مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

نقش گروه توپخانه «۶۱ محرم» در دفاع مقدس باید احصاء شود

«اکبر نجاتی» گفت: با توجه به تاریخچه پرافتخار این یگان به عنوان اولین گروه توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نقش مؤثر آن در جنگ، ضرورت دارد تا نقش گروه توپخانه «۶۱ محرم» احصاء شود و به جامعه امروز و نسل­‌های آینده ارائه شود.
کد خبر: ۲۸۸۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶ - 24April 2018

آمیختگی اعتقاد و تخصص عامل موفقیت گروه توپخانه «61 محرم» در دفاع مقدس بودبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، نشستی با هدف تأمل بیشتر در حوزه احصاء تاریخ شفاهی گروه توپخانه «۶۱ محرم» و تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی با حضور «اکبر نجاتی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی و «عباس بنی­‌حسن» فرمانده گروه توپخانه «۶۱ محرم»، صبح امروز در مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی برگزار شد.

نجاتی در این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: حضور ۱۴ یگان و رده از استان خراسان در دفاع مقدس، نشان از کارنامه درخشان خراسان در تاریخ پرافتخار این سرزمین دارد. امروز نیز یگان­‌های رزم استان خراسان رضوی بر اساس نیاز در هر کجا که تشخیص داده شود حضور پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی با تقدیم ۱۷ هزار شهید که ۴۸۶ شهید در رده فرمانده گردان، فرمانده تیپ و قائم مقام لشکر بودند، همچنین ۵ هزار آزاده و ۵۰ هزار جانباز، دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کرده است و این سبقه درخشان، بر تارک این استان می‌درخشد.

سردار نجاتی خاطرنشان کرد: گروه توپخانه ۶۱ محرم جزو یگان‌های تأثیرگذار نیروی زمینی در دوران دفاع مقدس بود. اجرای آتش در عملیات­‌هایی همچون «والفجر ۸» و «کربلای ۵» که پیروزی رزمندگان اسلام را به همراه داشت، نتیجه تلاش­‌های رزمندگان این یگان بود.

وی ابراز داشت: دشمن علی­‌رغم اینکه در میدان نبرد در تمامی حوزه‌­ها برتری داشت، اما رزمندگان گروه توپخانه «۶۱ محرم» مجاهدت­‌های فراوانی را از خود نشان دادند که موجب موفقیت این یگان در صحنه کارزار شد. هر چند موفقیت گروه توپخانه «۶۱ محرم» بخشی به دلیل صفای باطن رزمندگان این یگان و ارتباط معنوی آن‌ها با حضرت حق تعالی بود، اما بخش دیگر آن نتیجه آموزش‌ها، تمرینات، اجرا، هدایت و تطبیق دقیق آتش توسط این گروه در میدان نبرد بود.

مدیر‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی خاطر‌نشان کرد: با توجه به تاریخچه پرافتخار این یگان به عنوان اولین گروه توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نقش مؤثر آن در جنگ، ضرورت دارد تا نقش گروه توپخانه «۶۱ محرم» احصاء شود و به جامعه امروز و نسل­‌های آینده ارائه شود. اگر رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس این گروه که هنوز در قید حیات هستند وقایع آن دوران را ثبت و ضبط نکنند، آیندگان هرگز این کار را نخواهند کرد.

وی در پایان گفت: امروز جهان اسلام تشنه معارف دفاع مقدس است. ثبت و ضبط خاطرات و وقایع دفاع مقدس مسیر مقاومت و استقامت را پیش­روی ملت‌ها باز می‌کند. ایستادگی مردم کشورمان در دفاع مقدس دیگر ملت­‌های آزاده را از یأس و ناامیدی خارج می­‌کند و آن‌ها را برای گام برداشتن در مسیر زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی (عج) امیدوار می­‌کند.

همچنین در ابتدای این نشست، «حسن امیری» جانشین اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در سخنانی به اهمیت احصاء تاریخ شفاهی رزمندگان گروه توپخانه «۶۱ محرم»، تدوین عملکرد این گروه، استخراج روز شمار دفاع مقدس گروه توپخانه «۶۱ محرم» و تدوین دائرةالمعارف دفاع مقدس استان خراسان رضوی اشاره کرد و پشتیبانی این یگان را از اقدامات در حال انجام خواستار شد.

در ادامه این نشست، «جعفر بهرامی» مدیر سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس استان خراسان رضوی نیز در ادامه، مطالبی را در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس استان بیان کرد. سپس «محمدباقر طباطبایی» از اعضا کارگروه محتوایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان رضوی نیز در خصوص فعالیت­‌های صورت گرفته گزارشی ارائه داد.

سردار «بنی­ حسن» در پایان این نشست در سخنانی، به زمینه­‌های همکاری برای موفقیت در احصاء تاریخ شفاهی، تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی، استخراج عملکرد گروه توپخانه «۶۱ محرم» و روز شمار دفاع مقدس اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار