محمدرضا ترکی:

هنر و فرهنگ انقلاب انکارناپذیر است/ در کنار شعر انقلاب جریان نقد بسیار حیاتی است

شاعر و نویسنده انقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به نقد ادبی، گفت: هنر و فرهنگ انقلاب انکارناپذیر است. زمانی این هنر توسط مخالفین سانسور می‌شد اما امروز فرهنگ و هنر انقلاب توسط همان مخالفین نقد می‌شود.
کد خبر: ۲۸۸۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹ - 25April 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «محمدرضا ترکی» شاعر و نویسنده در گفت‌وگویی با اشاره به شعر و هنر انقلاب اسلامی طی 4 دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، اظهار داشت: امروز هنر انقلاب انکارناپذیر است. زمانی این هنر توسط مخالفین سانسور می‌شد اما امروز فرهنگ و هنر انقلاب توسط همان مخالفین نقد می‌شود. در کنار جریان شعر انقلاب باید جریان نقد با قوت پیش برود تا دچار ژورنالیسم به معنای بد آن نشویم.

وی ادامه داد: با آغاز یک جشنواره، یک هفته و یا یک گرامیداشت، حرکتی به جریان می‌افتد و تلاش‌ها در آن عرصه دوچندان می‌شود؛ برنامه‌های زیادی به شکل تخصصی شروع به کار می‌کند اما با پایان این بازه زمانی همه چیز تمام می‌شود. اختتامیه‌ها نباید پایان کار باشد بلکه همه چیز باید با پایان یک گرامیداشت از سر گرفته شود. بحث هنر انقلاب هم همین است. نباید با پایان هفته هنر انقلاب، فعالیت‌های مطلوب و انرژی لازم برای برگزاری برنامه‌ها فروکش کند بلکه باید با همان انرژی راه را ادامه دهیم و بتوانیم همه ابعاد هنر انقلاب را همه‌جانبه پیش ببریم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب است و چهل عددی مقدس است؛ لذا باید با تلاشی دوچندان به پیش برویم و هنر انقلاب را بیش از پیش به جامعه، به مردم و مخاطبین عام معرفی کنیم. هر اختتامیه آغاز کار است. کسانی که در جشنواره‌ها جایزه کسب می‌کنند و به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند، آثارشان باید با قوت تمام معرفی شود تا مردم با چنین آثاری آشنا شوند. آثار این هنرمندان سرمایه‌های عرصه فرهنگ و هنر انقلاب هستند. نباید به‌راحتی از آثار فاخری که جایزه می‌گیرند گذشت. باید جلسات متعدد نقد و بررسی برپا شود و هنرمند انگیزه پیدا کند دست به تولید آثار بهتری بزند.

ترکی ادامه داد: هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ انقلاب از مسئولین فرهنگی توقع مالی ندارند بلکه آن‌ها می‌خواهند که آثارشان به مردم و علاقه‌مندان شناسانده شود، ارزش و قدر کار آن‌ها دانسته شود. جریان ناب انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر به یک اصالت و پختگی رسیده است. امروز هنر انقلاب هنری بالغ است و دیگر توسط مخالفین انکار نمی‌شود. این جریان هنر انقلاب را مورد نقد قرار می دهد. اگر در نقد اندکی عدالت وجود داشته باشد به نکات مثبت یک اثر هم اشاره می‌شود و این یک پیروزی بزرگ برای هنر انقلاب است.

وی تاکید کرد: ما فعالیت‌های این‌ چنینی در عرصه هنر انقلاب را به فال نیک می‌گیریم و موج گسترده امروز را باید جدی‌تر از گذشته پیگیری کنیم. باید مشکلات و آسیب‌های این عرصه شناسایی شود، پیرامون آن بحث کرد و نقاط ضعف و قوت آن فهرست شود. خدا را شکر بحث آسیب‌شناسی به‌ خوبی در حال انجام است و تعداد قابل توجهی به مسئله آسیب، توجه کرده‌اند. اما باید فعالیت‌ها به صورت علمی پیگیری و مکتوب شود؛ زیرا سخنی که مکتوب نشود ماندگار نیست.

این نویسنده خاطرنشان کرد: ما در عرصه نقد افراد توانمندی داریم که باید معرفی و شناسانده شوند، باید سخن آن‌ها جدی‌تر گرفته شود، اندیشه‌های آن‌ها باید به شیوه علمی مکتوب شود. شعر انقلاب زمانی می‌تواند تداوم داشته باشد که در کنارش یک جریان نقد ادبی وجود و حضور یابد؛ زیرا اگر نقد را جدی نگیریم جریان شعر و ادبیات انقلاب دچار ژورنالیسم به معنی بد آن می‌شود. ژورنالیسم منفی یعنی افراد بدون اندیشه، بدون تحقیق و انصاف مطالبی عوامانه را برجسته می‌کنند و انصاف قربانی جوسازی‌های بسیار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار