عطوان مطرح کرد؛

کشورهایی که بدون حمایت آمریکا یک هفته هم دوام نمی‌آورند

تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به اینکه ترامپ به سه کشور به عنوان مستعمره‌های آمریکا می‌نگرد، ادامه سیاست‌های ترامپ را عامل ورشکستگی و بر باد رفتن ثروت این کشور‌ها دانست.
کد خبر: ۲۸۸۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ - 26April 2018

کشورهایی که بدون حمایت آمریکا حتی نمی‌توانند یک هفته هم دوام بیاورندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، عبدالباری عطوان با اشاره به موضع دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال کشور‌های ثروتمند حاشیه خلیج فارس در مطلبی آورده است:

این موضع‌گیری سه نکته مهم دارد؛ نخست، تاکید ترامپ بر این‌که کشور‌های خلیج فارس ثروتمند نشده‌اند مگر با حمایت آمریکا و امکان ادامه حضور آمریکا در منطقه نیست؛ مفهومش این است که صد‌ها میلیارد دلاری که از این کشور‌ها گرفته وی را سیر نکرده و خواستار پول بیشتری است.

دوم، تمرکز وی بر برخی کشور‌ها که یک هفته بدون حمایت آمریکا دوام نمی‌آورند هر چند که نام این کشور‌ها را نبرده است، اما منظورش عربستان، امارات و قطر است. این تهدید با چماق و ترساندن آشکار است.

سوم، این‌که ترامپ می‌گوید به ایران فرصت رسیدن به دریای مدیترانه و افزایش نفوذش در سوریه را نمی‌دهیم به مفهوم آن است که بحث خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه دقیق نیست و این عقب نشینی اگر هم رخ دهد خیلی محدود خواهد بود. وی می‌خواهد که اعراب را عملا وارد کند نه به شکل مالی فقط.

وی می‌نویسد: حرف‌های ترامپ در واقع به منزله هشدار به این کشور‌ها درباره مخالفت با طرح جدید اعزام نیرو به شرق فرات سوریه و تامین هزینه حضور سمبلیک نیرو‌های آمریکا و نیز جنگنده‌های آمریکایی که در قالب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش هستند، است.

عطوان بیان کرد: فقط آن‌گونه که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفته منظور قطر نیست بلکه امارات و عربستان نیز هست، اما حضور پایگاه نظامی آمریکا در قطر برگه قوی در دست آمریکا برای فشار بر دولت قطر به ویژه با توجه بحران خلیج فارس است. روس‌ها از این طرح آمریکا مطلع هستند. مخالفت ایران و روسیه با اعزام این نیرو‌ها گواه این است که قطر تصمیمش درباره اعزام نیرو را گرفته است و این‌که این نیرو‌ها به الرقه یا الحسکه برسند مسئله زمان است به ویژه که دولت قطر مخالفتی نکرده و الجیبر هم با اعزام نیرو‌های سعودی موافقت کرده است.

وی افزود: ورود نیرو‌های عربی به شرق فرات به منزله به رسمیت شناختن منطقه کردی در شمال شرق سوریه و هماهنگی با نیرو‌های سوریه دموکراتیک به عنوان ارتش رسمی این منطقه جدید و رودرو قرار دادن آن با نیرو‌های سوری، ترکیه‌ای، ایرانی و حزب‌الله و نیرو‌های روسی نیز است. ورود اولین نظامی قطری به شرق فرات به مفهوم تغییر ریشه‌ای در نقشه ائتلافات کنونی قطر به ویژه با ترکیه و ایران است. حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر خارجه ایران با اعزام نیرو‌های قطری را اشتباه دانسته و بر مخالفت ایران تاکید کرده است. اردوغان هم فعلا سرگرم انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زودهنگام است و سکوت کرده، اما این سکوت طولانی مدت نخواهد بود.

عطوان آورده است: ترامپ به اختصار با کشور‌های عربی و خلیج فارس به عنوان مستعمره‌های آمریکا که نه تنها باید بهای حمایتی که آمریکا می‌دهد باید بپردازند بلکه باید با خواسته‌های آمریکا در اعزام نیرو به جبهه‌های جنگی که دولت آمریکا تعیین می‌کند تن دهند. به عبارت دیگر زمان ورود کشور‌های ثروتمند خلیج فارس به جنگ‌های نیابتی در سوریه، یمن، لیبی و دیگر مناطق تمام شده است. همچنین همین موضوع درباره جبران اعزام نیرو با پرداختن میلیارد‌ها نیز تمام شده است.

وی در پایان می‌نویسد: این دیکته‌های آمریکا از نظر انسانی و مالی در نهایت به ورشکستگی این کشور‌ها در وهله اول و بر باد برفتن ثروت‌های آن‌ها در دهه‌ها و چه بسا قرون آتی و فروپاشی این کشور‌ها خواهد انجامید و رژیم‌ها را در برابر ملت‌های خود قرار خواهد داد. حمایت آمریکایی که ترامپ از آن دم می‌زند نتایج کاملا معکوس خواهد داشت و فایده آن فقط برای خزانه آمریکاست.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار