سردار کارگر در گفت‌و‌گو با شبکه خبر سیما بیان کرد

بررسی عملیات‌های جنگ تحمیلی در دانشگاه و مراکز علمی به صورت گفتمانی

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ضمن تشریح برخی از برنامه‌های هفته دفاع مقدس، از بررسی و تحلیل عملیات‌های هشت سال جنگ تحمیلی به صورت گفتمانی و با حضور فرماندهان این عملیات‌ها در مراکز علمی خبر داد.
کد خبر: ۲۸۸۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸ - 22September 2014

بررسی عملیات‌های جنگ تحمیلی در دانشگاه و مراکز علمی به صورت گفتمانی

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در گفتوگو با شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس ماموریت سرزمینی داشت، گفت: قرارگاه نجف در عملیاتهای بزرگی مانند خیبر، بدر، والفجر8، کربلای 4 و 5 و به خصوص عملیات والفجر 8 که در منطقه غرب و حلبچه برگزار شد، حضور موثری داشت.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم برای نسل حاضر از دوران دفاع مقدس بگوییم باید گفت دفاع مقدس به واقع یکی از صحنههایی بود که همه در آن حضور داشتند. تفاوتی نداشت که با کدام لهجه و از کدام قوم و فرقه و یا مذهب در جنگ حضور پیدا کردهاند و سلیقههای سیاسی مختلفی در دفاع مقدس حضور داشتند و سن وسال هم زیاد موثر نبود. البته برای کسانی که با سن پایین حضور پیدا کرده بودند محدودیتهایی وجود داشت اما با این وجود برخی از افراد برای اینکه سنشان به حدی برسد که بتوانند به جبهه اعزام شوند شناسنامههایشان را دستکاری میکردند.

سردار کارگر افزود: رقابت بین کسانی که داوطلب حضور در جبههها بودند وجود داشت و این رقابت در جهت خدمت به کشور و از خودگذشتگی بود و واقعا این افراد در صحنههای سخت داوطلب میشدند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس با اشاره به برخی برنامههای این هفته تصریح کرد: همانطورکه قبلا اعلام شده بود سعی شده که از پخش برنامههای تکراری جلوگیری شود و صداوسیما نیز اعلام کرده که در این هفته برنامههای تکراری در رابطه با دفاع مقدس پخش نخواهد شد.

وی ادامه داد: 500 برنامه در این هفته برگزار خواهد شد و 54 برنامه ملی نیز در دستور کار ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس قرار دارد. در این هفته بررسی و تحلیل عملیاتهای دفاع مقدس را به صورت گفتمانی با حضور فرماندهانی که در این عملیاتها حضور داشتند خواهیم داشت و این برنامه نیز در دانشگاهها و مراکز آموزشی و نیز پادگانها و مراکز نظامی برگزار خواهد شد.

سردار کارگر با اشاره به مخاطب شناسی جدیدی که در ارائه برنامههای هفته دفاع مقدس صورت گرفته است، تاکید کرد: با مخاطب شناسی جدیدی که امسال انجام دادیم بیشتر برنامههای هفته دفاع مقدس را برای قشر جوان جامعه تدارک دیدهایم و به نظر بنده این موضوع یک فرصت و ابزاری است که در معرفی رشادتها و دستاوردهای دفاع مقدس به نسل جوان در اختیار ما قرار گرفته که اگر به درستی از آن بهرهبرداری نکنیم به تهدید تبدیل خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور ادامه داد: در هفته دفاع مقدس شاهد برگزاری جشنواره مقاومت خواهیم بود، ضمن اینکه نمایشگاه ملی کتاب مقاومت برای پنجمین سال متوالی در باغ موزه دفاع مقدس در تهران برگزار میشود و همچنین با کارهای خوبی که در این چند سال در رابطه با ترجمه آثار دفاع مقدس انجام گرفته برخی از نویسندگان کتب ترجمه شده در نمایشگاه کتاب فرانکفوت حضور خواهند یافت.

وی تاکید کرد: نمایشگاهی  در رابطه با هفته دفاع مقدس، دیروز در مجلس شورای اسلامی و با حضور رییس مجلس برگزار شد و علاوه بر کارهای فرهنگی که متناسب با این هفته تدارک دیده شده است تکریم خانوادههای معظم شهدا و جانبازان نیز جزء برنامههای این هفته است.

سردار کارگر تصریح کرد: با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور روز هفتم مهر ماه به عنوان روز فرماندهان شهید نامگذاری شد و این روز مصادف با شهادت جمعی از فرماندهان دفاع مقدس مانند خرازی، نامجو، فکوری، کلاهدوز و جهانآرا است.

وی ادامه داد: در جلسهای که با اعضای شورای شهر تهران برگزار شد اعضای شورا پیشنهاد دادند که یادمانی در محل مزار این شهیدان در کهریزک ساخته شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، اظهار داشت: با دستور مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا در سال 1369 بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تشکیل شد و مقام معظم رهبری دو وظیفه مهم را برای این بنیاد تعریف کردند که عبارت بود از اینکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نباید بگذارد که ارزشهای دفاع مقدس به دست فراموشی سپرده شود و دیگر اینکه این بنیاد نباید اجازه دهد که این آثار و ارزشها تحریف شده و به انحراف کشیده شود.

سردار کارگر با بیان اینکه دو نقطه کلیدی در اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس وجود دارد، تصریح کرد: وظیفه و هدف اصلی این بنیاد همانطور که از نام آن پیداست حفظ آثار دفاع مقدس و نیز نشر ارزشها و ترویج روحیه جهاد، مقاومت، شهادت و پایداری است.

وی ادامه داد: این بنیاد مرجع اصلی در تشخیص و تائید اسناد و مدارک مربوط به دفاع مقدس است و هدف ما نیز این است که هر فیلم سینمایی که ساخته میشود و یا رمانی که نگاشته میشود این اسناد برای این موارد مورد استفاده قرار گیرند و به همین خاطر پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس زیر نظر این بنیاد در این زمینه فعالیت دارد.

سردار کارگر اظهار داشت: امسال موفق شدیم که سازمان آثار و اسناد دفاع مقدس را پایهگذاری کنیم که هر سند مرتبط با موضوع دفاع مقدس باید در این سازمان نگهداری شود تا برای بهرهبرداری و تحقیقات پیرامون موضوع دفاع مقدس مانند پایاننامهها آن را در اختیار دانشجویان و اساتید بگذاریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار