ظریف در نشست خبری مشترک با لاوروف و چاووش اوغلو در مسکو:

نمی‌توان اهداف نظامی را پشت میز مذاکره به نتیجه رساند/ زیاده‌خواهی‌های آمریکا قابل قبول نیست

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه همه باید بپذیرند که نمی‌توان اهداف نظامی را پشت میز مذاکره به نتیجه رساند، گفت: برای جامعه جهانی ضروری است در این شرایط به کمک مردم سوریه برای بازسازی این کشور بشتابند و بازسازی را به حرکتی برای تحمیل خواسته‌های سیاسی تبدیل نکنند.
کد خبر: ۲۸۸۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵ - 28April 2018

نمی‌توان اهداف نظامی را پشت میز مذاکره به نتیجه رساند/ زیاده‌خواهی‌ها فراتر از برجام آمریکا قابل قبول نیستبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان امروز (شنبه) پس از پایان نشست سه جانبه با همتایان روس و ترکیه‌ای خود در مسکو درباره سوریه در نشست خبری مشترک در جمع خبرنگاران به تشریح توافقات حاصله پرداخت و ضمن قدردانی از دولت و ملت روسیه برای میزبانی این نشست اظهار داشت: ما در روند آستانه که حدود ۱۶ ماه پیش در همین ساختمان شروع کردیم، برای کاهش آلام مردم سوریه و همچنین برای رسیدن به راه‌حل سیاسی تلاش کردیم.

وی ادامه داد: تنها هدف ما از شروع روند آستانه کم کردن خسارات ناشی از جنگ در سوریه و حرکت دادن دولت و معارضه سوری به سمت رسیدن به یک راه‌حل صلح آمیز بود و این تنها روندی بود که در هفت سالی که از جنگ بسیار خطرناک در سوریه و حضور تروریست‌های تکفیری در این کشور می‌گذشت، توانسته بود مقداری آرامش را به سوریه برگرداند.

وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: روند آستانه هم اکنون تنها روندی است که می‌تواند با همکاری سازمان ملل و دیگران به یک صلح عادلانه و پایدار از طریق گفت‌وگوی سیاسی بین دولت و معارضان منتج شود.

وی افزود: ما از ابتدا اعلام می‌کردیم که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و نیاز است که صرفا بر روی راه حل سیاسی تمرکز کنیم. آنچه که مهم است این است که امروز که همه دنیا این واقعیت را پذیرفته، همه باید بپذیرند که نمی‌توان اهداف نظامی را پشت میز مذاکره به نتیجه رساند، نمی‌توان با حمله به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه و با استفاده از بهانه‌های مختلف برای ایجاد فشار بر روند سیاسی و یا ادعا‌هایی که صرفا جنگ طلبانه است برای اینکه مانع شوند از اینکه بتوان به یک راه‌حل سیاسی رسید، روند مخاصماتی که از هفت سال قبل بر مردم سوریه تحمیل شده، ادامه یابد.

ظریف اضافه کرد: روند آستانه به خوبی و با تلاش مشترک همه کنشگران به پیش رفته و به زودی در ماه می‌با مشارکت طرف‌های موضوع و سه کشور ضامن روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) هم در بعد سیاسی و هم در بعد انسانی با تشکیل کمیته تبادل اجساد و زندانیان تعقیب خواهد شد و این حرکتی در سمت صحیح است.

حامیان استفاده عراق از سلاح شیمیایی امروز نمی‌توانند مدعی مخالفت با سلاح شیمیایی باشند

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی استفاده از سلاح شیمیایی هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را صرف‌نظر از کسانی که استفاده کردند و قربانیان، محکوم می‌کند. ایران هرگونه اقدام نظامی تجاوزکارانه که برای اهداف مشخصی دنبال شده را محکوم می‌کند.

وی تصریح کرد: کشور‌هایی که در گذشته حامی استفاده عراق از سلاح شیمیایی بودند، امروز نمی‌توانند مدعی مخالفت با سلاح شیمیایی باشند و کاملا هم مشخص است که برای اهداف سیاسی این کار دنبال شده و این حرکت باعث تاخیر در روند سیاسی در سوریه شده است.

ظریف افزود: امیدواریم بررسی‌های بی‌طرفانه بین‌المللی در محل ادعای استفاده از سلاح شیمیایی هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد و حرکت مشترک جامعه جهانی در این زمینه در چارچوب مقررات کنوانسیون منع سلاح شیمیایی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر خارجه با بیان اینکه روند آستانه و روند رسیدن به راه‌حل سیاسی براساس تصمیمات اجلاس سوچی، روندی است که باید مورد حمایت جامعه بین‌المللی قرار بگیرد، اظهار داشت: سه کشور ضامن روند آستانه که در سطح سران و در سطح وزرای خارجه حمایت خودشان را از اصول مشترکی که ما را در این روند پیوند داده، یعنی حمایت از حاکمیت، تمامیت ارضی، استقلال سیاسی و وحدت ملی سوریه و همینطور حل و فصل بحران از طریق روش‌های سیاسی، اعلام کردند این حمایت را ادامه خواهند داد و امیدواریم که این حرکت با تلاش کنشگران داخل سوریه هر چه سریع‌تر به نتیجه مطلوب برسد و پایان آلام مردم سوریه را به همراه داشته باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: برای جامعه جهانی ضروری است در این شرایط به کمک مردم سوریه برای بازسازی سوریه بشتابند و بازسازی سوریه را به حرکتی برای تحمیل خواسته‌های سیاسی تبدیل نکنند، بلکه بازسازی سوریه به عنوان یک وظیفه مشترک جامعه جهانی در قبال مردمی که در برابر داعش و جبهه النصره مقاومت کردند و این دو خطر جهانی را به شکست کشاندند، انجام شود و هر چه سریع‌تر به عنوان آنچه که از صلح و کاهش تنش نصیب مردم سوریه می‌شود بتوانیم شاهد اقدام مشترک جامعه بین‌المللی برای بازسازی سوریه هم باشیم.

اگر کسی درباره نقش مخرب در منطقه باید پاسخگو باشد، دولت آمریکا است

وزیر خارجه ایران در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: نقشی که جمهوری اسلامی ایران در سوریه داشته، مبارزه با داعش و جبهه النصره و گروه‌های افراطی بوده است. نقشی که آمریکا در سوریه داشته، نقشی مخرب بوده و همانطور که در ماه‌های اخیر دیدیم تحریک اختلافات قومی و استفاده از گروه‌هایی که توسط برخی همسایگان به عنوان گروه تروریستی محسوب می‌شوند، به عنوان افسران و سربازان خودش برای پیشبرد اهداف آمریکا بوده است.

وی تصریح کرد: اگر کسی درباره نقش مخرب در منطقه باید پاسخگو باشد، دولت ایالات متحده آمریکا است که سیاست‌هایش در منطقه ما از حمله به عراق و افغانستان تا امروز فقط باعث تخریب و گسترش افراط گرایی در این منطقه حساس بوده و جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت مقابله با تخریب‌ها و نابسامانی‌هایی که بر اثر برخی از این سیاست‌ها در منطقه ایجاد شده اقدام کرده است.

زیاده‌خواهی‌های فراتر از برجام آمریکا نه برای مردم ایران قابل قبول است و نه برای سایر اعضای برجام و نه جامعه بین‌المللی

وزیر خارجه با بیان اینکه هیچ کدام از این بحث‌ها ارتباطی با برجام پیدا نمی‌کند، افزود: آمریکا از ابتدای دولت ترامپ لااقل در مخالفت با یک توافق بین‌المللی که در یک قطعنامه شورای امنیت مورد تایید قرار گرفته، قطعنامه‌ای که آمریکا خودش یکی از بانیان این قطعنامه بوده و به آن رای مثبت داده و این تعهد را برای خودش ایجاد کرده، آقای ترامپ این قطعنامه را اجرا نکرده و تعهدات دولت آمریکا را نقض کرده و امروز علاوه بر اینکه به تعهدات خود باز نمی‌گردد، بلکه زیاده‌خواهی‌هایی فراتر از برجام دارد که حتما نه برای مردم ایران قابل قبول است و نه برای سایر اعضای برجام و نه جامعه بین‌المللی.

مایل به ایفای نقش مثبت سازمان ملل و دی‌میستورا در رسیدن به راه‌حل سیاسی بوده‌ایم

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی خاطرنشان کرد: تنها روندی که در طول هفت سال جنگ خطرناک سوریه توانسته هم از تنش‌ها بکاهد و هم زمینه را برای مذاکرات سیاسی آماده کند و در جلسه سوچی همه گروه‌ها و اقوام و مذاهب مختلف سوریه را در زیر یک سقف گردهم بیاورد، روند آستانه بوده است.

وی با بیان اینکه توفیق این روند کاملا مشخص است، افزود: معتقدیم کسانی که برای اهداف سیاسی و یا حیثیتی از این روند حمایت نمی‌کنند، کمکی به صلح و ثبات در منطقه و سوریه نمی‌کنند.

ظریف در خصوص همکاری با سازمان ملل در خصوص سوریه نیز گفت: ما همیشه مایل هستیم که سازمان ملل و شخص «دی‌میستورا» به عنوان نماینده دبیرکل بتواند نقش مثبتی را در رسیدن به یک راه‌حل سیاسی در سوریه ایفا کند و در این زمینه کمک کردیم و بعد از این جلسه هم در نظر گرفته‌ایم که نمایندگان سه کشور ما هم در نیویورک با دبیرکل و هم در ژنو با دی‌میستورا صحبت کنند برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که سازمان ملل بتواند نقش مثبت و موثری را برای پیگیری کار‌هایی که در روند آستانه و اجلاس سوچی شده انجام دهد.

انتهای پیام/ ۷۱۱

نظر شما
پربیننده ها