نصرالله: مقاومت حامی لبنان است

دبیرکل حزب‌الله لبنان در همایش انتخاباتی کسروان- جبیل ضمن انتقاد از تلاش‌های مقاومت‌هراسی به نقش مقاومت در حفاظت از لبنان در برابر صهیونیست‌ها و گروه‌های تکفیری پرداخت.
کد خبر: ۲۸۸۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴ - 23April 2018

آغاز سخنرانی نصرالله در همایش انتخاباتی حزب اللهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در همایش انتخاباتی کسروان- جبیل اظهار داشت: این گردهمایی در راستای حمایت از فهرست همبستگی ملی است. ما اقدامات تروریستی در افغانستان را محکوم می کنیم و مراتب حزن و اندوه خود را از قربانی شدن ملت افغانستان ابراز می داریم.

وی افزود: آنچه رخ می دهد تفکر تروریستی تکفیری داعش را نشان میدهد که اگر هنوز در لبنان بود ما نمی توانستیم انتخابات برگزار کنیم. اگر داعش و همپیمانان آن در لبنان می ماندند احدی نمی توانست انتخابات برگزار کند و کمپین انتخاباتی داشته باشد زیرا این تفکر کوردل دشمن هر پدیده دموکراتیک است.

نصرالله بیان کرد: ما مراتب حزن و محکومیت خود را از آنچه در یمن در جریان مراسم عروسی گذشته رخ داد و دهها نفر شهید و زخمی شدند، اعلام می کنیم. ما ترور یکی از شخصیت های آکادمیک فلسطینی در مالزی را محکوم می کنیم.

وی افزود: ترور شخصیت فلسطینی به دست صهیونیستها نشان دهنده این است که آنها تحمل عقل عربی را ندارند.

دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد: حوزه انتخابیه جبیل و کسروانی بابی برای گفتگو از همزیستی اسلامی و مسیحی و همزیستی مشترک در لبنان است. من عادت ندارم که اسامی نامزدها را بیان کنم اما امروز با اسم سخن خواهم گفت تا شک و شبهه ای ایجاد نشود. هنگامی که از خصوصیت این منطقه سخن می گویم در واقع سخن گفتن از همزیستی اسلامی و مسیحی است. مخاطب همه لبنانی ها هستند و هنگامی که از مخاطبان سخن می گوییم سه دسته هستند نخست کسانی که با آنها از سیاسی توافق داریم و از نظر انتخاباتی اختلاف داریم و به طور مشخص جریان ملی. دوم گروهی که از نظر سیاسی با آنها اختلاف نظر داریم مانند القوات و الکتائب و سوم کسانی که با آنها تفاهم داریم و فهرست التضامن هستند.

نصرالله بیان کرد: ما و جنبش امل ایمان داریم که لبنان جز بر اساس مشارکت واقعی میان همه طیف ها برقرار نمی شود. سخن گفتن از شراکت و همبستگی مهم نیست بلکه مهم اقدام است. در سالهای اخیر اقدام ما نشان دهنده تلاش ما برای شراکت واقعی میان مسلمانان و مسیحیان است. شیعیان در لبنان به دنبال همبستگی و همزیستی و شراکت حقیقی میان مسلمانان و مسیحیان هستند.

وی افزود: با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی ۲۰۰۹ بحث و رایزنی هایی درباره قانون انتخابات انجام شد و مسیحیان خواستار قانون ستین با برخی اصلاحات شدند. در سال ۲۰۰۹ انتخابات با قانون ستین برگزار شد و با نزدیک شدن به انتخابات جدید از قانون جدید که مسیحیان نمایندگان خود را به شکل بهتر انتخاب کنند شد. برخی گفتند که بهترین قانون انتخابات قانون ارتدوکسی است. ما به سوی قانون ارتدوکسی خواهیم رفت اما حزب القوات مخالفت کردند و پارلمان تمدید شد تا به انتخابات رسیدیم ما خواستار قانون نسبی بودیم زیرا بهترین برای پارلمان بود بر اساس حوزه واحد. قانون انتخابات از ابتدا گفتند که موضع آوارگان داریم و ما گفتیم مشکلی نیست.

نصرالله بیان کرد: همه دولت هایی که پس از توافق دوحه تشکیل شدند ما از حضور قوی مسیحیان در دولت حمایت کردیم. برخی تلاش کردند که موضوع تغییر بافت جمعیتی را علیه ما به کارگیرند به ویژه در مناطق مسیحی نشین. شرایط جنگ شیعه جبیل و کسروان را از روستاهایشان دور کرد و طبیعی است که مردم به روستاهای خود بازگردند. می گویند که ما کسروان وجبیل را مورد تاخت و تاز قرار داده ایم در صورتی که به کتب علوم سیاسی تغییر بافت جمعیتی مراجعه کنیم این از طریق دولت یا بهره گیری از جنگها رخ می دهد. ما بر سر کسی منت نمی گذاریم اما در سال ۱۹۹۹ هنگامی که اسرائیل از جزین عقب نشینی کرد در تماس با بری توافق کردیم که اوضاع حساس است و احدی نمی تواند به جزین از امن و حزب الله وارد شود. پس از ورود ارتش خدشه ای به جزین وارد نشد و مزدوران با اسرائیل خارج شدند و هنوز هم جزین به زندگی طبیعی ادامه می دهد. اگر ما می خواستیم بافت جمعیتی را تغییر دهیم در سال ۱۹۹۹ به بهانه جنگ انجام می دادیم.

دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد: در سال ۲۰۰۰ تجربه دیگری بود. مقاومت فرانسه دهها هزار فرانسوی را به اتهام مزدوری بدون محاکمه کشت و ما در سال ۲۰۰۰ یک مرغ را هم سر نبردیم. ما دست به تغییر بافت جمعیتی در جنوب نمی زنیم زیرا به آن اساس فکر نمی کنیم. هر سخنی که از تلاش ما برای تغییر بافت جمعیتی در هر منطقه از لبنان گفته می شود حرفی دروغ و بی اساس است.

نصرالله گفت: ما ساکنان بیروت و حومه را به بازگشت به روستاهایشان دعوت و تشویق می کنیم اما این به طرح بزرگ از طریق ایجاد فرصت شغلی نیاز دارد.

وی در ادامه بیان کرد: دائما در راستای ایجاد هراس از سلاح مقاومت حرکت می شود و این در کسروان و جبیل هم موجود است. تجربه ثابت کرده است که سلاح مقاومت در کنار ارتش و ملت اساس امنیت در لبنان است و این با توجه به اوضاع ملتهب منطقه است. این سلاح زمین را آزاد کرده و امنیت کشور را برقرار کرده است.

نصرالله تاکید کرد: مقاومت کشور را از گروههای تروریستی حفظ کرده است. مقاومت در کوهها در کنار ارتش جنگیده و مسیحیان در روستایشان ماندند و هر سلاح مسیحی در بقاع سلاح مقاومت است زیرا در راستای دفاع از سرزمین و آبرو و ناموس است. اگر داعش در سوریه مسلط می شد ما هم اکنون در لبنان در کجا بودیم. مقاومت عامل تهدید نیست و ترساندن لبنانی ها جایز نیست. معادله طلایی لبنان را حفظ کرده است و مقاومت در پاسداری از کشور در برابر صهیونیستها و تکفیری ها نقش به سزایی ایفا کرده است. مقاومت عامل قدرت و حمایت لبنان است نه عامل تهدید.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: از ساکنان کسروان و جبیل می خواهم که به روستاهای مسیحی نشین در جنوب بیایند تا مشاهده کنند که مسیحیان در آنجا چگونه زندگی می کنند و این به برکت معادله ارتش، ملت و مقاومت است. در موضوع اقتصادی اگر امنیت و ثباتی که مقاومت ایجاد کرده نبود اقتصاد و خدمات و گردشگری  کجا بود. مقاومت بخشی از اسباب تحولات کشور است. مقاومت مکمل ارتش است و اصل این است که دولت مسئولیت دفاع را داشته باشد و این موضوعی است که ما امیدوار به آن بوده ایم اما دولت از سال ۱۹۴۸ ما را ترک کرده است. ارتش غیر از سلاح و امکانات چیزی کم ندارد.

نصرالله بیان کرد: مقاومت هراسی باید پایان یابد. به همه می گویم که مقاومت عامل اساسی ثبات و امنیت لبنان است. ما بر همزیستی مشترک تاکید داریم و ما از سال ۲۰۰۶ تلاش کرده ایم که آنرا اجرایی کنیم به ویژه در کسروان و جبیل و بقیه مناطق و تمایل داریم که بافت اجتماعی باقی بماند. بسیاری از مشکلات را حل کردیم اما برخی خواستار همزیستی نیستند زیرا طرحهای آنها بر اساس عصبیت دینی و مذهبی است. هنگامی که در در کسروان و جبیل میان شیعیان و مسیحیان مشکلی رخ می دهد حالت فوق العاده اعلام می کنیم تا فتنه رخ ندهد.

وی تاکید کرد: در کل لبنان مشکل مربوط به املاک و اراضی وجود دارد اما در کسروان و جبیل موضوع برجسته تر می شود به شکل تحریک آمیز و طایفه ای و این به علت سوء نیت است و این اوضاع باید در مجرای صحیح قرار بگیرد. ما خواستار حفظ اوضاع در کسروان و جبیل هستیم. هر آنچه که سبب ایجاد حساسیت می شود باید حل شود. امروز می خواهم به ساکنان جبیل و کسروان بگویم که کلید کسروان و جبیل نزد میشل عون رئیس جمهور می ماند و در بکرکی نزد پاتریک راعی. ما اهتمام ویژه ای به منطقه کسروان و جبیل و امور توسعه آن داریم و ما می کوشیم که در خدمت مردم در این منطقه باشیم. اولین کسانی که خواستار این شده اند که کسروان و جبیل استان مستقل باشد نمایندگان حزب الله هستند.

نصرالله گفـت: در موضوع انتخابات و فهرست همبستگی ملی نمی خواهم که به بحث نامزدها و ائتلافات وارد شوم مهم این است که همدیگر را درک کنیم و رقابت شریفی داشته باشیم. با تصمیم شجاعانه وزیر جان لوی قرداحی در تشکیل فهرست همبستگی ارج می نهیم. آنچه قابل تمجید است موافقت اعضای این فهرست با حضور نامزدهای حزب الله و امل با وجود همه فشارها است.

دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: متاسفانه برخی در حوزه از رقیبان بر عزل نامزد حزب الله حرکت می کنند که این بد است. نوعی تعامل و حرکت برای جنگ با حزب الله رخ داد اما با همه این احوال فهرست تضامن همه این فضا را پشت سر گذاشت. چندی بعد انتخابات تمام می شود و ما به دوستی و ائتلافهای ایجاد شده توجه می کنیم. شیخ زعیتر نامزد امل و حزب الله است و از همه ساکنان و همه خانواده های جبیلی و کسروانی که قبول و حمایت کردند تشکر می کنم. روابط و ائتلاف سیاسی ما جریان ملی آزاد ادامه دار است و همچنین روابط ما با نامزدهای فهرست تضامن ملی ادامه خواهد یافت و تکمیل می شود. آنچه رخ داد سود در دوستی و تثبیت دوستی هاست. ما به دوستی و روابط خود اهتمام داریم. این حق هر دوست و رقیب است که فهرست در هر منطقه ای از لبنان تشکیل دهد. ما نمی خواهیم که وارد مشکل یا دشمنی با احدی شویم. ما از هیچ خدمتی به این منطقه خواه از طریق دولت یا خودمان دریغ نمی کنیم.

نصرالله گفت: حزب الله و امل در کسروان و جبیل یک نامزد دارند و آن شیخ زعیتر است. این گزینه روی میز است و آنچه از گزینه زیر گفته می شود صحت ندارد. ما موضوع پنهانی یا زیر میزی نداریم. دوست دارم که تاکید کنم این فهرست است. فهرست التضامن فهرست العهد نیز هست. العهد یعنی جناب میشل عون رئیس جمهور. احدی نمی تواند بگوید که فهرست تضامن ضد العهد است. از شما برای رای دادن دعوت می کنم و شما اهل وفا هستید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار