دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

دستگاه تبلیغاتی غرب برای توجیه دروغ عربستان چگونه وارد عمل شد؟

در روز‌های گذشته شاهد پرواز هواپیمای بدون سرنشین بر فراز کاخ پادشاه عربستان بودیم که این پرواز توانست ترس و واهمه کودتا را دل مقامات سعودی بیاندازد.
کد خبر: ۲۸۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ - 24April 2018

سرانجام دستگاه تبلیغاتی غرب برای توجیه دروغ عربستان وارد عمل شد؟!به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، پرواز هواپیمای بدون سرنشین بر فراز کاخ پادشاه عربستان و تیراندازی شدید نیرو‌های امنیتی عربستان بر خلاف انتظار با سکوت معنادار بسیاری از رسانه‌های غربی و جهان عرب، مواجه شد. این رسانه‌ها پس از انتشار این خبر از روزنامه دولتی عربستان، به بازتاب این خبر پرداختند. اکثر روزنامه‌های غربی به تکرار سخنان مقامات سعودی و تاکید بر عدم وقوع کودتا در این کشور اشاره داشتند.

به همین دلیل به بررسی اخبار این واقعه از سوی برخی از روزنامه‌های غربی و منطقه‌ای می‌پردازیم.

صدای آمریکا روز دوشنبه 3 فروردین به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان نوشت که نیرو‌های امنیتی عربستان در واکنش به گزارش‌های حاکی از پرواز یک پهپاد تفریحی بر فراز یکی از محله‌های پایتخت (نه نزدیکی کاخ بن‌سلمان پادشاه عربستان) وارد عمل شدند. این خبرگزاری درباره نتیجه اقدام نیرو‌های امنیتی گزارشی منتشر نکرده است؛ اما می‌گوید تحقیقات در جریان است. نگرانی از پرواز پهپاد‌ها در عربستان سعودی غیرعادی نیست. صدای آمریکا در ادامه، ادعای همیشگی عربستان را که ریشه تمام مشکلات خود را به هر ترتیب به گردن ایران می‌اندازد را مطرح و این‌گونه نوشته است: «شبه نظامیان شیعه حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران که علیه ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن می‌جنگند، بار‌ها از پهپاد برای بمباران استفاده کرده‌اند. تحلیلگران می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران تجهیزات مورد استفاده شورشیان حوثی در این حملات را فراهم می‌کند، اتهامی که تهران آن را تکذیب می‌کند.»

مارگاریتا استنکاتی خبرنگار وال استریت ژورنال در صفحه اجتماعی خود در مورد شایعه کودتا در عربستان سعودی نوشت: «هیچ تلاشی برای کودتا صورت نگرفته است. یک هواپیمای کوچک اسباب‌بازی به کاخ پادشاه نزدیک شد و سپس سرنگون شد و روشن نیست که آیا تهدید واقعی برای کاخ وجود دارد.»

روزنامه «تایمز آو اسلام‌آباد» نوشت که ترس از کودتای نظامی در عربستان سعودی به دلیل نزدیکی پهپاد به کاخ سلطنتی مستولی شده است. عربستان سعودی ویدئویی را در رسانه‌های اجتماعی پخش کرده است که در آن ادعا شده است که شلیک شدید تیربار در خارج از کاخ ریاض هرچند که به نظر واقعی نمی‌آیند، وجود داشته است. در ادامه این روزنامه ادعا کرده است که یک مقام سعودی در روزنامه دولتی عربستان تایید کرده است که پس از فیلم‌برداری از هواپیما‌های بدون سرنشین، آن را سرنگون کرده‌اند!

مارگارتا استنکاتی روزنامه‌‎نگار وال استریت ژورنال را توییتی نوشته است که هیچ تلاشی برای کودتا در ریاض صورت نگرفته است و مشخص نیست که آیا آن یک هواپیمای بدون سرنشین و یا یک هواپیمای اسباب‌بازی بوده است.

سخنگوی پلیس ریاض اظهار داشته است که در یک ایست بازرسی در ناحیه الخزامی هواپیمای بدون سرنشین را شناسایی کرده‌اند و با توجه به دستورات با آن برخورد کردند. خبرگزاری دولتی عربستان نیز اعلام کرده است که در این درگیری‌ها تلفاتی وجود نداشته است. با توجه به شایعات مختلف در رسانه‌های اجتماعی، ادعا شده است که محمد‎ بن سلمان برای حفاظت از جان خود به پناهگاهی در نزدیکی یک پایگاه نظامی منتقل شده است، اما این خبر نیز به نظر نادرست می‌رسد.

روزنامه دیلی میل نوشته است که ترس از کودتا در عربستان سعودی پس از تیراندازی سنگین در نزدیکی کاخ سلطنتی سایه افکنده است، اما مقامات عربستان ادعا کرده‌اند که تنها تیراندازی برای سرنگونی پهپاد بوده است که خیلی نزدیک به محل اقامت ملک سلمان پرواز می‌کرده است. الجزیره در توییتی تایید کرده است که پادشاه عربستان در حین تیراندازی‌ها در کاخ نبوده است. این درحالی است که توییتر پر از شایعاتی است که ثابت می‌کند کودتایی در حال وقوع بوده است.

روزنامه اسرائیلی «ایزریئل نشنال نیوز» با ارائه عکسی از ریاض با عنوان «آسمان ریاض در شب» که در آن تنها نمایی زیبا از آسمان‌خراش‌ها و خیابان‌های ریاض را در آرامش مطلق نشان داده شده است و مقاله‌ای کوتاه تحت عنوان تیر اندازی سنگین خارج از کاخ ریاض در گزارشی نوشت که «شلیک سنگین در خارج از کاخ ریاض شایعات ضد و نقیضی را سبب شده است. روز یک‌شنبه شب در نزدیکی کاخ ملک سلمان در ریاض تیراندازی سنگینی به وقوع پیوست که مشخص نیست مهاجمان چه کسانی بودند و تعداد آنان چند نفر بوده است. این روزنامه در ادامه آورده است که در برخی از شایعات ادعا شده است که این حمله بخشی از یک کودتای سلطنتی است، حال آن‌که عده‌ای آن را تلاش نگهبانان کاخ برای سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین که نزدیک به کاخ در پرواز بوده است، می‌دانند.

یوکی‌نیوز روزنامه انگلیسی با عنوان «چه اتفاقی در عربستان در حال وقوع است، صدای شلیک سنگین به گوش می‌رسد» نوشته است که صدای سنگین شلیک گلوله از نزدیکی کاخ سلمان پادشاه عربستان سبب گمانه‌زنی‌های فراوان شده است. یکی از مقامات پلیس ریاض گفته است ساعت 19:50 بر روی رادار‌های امنیتی منطقه الخزامی یک هواپیمای کوچک تفریحی بدون سرنشین تشخیص داده شد که بدون مجوز به پرواز درآمده بود و به همین دلیل مقامات امنیتی الخزامی طبق دستور با آن درگیر شدند و آن را ساقط کردند. تعداد زیادی از روزنامه نگاران در ریاض از شلیک شدید تیراندازی در نزدیکی کاخ سلمان در ریاض خبر دادند.

هیچ‌یک از رسانه‌ها به تحلیل خبر حمله به کاخ پادشاه عربستان نپرداختند. آن‌ها تنها به گفته‌های مقامات سعودی استناد کردند و در اغلب اخبار خود تنها به تکذیب احتمال وقوع کودتا پرداختند. برخی از رسانه‌های غربی نیز از احتمال دخالت ایران در این حادثه را منتفی ندانستند.

از سویی مقامات سعودی برای نشان دادن این‌که موضوع تیراندازی‌ها و به ادعای آنان سرنگونی پهپاد تنها به دلیل نزدیکی یک هواپیمای تفریحی بدون سرنشین که از کنترل خارج شده و به کاخ پادشاه عربستان نزدیک و نمایشی مضحک به راه انداختند و طی بیانیه‌ای پرواز هرگونه هواپیمای بدون سرنشین در فضای این کشور را منوط به اجازه پلیس این کشور دانستند.

در همین راستا ایندین اکسپرس در مقاله‌ای با مضمون «عربستان سعودی پس از هشدار‌های امنیتی، مقررات مربوط به هواپیما‌های بدون سرنشین را نهایی کرد» نوشته است: خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از سایت وزارت کشور نوشته است که مقررات استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشینی که از راه دور کنترل می‌شوند، در مرحله نهایی شدن است. کسانی که مایل به استفاده از این هواپیما‌ها می‌باشند، بایستی از پلیس مجوز این کار را بگیرند. این دستورالعمل بلافاصله پس از نزدیک شدن یک پهپاد به کاخ سلمان در ریاض صادر شده است.

این روزنامه پس از شرح واقعه تیراندازی بیان داشته است که تحقیقات درخصوص این حادثه آغاز شده است. بر طبق اعلام وزارت کشور عربستان در اکتبر گذشته یک مرد مسلح سه تن از نگهبانان را در ورودی کاخ سلطنتی در شهر جده را مجروح و 2 تن دیگر را کشتند. گارد سلطنتی فرد متجاوز را در حالی کشت که وی با استفاده از کلاشینکوف و سه نارنجک به کاخ سلطنتی حمله کرده بود. این در حالی است که وی از افسران ارتش سعودی و 28 سال سن داشت. این روزنامه سپس اشاره‌ای به حمله انصارالله به عربستان و ریاض و ادعای عربستان مبنی بر سرنگونی بسیاری از آنان پرداخت.

نزدیک شدن یک هواپیمای بدون سرنشین به کاخ پادشاه عربستان توانست موجی از وحشت را در میان خاندان سلطنتی به راه بیاندازد، به طوری‌که محمد بن سلمان در نزدیکی یک پایگاه نظامی پناه می‌گیرد. ولیعهدی که تا دیروز رجزخوانی‌های مستانه علیه ایران می‌کرد و به واسطه خوش خدمتی به آمریکا و غرب خود را روئین تن می‌پنداشت، با تلنگری کوچک و یا به گفته مقامات سعودی هواپیمای کوچک اسباب بازی، خود را پنهان کرد. این خود آزمونی کوچک بر حقارت مقامات عربستانی بود که خود را طلایه دار جهان اسلام می‌دانند.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار