روحانی پیش از عزیمت به نیویورک:

اسلام هراسی دستاویزی برای زورمندان دنیاست/ ارعاب در دین اسلام جایی ندارد

رئیس‌جمهورگفت: متاسفانه برخی‌ها اسلام را دین شمشیر معرفی کرده‌اند. این شمشیر کج نبوده که مردم دنیا را به دین اسلام دعوت کرده است. این کردار و رفتار راست مسلمانان بوده است که جهانیان را به دین اسلام دعوت کرده و ما باید واقعیت اسلام را برای جهانیان تشریح کنیم.
کد خبر: ۲۸۸۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲ - 22September 2014

اسلام هراسی دستاویزی برای زورمندان دنیاست/ ارعاب در دین اسلام جایی ندارد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حسن روحانی رئیسجمهور کشورمان پیش از ترک فرودگاه مهرآباد به مقصد نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: این سفر به منظور حضور در اجلاس سران عضو سازمان ملل صورت میگیرد و البته در حاشیه این اجلاس، اجلاسی مرتبط با بحث آب و هوا برگزار میشود که سران یکصد کشور دنیا در آن حضور پیدا میکنند.

وی افزود: مسئله آب و هوا بسیار مهم است و اگر اقدام جدی صورت نگیرد سلامت انسانها را تهدید میکند و لازم است اقدامات عاجلی در خصوص بحث آب و هوا صورت بگیرد.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو سازمان ملل و ضرورت رسانده شدن صدای ملت ایران به کشورهای مختلف دنیا گفت: در این اجلاس چندین نکته مهم باید مدنظر قرار گیرد اول آنکه برخی از کشورها به دنبال ترساندن کشورهای منطقه و ملتها از ایران هستند و به دروغ اقدامات و اتهاماتی را نسبت به ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران منتسب میکند.

رئیسجمهور ادامه داد: دولت ایران یک دولت کاملا مردمسالار و در چارچوب انتخابات است و مردم ایران نیز مردمی با فرهنگ و تمدن کهن هستند. ملتی که در طول قرنها هیچ تجاوزی نداشته است و مورد تجاوز برخی قرار گرفته است. باید عظمت این ملت و اهداف انقلاب اسلامی به خوبی برای جامعه جهانی تشریح شود.

روحانی گفت: نکته دوم بحث اسلامهراسی است، برخیها به دنبال این هستند که دنیا را از فرهنگ والای اسلام بترسانند. اسلام دینی است که مردم را به تعقل تشویق میکند و در آن ارعاب هیچ جایی ندارد. اسلام دینی است که مردم را به علم و فرهنگ تشویق میکند و به یک زندگی متعالی هدایت میکند.

وی افزود: متاسفانه برخیها اسلام را دین شمشیر معرفی کردند. این شمشیر کج نبوده است که مردم دنیا را به دین اسلام دعوت کرده است. این کردار راست و رفتار راست مسلمانان بوده که جهانیان را به دین اسلام دعوت کرده است ما باید واقعیت اسلام را برای جهانیان تشریح کنیم و این فرصت در اختیار ما هست.

رئیسجمهور در ادامه تصریح کرد: مسئله سوم بحث هستهای است که هماکنون در نیویورک ایران با 1+5 در حال گفتوگو است. ما در بحث هستهای بارها اعلام کردهایم از حقوق حقه خود کوتاه نخواهیم آمد.

وی افزود: ما یک حقوق مسلمی در زمینه توسعه و در زمینه دستیابی به فناوری صلحآمیز هستهای داریم و کار خود را در این حوزهها ادامه میدهیم اما در این مذاکرات میخواهیم این اعتماد جهانی را ایجاد کنیم که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به دنبال بمب هستهای نیست و نبوده است.

روحانی افزود: بنابراین در این مذاکرات آنچه که 1+5 از ما میخواهد شفافیت بیشتر در چارچوب قوانین بینالمللی و ایجاد اعتماد دو طرفه باشد قبول است اما اگر 1+5 به دنبال این باشد که ما از حقوق حقه خود کوتاه بیاییم این غیرقابل قبول است و امکانپذیر نیست نه دولت این را میپذیرد نه مردم این را میپذیرند و نه مقام معظم رهبری قبول میکنند. ملت ایران، رهبری و دولت همگی یکصدا هستند و دوصدایی وجود ندارد و یک صدای واحد است.

رئیسجمهور ادامه داد: این صدای واحد این است که فناوری هستهای صلحآمیز آری و سلاح هستهای نه این شعار مجموعه ما است و همه یک ندا میگوییم. ما بارها گفتهایم که هرآنچه که حقوق هستهای ملت ایران را تامین نکند یک بازی باخت- باخت است.

روحانی گفت: ما بارها گفتهایم که بازی باخت- باخت بیشتر از آنکه به ضرر ایران باشد به ضرر آنها است.

وی افزود: یک توافق برد- برد به نفع جهانیان و منطقه است. آنها میدانند که ایران چه نقشی در اقتصاد منطقه و اقتصاد جهانی همچون انرژی و حمل و نقل دارد و چقدر به نفع کشورهای همسایه است که مسئله هستهای عادلانه حل و فصل شود.

رئیس جمهور با اشاره به بحث ناامنی و بیثباتی در منطقه گفت: ما شاهد هستیم که در منطقه ما متاسفانه گروههای تروریستی راحتی مردم را سلب کردهاند. میلیونها انسان آواره شدند. شما این مشکلات آوارگی را در غزه و فلسطین میبینید. در سوریه میبینید که این مشکلات چگونه تشدید شده و در عراق چه جنایتی رخ داده است. روحانی ادامه داد: مسجد را از بین بردهاند نه به کلیسا و نه به حسینیه رحم نکردند. زنان و دختران مردم را گرفتند و به اسارت فروختند و جنایات بزرگی مرتکب شدند. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا برای کمک به مردم منطقه به پا خواست و هرچه توان داشت و هرچه ملتهای منطقه از ما خواستند به آنها داد.

وی افزود: خوشبختانه امروز وضع بهتری نسبت به قبل در عراق مشاهده میکنیم. در سوریه آرامش نسبت به سال گذشته بهتر است. در لبنان نیز این گونه است. در افغانستان نیز اطمینان به ثبات بیشتر از هفتههای گذشته است. امیدواریم در منطقه ما همه مردم بتوانند دست به دست هم بدهند و تروریستها را سر جای خود بنشانند.

روحانی گفت: همان گونه که من قبلا گفتهام مشکلات منطقه باید توسط ملتها و دولتهای منطقه حل شود اگر سایر قدرتها میخواهند از موضوع ترورسیم استفاده کرده و بر منطقه مسلط شوند کاملا اشتباه میکنند باید از سالهای گذشته درس بیاموزند و واقعا تصمیم بگیرند با تروریسم بجنگند.

رئیسجمهور تصریح کرد: آنچه که امروز ما از غرب میبینیم یک حرکت نمایشی است و ما میدانیم مردم منطقه به جد میخواهند با تروریسم مبارزه کنند و آنها در این مبارزه پیروز خواهند شد.

روحانی همچنین به این نکته اشاره کرد که در سازمان ملل دیدارهایی با سران کشورهای مختلف دنیا دارد و قرار است درباره مسائل مهم منطقه و جهانی مورد بررسی قرار گیرد.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها