یک استاد دانشگاه عراقی:

سپاه پاسداران نقشه‌های آمریکا در عراق را نقش بر آب کرد/ سپاه یک لحظه از کمک به عراق دریغ نکرد

یک استاد دانشگاه عراقی با اشاره به اینکه نیروی قدس و نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به‌مثابه چوب لای چرخ نقشه‌های آمریکا هستند که حرکت آن را متوقف کرده‌اند، گفت: روابط با ایران به‌نفع عراق است.
کد خبر: ۲۸۸۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹ - 25April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «عزیز الشیال» استاد علوم سیاسی دانشگاه مستنصریه عراق در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه ایران به‌دنبال تحمیل خواسته‌های خود بر عراقی‌ها نیست، اظهار داشت: رابطه با ایران به‌نفع عراق خواهد بود و سپاه پاسداران تلاش زیادی برای حفظ وحدت عراق به‌عمل آورد.

وی با تبریک سالگرد تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) ادامه داد: سپاه پاسداران و سردار قاسم سلیمانی برای خدمت به ملت عراق تلاش‌های زیادی کردند.

کمک‌های فراموش‌نشدنی سردار سلیمانی به عراق

الشیال یادآور شد: سردار سلیمانی بین سلیمانیه، بغداد و اربیل در رفت‌ و آمد بود و این فراموش‌شدنی نیست و نمی‌توان نقش او را در زمینه کنترل امنیتی مرزهای ایران و عراق و کمک به عراقی‌ها برای کنترل گذرگاه‌های مرزی از طریق هماهنگی بسیار عالی بین دو طرف فراموش کرد.

این چهره دانشگاهی عراقی ادامه داد: علاوه بر این هماهنگی در سطح بسیار بالا بین عراق، ایران، روسیه و سوریه از طریق دفتر هماهنگی که سردار سلیمانی در آن نقش زیادی داشت فراموش‌شدنی نیست زیرا یک شورای هماهنگی اطلاعاتی تشکیل شد که هدف از آن تبادل اطلاعات بود و برای تمام طرف‌های دست‌اندرکار نتیجه بسیار بزرگی داشت.

تلاش پیگیر ایران برای حفظ وحدت عراق

الشیال با اشاره به اینکه تجزیه و تقسیم عراق به‌نفع ایران نیست و تهران سخت در تلاش برای حفظ یکپارچگی وحدت عراق بوده است، افزود: البته رهبران عراق نیز باید حافظ کشور باشند.

وی گفت: کشورهای همسایه و دیگران که به موضوع وحدت عراق توجه دارند، باید تلاش‌های مضاعفی برای تحقق این هدف به‌عمل آورند، زیرا این هدف نقطه تلاقی منافع این طرف‌ها است.

الشیال سپس با بیان اینکه برادران سپاه پاسداران برای حفظ وحدت عراق تلاش‌های جدی انجام دادند، گفت: این تلاش‌ها به این معنی نیست که آنان برای حمله به اقلیم کردستان و یا مناطق دیگر عراق لشکرکشی کردند، بلکه فعالیت آنان مبتنی بر کار آرام و دیپلماتیک و متقاعد کردن دیگران برای رسیدن به راه‌حل بود.

نیروی قدس سپاه در کمک به عراق کوتاهی نکرد

وی در خصوص خدمات نیروی قدس سپاه به عراق که به‌درخواست رسمی دولت قانونی عراق صورت گرفت و هدف از آن مبارزه با ترورریسم بود و نیز تلاش‌های عربستان و آمریکا برای خدشه‌دار کردن وجهه سپاه پاسداران و نیروی قدس سپاه و سردار سلیمانی، گفت: سپاه یک نهاد نظامی است و بر اساس دیدگاه رهبری ایران مأموریت‌های داخلی و خارجی دارد و نیروی قدس سپاه نیز پس از حمله داعش به عراق یک لحظه در کمک به برادران عراقی خود کوتاهی نکرد.

چهار راهبرد آمریکا در قبال ایران در خاک عراق

این استاد عراقی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: آمریکایی‌ها راهبردی روشن دارند که در درجه اول ازهم‌پاشیدگی منطقه و سپس منزوی کردن ایران است و سوم تبدیل عراق به میدان کشمکش ایران و آمریکا و چهارم جذب عراقی‌‌ها به‌سمت خود و متحدانش است تا به دشمن ایران تبدیل شوند.

تلاش آمریکا برای سرپوش‌گذاشتن بر خدمات سپاه در عراق

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به یک گروه از ملت عراق یا همان اهل‌تسنن این‌گونه القاء کردند که دشمن واقعی آنان ایران و به‌عبارت دقیق‌تر نیروی قدس سپاه است و با این کار به‌دنبال این بودند که جانفشانی‌های این گروه از سپاه پاسداران در عراق را چه از نظر تقدیم شهداء و یا کمک‌های لجستیکی به‌ویژه در زمانی که عراق سخت نیازمند سلاح بود، محو کنند.

الشیال اظهار داشت: حاصل برنامه‌ای که نیروی قدس در تعیین نیازهای فوری عراق همزمان با حمله تروریست‌ها به این کشور در نظر داشت، باز شدن انبارهای سلاح ایران برای مسلح کردن عراقی‌ها چه در نهاد نظامی این کشور و چه الحشد الشعبی بود.

تلاش آمریکا برای اربابی اسرائیل در منطقه

وی ادامه داد: آمریکا نمی‌خواهد شاهد تشکیل ائتلاف‌هایی باشد که راهبرد آن (در منطقه) را در معرض خطر قرار دهد، بلکه به‌دنبال این است که رژیم صهیونیستی ارباب منطقه باشد از همین رو در تلاش برای جلوگیری از یکپارچه شدن تلاش‌های کشورهای منطقه علیه دشمن واقعی یا همان اسرائیل است.

الشیال گفت: آمریکا از حضور ایران به‌عنوان یک کشور مهم و پیشرفته که صنایع نظامی پیشرفته‌ای در اختیار دارد، احساس نگرانی می‌کرد؛ کشوری که به‌دلیل سال‌های جنگ با رژیم سابق عراق مهارت به دست آورده و علاوه بر این نیروهایش در زمان پس از جنگ آموزش دیده بود، از همین رو آمریکا سپاه پاسداران و نیروی قدس سپاه را مشکل اصلی و یا چوب لای چرخ نقشه خود در منطقه می‌دید.

حضور داعش در عراق و احتمال راه‌یافتن به کشورهای همسایه

وی در توضیح این مطلب افزود: بر این اساس آمریکا به‌فکر اقدامی بزرگتر برآمد که همان راه یافتن داعش تا مرزهای بغداد بود آن هم در شرایطی که عراقی‌ها در برابر نفوذ داعش ناتوان ماندند نه اینکه مأیوس شده باشند، زیرا ورود داعش و کوتاهی و تسلیم برخی فرماندهان نظامی عراق، برای مردم شوک بزرگی بود، این در حالی بود که این گروه تروریستی به خاک عراق راه یافت و نزدیک بود سراسر این کشور را درنوردیده و به کشورهای همسایه راه یابد.

انگیزه و دلایل نیروی قدس سپاه برای کمک به عراق

الشیال در مورد دلایل کمک نیروی قدس سپاه به ملت عراق گفت: نیروی قدس سپاه با دو انگیزه به‌حرکت در آمد: اول کمک به برادران عراقی دوم حفظ امنیت ملی ایران. مورد دوم حق ایران بود زیرا سپاه نمی‌خواست جنگ در عراق به خاک ایران منتقل شود از همین رو به‌کمک عراقی‌ها برخاست. این بسیار خوب است که یک کشور در تلاش برای حفظ امنیت خود در برابر خطرهایی باشد که احتمال دارد از خارج وارد شود نه اینکه بنشیند و منتظر ورود آن و وخامت اوضاع باشد.

خرد و کلان در ایران، ضد رژیم صهیونیستی هستند

این استاد عراقی در ادامه در مورد دلایل بحران‌آفرینی در منطقه از سوی آمریکا و متحدانش به‌هدف تضعیف محور مقاومت و خدمت به طرح صهیونیستی گفت: عقیده و رهبری ایران به‌طور کلی و نیز رویکردهای مردمی و عمق جامعه ایران همه ضد رژیم صهیونیستی هستند از همین رو آمریکا از طریق امارات و عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج فارس ــ البته شاید کویت و نیز عمان استثنا باشند ــ مزدوران خود را در منطقه گرد آورد و جنگ یمن، عراق و سوریه را راه انداخت.

کمک‌های ایران مشوق تقویت اراده مقاومت عراقیها بود

الشیال در مورد آرزوهای ملت‌های منطقه از جمله ملت عراق گفت: یک محور در منطقه وجود دارد که همان محور مقابله با نقشه آمریکا است و در مقابل یک محور دیگر تسلیم نقشه آمریکا است و جزئی از آن به‌شمار می‌آید.

وی افزود: برادران در ایران آنچه را سبب تقویت اراده مقاومت در منطقه و اراده مردمی عراق مبنی بر عدم عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مخالفت با حضور آمریکا و غیر آمریکا در خاک کشورشان می‌شد؛ تقدیم عراق کردند.

تلاش برخی طرف‌های داخلی و خارجی برای تخریب روابط عراق و ایران

الشیال گفت: اکنون در داخل و خارج عراق تلاش‌های متعددی در جریان است که همگی یک هدف دارند و آن تخریب رابطه ایران و عراق است و دستمایه آنان نیروی قدس سپاه است تا از طریق شایعه‌پراکنی این‌گونه القاء کنند که این گروه قادر است فلان سیاستمدار عراقی را روی کار آورده و یا به هرکس که بخواهد پست دولتی بدهد، گویی ملت عراق کاملاً تسلیم است حال آنکه این شایعات پیش از اینکه تلاش برای ایجاد اختلاف بین ایران و عراق باشد توهین به عراقی‌ها است.

دشمنی با ایران، چرا؟

این استاد دانشگاه عراقی تأکید کرد: ملت عراق، مردمی آزاد هستند که دوستانشان را بر اساس منافعشان انتخاب می‌کنند و دوستانشان نیز بر اساس منافع خود به آنان نزدیک می‌شوند و این در واقع وظیفه شرعی هر عراقی و ایرانی است و باید با هم همکاری داشته باشند، زیرا منافع مشترکی بین دو طرف حاکم است و در شرایطی که عراق از روابط با ایران به‌میزان زیادی استفاده کرده است چرا باید با ایران دشمنی کرد؟

پتانسیل‌های همکاری و هماهنگی ایران و عراق

الشیال تأکید کرد: واقعیت این است که رابطه با ایران به‌نفع عراق است و منافع ما ایجاب می‌کند که با ایران توافق و هماهنگی داشته باشیم به همان دلایلی که قبلاً به آن اشاره شد و علاوه بر این دو کشور یک‌هزار و 300 کیلومتر مرز مشترک دارند، بنابراین چگونه می‌توانیم به خود اجازه دهیم دشمن بر این مرزها اشراف داشته باشد، آنان می‌خواهند ایران را دشمن معرفی کنند آیا ما در برابر این نقشه باید تسلیم شویم؟

وی سپس پرسید: چه‌کسی به‌جز آمریکایی‌ها از این نقشه سود می‌برند؟ آنان به‌دنبال این هستند که عراق را مانند عربستان و سایر کشورهای منطقه دنباله‌روی خود قرار دهند و اینکه منافع عراق نابود شود، حال آنکه ایران به‌دنبال از بین بردن منافع عراق نیست زیرا این هدف نه با روحیات عراقی‌ها سازگاری دارد و نه ایران به‌دنبال تحمیل خواست و اراده خود بر عراقی‌ها است.

خدمات ارزشمند نیروی قدس

الشیال گفت: آشتی با ایران برای عراق بهتر از دشمنی با آن است، بنابراین باید از این امکانات و توانمندی‌ها استفاده کرد و فراموش نکرد که رزمندگان الحشد الشعبی از تجارب نیروی قدس چه در زمینه تجهیزات و تسلیحات و چه آموزش استفاده زیادی کردند و نیروی قدس مربیان بسیار عالی هستند از همین رو هنگام آزادسازی موصل خدمات بزرگی به‌ویژه در زمینه جنگ‌های مناطق صحرایی عرضه کردند.

دخالت ایران در مسائل داخلی عراق، سناریویی دروغین

وی در خصوص تلاش برخی طرف‌ها برای القای اینکه ایران به‌دنبال دخالت در مسائل داخلی عراق است، گفت: این سناریو نوعی دروغ و اتهام‌زنی است که خداوند عوامل آن را مجازات خواهد کرد.

الشیال همچنین درباره شایعه‌های مربوط به اینکه ایران چهار پایتخت عربی از جمله بغداد (دمشق، صنعا و بیروت) را اشغال کرده است، گفت: اگر ایران، بغداد را به‌اشغال در آورده است، چرا در داخل عراق دشمنی با ایران دیده نمی‌شود؟ اگر حضور ایران در عراق اشکال دارد در مورد حضور آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها چطور؟ چرا فقط حضور کارشناسان ایرانی اشغال قلمداد می‌شود و دیگران دوست و متحد هستند؟

وی ادامه داد: وقتی مسائل را با معیار عقل و واقع‌بینی بسنجیم، متوجه می‌شویم به‌نفع عراق است که با ایران رابطه داشته باشد. اگر امروز کسی ثابت کند ایران در مسائل سیاسی عراق دخالت دارد، من اولین مخالف این دخالت خواهم بود. نمی‌توانیم فرض کنیم ایران در مسائل عراق دخالت می‌کند زیرا با منطق علمی که باید مبتنی بر واقعیت‌ها باشد، مطابقت ندارد و تمام این مسائل در واقع به‌منظور تفرقه‌افکنی، دسته‌بندی طایفه‌ای و جنگ‌افروزی مطرح می‌شود.

باید از کسانی ترسید که مروج دشمنی با ایران هستند

الشیال در ادامه این مصاحبه این سؤال‌ها را مطرح کرد: آیا یمن واقعاً از سوی ایران اشغال شده است؟ آیا ایران هواپیماهای خود را برای بمباران ملت بی‌پناه یمن به‌پرواز در آورد؟ اگر کسی سنگ ملت یمن را به سینه می‌زند، باید از خود بپرسد چرا هواپیماهای سعودی در هر 24 ساعت روز یمنی‌ها را زیر بمباران قرار می‌دهند؟ آیا ایران با وجود روابط خوبی که با گروه‌های مقاومت در جنوب لبنان دارد، لبنان را به‌اشغال در آورده است؟ آیا ایران سوریه را اشغال کرده است؟

آمریکایی‌ها هم در سوریه اشغالگر هستند و ترک‌ها نیز در بعشیقه عراق حضور دارند و تهدید کرده است وارد سایر مناطق عراق نیز خواهد شد بنابراین باید از کسانی ترسید که دشمنی با ایران را رواج می‌دهند به‌ویژه عربستان سعودی و تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس.

منافع عربها در دشمنی با ایران چیست؟

الشیال تأکید کرد: باید نگاهی به نشست اخیر سران عرب (در ظهران عربستان) داشت که بر منحرف کردن رویکردهای اتحادیه عرب به‌سمت دشمنی با ایران متمرکز شد بدون اینکه کسی بپرسد عرب‌ها در دشمنی با ایران چه منافعی دارند؟

این استاد عراقی تأکید کرد: کمک به برادران برای پیروزی بر یک گروه تروریستی که امنیتشان را به‌خطر انداخته است، دخالت نیست. به‌نظر می‌رسد جهل و نادانی و همچنین پیروی از افکار وهابی و تفکراتی که منبع فتنه‌انگیزی است، حرف اول را می‌زند.

تسلط ایران بر عراق، دروغی سعودی

وی در مورد صحت اخبار رسانه‌ها و اظهارات برخی شخصیت‌ها مبنی بر سلطه نیروی قدس سپاه و سردار سلیمانی بر دولت عراق تصریح کرد: این اظهارات صددرصد بی‌اساس و کاملاً دروغ و ساخته و پرداخته عربستان است و باید پرسید؛ آیا رسانه‌هایی که این اخبار را رواج می‌دهند وابسته به این طرف‌ها نیستند؟

الشیال گفت: نیروی قدس سپاه و سردار سلیمانی در مسائل داخلی عراق دخالت نکردند و اجازه چنین کاری نیز داده نمی‌شود و این چیزی است که ایرانی‌ها به‌خوبی آن را درک می‌کنند و عراقی‌ها نیز بر مخالفت با هر گونه دخالت از سوی هر طرفی که باشد، تأکید دارند.

زبان از وصف کمک‌های ایران به عراق قاصر است

وی درباره اینکه نیروی قدس سپاه در راه مباره با تروریست‌ها در عراق صدها شهید داده است، در حالی که آمریکا در این زمینه یک سرباز نیز از دست نداده است، گفت: عقل این‌گونه حکم می‌کند که بپرسیم؛ آیا منطقی است که با آمریکا که هزاران کیلومتر با ما فاصله دارد هم‌پیمان شده و با همسایه هم‌مرزمان دشمن شویم؟ آیا این با منطق منافع مطابقت دارد؟

الشیال ادامه داد: روابط عراق و ایران فقط به موضوع پیروزی بر داعش و سلاح ختم نمی‌شود، بلکه روابط اقتصادی پیشرفته‌ای بین دو کشور حاکم است و ایران امنیت غذایی در عراق را تأمین کرد و کمک‌های بسیاری به آن عرضه کرد که زبان از وصف آن عاجز است از همین رو آنان از روابط خوب دو طرف می‌ترسند.

وی یادآور شد: صدها هزار زائر ایرانی و عراقی بین دو کشور در رفت‌وآمد هستند و اگر آمار آنان را در طول سال درنظر داشته باشیم، باید گفت که یک‌چهارم ملت ایران به عراق و نیمی از ملت عراق به ایران سفر می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار