شوی برجامی خانم صدراعظم!

صدراعظم آلمان در دیدار با «دونالد ترامپ» تلاش کرد به قول رسانه‌های غربی توافق هسته‌ای (برجام) را نجات دهد و مانع ابطال رسمی آن توسط ترامپ و افرادی مانند «مایک پمپئو» و «جان بولتون» شود.
کد خبر: ۲۸۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ - 29April 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمد صدری در یادداشتی نوشت:

صدراعظم آلمان در دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا تلاش کرد به قول رسانه‌های غربی توافق هسته‌ای (برجام) را نجات دهد و مانع ابطال رسمی آن توسط ترامپ و افرادی مانند «مایک پمپئو» و «جان بولتون» شود.

با این حال صدراعظم آلمان در پایان دیدار با ترامپ و در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور آمریکا، صراحتا برجام را توافقی ناقص خواند که نگرانی‌های غرب را درباره ایران برطرف نمی‌کند!

نوع مواجهه رسانه‌های غربی با اظهارات «آنگلا مرکل» نیز در نوع خود جالب توجه بود.

یورو نیوز در این باره می‌نویسد: «آنگلا مرکل در جریان دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با دفاع مشروط از برجام گفت این توافق با وجود مفید بودن، امکان نظارت بر برنامه موشکی و محدود کردن تحرکات منطقه‌ای ایران را ایجاد نکرده است».

صورت مساله کاملاً مشخص است؛ مرکل به جای «انتقاد از مواضع ترامپ» ترجیح داده است «برجام» را هدف قرار دهد تا مبادا در اتحاد درون آتلانتیکی برلین و واشنگتن خللی ایجاد شود!

صدراعظم آلمان نیز مانند رئیس‌جمهور فرانسه ترجیح داده است «برجام» را قربانی موضوعات و دغدغه‌های دیگری مانند «اختلافات بر سر بودجه نظامی اعضای ناتو» و «منازعات اقتصادی اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا» کند.

در این باره نکاتی وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آنها گذشت.

نخست اینکه سال 94 در حالی که برجام هنوز به تصویب کنگره آمریکا نرسیده بود، مرکل در مقاله‌ای مشترک با «دیوید کامرون» و «فرانسوا اولاند» مقامات ارشد سابق انگلیسی و فرانسوی، تاکید کرد برجام نگرانی‌های مشترک تروئیکای اروپایی را درباره ایران برطرف می‌کند.

در این مقاله که در روزنامه واشنگتن‌پست به چاپ رسید، مرکل و همتایان اروپایی‌اش دفاع سرسختانه‌ای از توافق هسته‌ای با ایران کرده و خواستار اجرایی شدن این توافق شدند.

با این حال هنوز مدت زمان اندکی از تغییر معادلات قدرت و سرکار آمدن ترامپ در آمریکا نگذشته بود که «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس، برجام را توافقی بحث‌برانگیز خواند!

متعاقبا «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از «امکان توافق جدید» با ایران بر سر موضوعاتی مانند توان موشکی کشورمان و استمرار محدودیت‌ های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران برای پس از سال 2025 میلادی سخن گفت!

اگرچه آنگلا مرکل و وزیر خارجه‌اش «زیگمار گابریل» طی یک سال اخیر ترجیح دادند مستقیما سخنی از «تغییر برجام» به میان نیاورند اما در عمل، بارها نسبت به توان موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هشدار دادند تا مانند پاریس و لندن، پازل از پیش طراحی شده توسط مقامات کاخ سفید را تکمیل کنند!

نکته دوم اینکه مرکل در جریان سفر اخیر خود به ایالات متحده آمریکا مواضع خود در قبال برجام را تغییر نداد! او در حقیقت از مواضع واقعی خود در قبال توافق هسته‌ای با ایران پرده‌برداری کرد.

اکثر رسانه‌های غربی اینگونه القا می‌کنند که مکرون و مرکل تحت تاثیر سخنان و شخصیت جذاب(!) ترامپ قرار گرفته‌اند و در عرض یک ملاقات کوتاه، مواضع خود را به ضد برجام تغییر داده‌اند! بدیهی است افکار عمومی کشورمان نباید در دام چنین تصویرسازی‌های کاذبی قرار گیرد.

تروئیکای اروپایی مدت‌هاست درصدد «تغییر برجام» و «تامین خواسته‌های ترامپ» است و آنچه در سفر اخیر رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان به واشنگتن رخ داد، صرفا یک شوی تبلیغاتی برای فریب افکار عمومی دنیا محسوب می‌شود.

آنچه مسلم است اینکه در جریان سفر اخیر مقامات اروپایی به آمریکا، نه قرار بوده ترامپ نظر آنها را تغییر دهد و نه قرار بوده تروئیکای اروپایی رئیس‌جمهور آمریکا را درباره ماندن در برجام اقناع کند!

آنچه در این میان برای طرفین موضوعیت داشته و دارد، تکمیل بازی مشترکی است که از یک سال گذشته آغاز شده و هدف از آن، تکمیل پروسه خلع سلاح ایران است.

نکته سوم به سکوت وزارت امور خارجه کشورمان درباره اظهارات خصمانه مرکل در قبال ایران و فراتر از آن، عدول علنی و رسمی وی از توافق هسته‌ای باز می‌گردد.

حال که مقامات محترم وزارت امور خارجه کشورمان نادرستی فرضیه «تفکیک بازی اروپا از آمریکا در قبال برجام» را به صورت عینی [هر چند دیر] لمس کرده‌اند، زمان آن رسیده است مواجهه قاطعانه و سختی با مقامات تروئیکای اروپایی انجام دهند.

حداقلی‌ترین این اقدامات می‌تواند احضار سفرای آلمان و فرانسه به وزارت امور خارجه باشد. مخرج مشترک اظهارات و مواضع اخیر مرکل و مکرون، «تبعیت آنها از سیاست‌های برجامی آمریکا» است.

بدیهی است دیگر نمی‌توان چشم‌ها را بر این مساله تلخ اما واقعی بست. باید این حقیقت را پذیرفت که «خروج آمریکا از برجام» نه محصول یکجانبه‌گرایی آمریکا، بلکه محصول همپیمانی اروپا و آمریکا بوده است.

مروری بر مواضع 2 روز اخیر رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان، کمک شایانی به درک این گزاره توسط دولتمردان ما خواهد کرد.

در صورت درک عینی این گزاره، دیگر فریب شوی تبلیغاتی و سیاسی افرادی مانند مرکل و مکرون را نخواهیم خورد.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار