سوره مهر در سی و یکمین نمایشگاه کتاب؛

معرفی یکی دیگر از تکاوران نیروی دریایی ارتش در کتاب «تکاور گردان یکم»

کتاب «تکاور گردان یکم» عنوان اثری به قلم سیدقاسم یاحسینی است که در این کتاب به خاطرات شفاهی ناوسروان علی اکبر پیرپور پرداخته شده است و قرار است در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه ‌شود.
کد خبر: ۲۸۸۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹ - 25April 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس،  ناوسروان علی‌اکبر پیرپور از جمله تکاوران گردان یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی شمرده می‌شود. او به پایگاه دوم نیروی دریایی ارتش به بوشهر رفت و در ساخت و بنای اولیه گردان تکاوران حضور فعال و مؤثری داشت. کتاب «تکاور گردان یکم» عنوان اثری به قلم سیدقاسم یاحسینی است که در این کتاب به خاطرات شفاهی ناوسروان علی اکبر پیرپور پرداخته شده است و قرار است در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه ‌شود.

سیدقاسم یاحسینی ضمن اشاره به اینکه در این اثر خاطرات متنوعی از شکل‌گیری گردان یکم تکاوران و برخوردش با مستشاران غربی را روایت کرده است، اظهار داشت: این خاطرات بسیار خواندنی است چرا که با شروع انقلاب، پیرپور و جمعی دیگر از تکاوران در همان پایگاه نیروی دریایی بوشهر به تبلیغ انقلاب پرداخته و در شمار نیروهای طرفدار انقلاب شروع به پخش اعلامیه و نوارهای حضرت امام پرداختند.

به گفته وی، با پیروزی انقلاب اسلامی پیرپور و گروه دیگری از تکاوران به رهبری تکاور مشهور «عیسی حسینی‌بای» گروه ضربتی را تشکیل دادند؛ کارگروه ضربت حفاظت از انقلاب، ایجاد امنیت و نگهبانی در مناطق حساس شهر و خارج از شهر بوشهر را عهده‌دار بود.

یاحسینی گفت: با شروع جنگ‌های کردستان این تکاور به کردستان اعزام شده و خاطرات جالبی را روایت کرده که در جای خود قابل توجه است.

معرفی یکی دیگر از تکاوران نیروی دریایی ارتش در کتاب «تکاور گردان یکم»

این نویسنده خاطرنشان کرد: ساعتی پس از جنگ تحمیلی گردان یکم تکاوران نیروی دریایی به فرماندهی «ناخدا هوشنگ صمدی» از بوشهر به سوی آبادان و خرمشهر اعزام شدند و از روز اول مهر 1359 در خرمشهر با نیروهای عراقی درگیر می‌شوند،‌ پیرپور نیز در شمار همین تکاوران بود که خاطرات هیجان انگیزی از 34 روز مقاومت تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خرمشهر را روایت کرده است.

وی در پایان گفت:‌ در یک نگاه کلی این کتاب برگ‌های ناگفته‌‌هایی از حضور تکاوران انقلاب اسلامی از مبارزه با ضدانقلاب و جنگ تحمیلی را روایت کرده است. کتاب امروز چندان مورد توجه مورخان و خاطره نگاران قرار نگرفته است. این کتاب برخلاف سایر آثار دارای 50 عکس است که در میانه هر ماجرا عکس‌ها گنجانده شدند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها