امیر دریابان شمخانی:

قدرت بازدارندگی امروز کشور ناشی از 8 سال دفاع مقدس است / راهبرد جنگ منطقی بود

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح گفت: برای انتقال مفاهیم جنگ به نسل سوم می بایست از ابزاری متناسب با موضوع استفاده نماییم؛ در غیر اینصورت تصویری غیر از جنگ ترسیم می شود.
کد خبر: ۲۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۳ - 08September 2013

قدرت بازدارندگی امروز کشور ناشی از 8 سال دفاع مقدس است / راهبرد جنگ منطقی بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امیر دریابان علی شمخانی رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح در بیست و پنجمین دوره آشنایی با دروس دفاع مقدس ویژه پزشکان که به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با مشارکت وزارت بهداشت و درمان، با اشاره به مشارکت فعال پزشکان در جنگ، جراحی های پلاستیک در کشور را نمونه ای از پیشرفت پزشکان دانست و اظهار داشت: سند حضور پزشکان در جنگ و تاثیر این حضور در میان پزشکان به وضوح دیده می شود.

شمخانی قدرت بازدارندگی امروز کشور را  ناشی از 8 سال دفاع مقدس دانست و افزود: اگر نگاه دقیقتر و وسیعتری به جنگ بی اندازیم، افزایش قدرت ریسک پذیری و دقت نظر پزشکان از برکات این حضور بوده است.

وی ادامه داد: برای انتقال مفاهیم جنگ به نسل سوم می بایست از ابزاری متناسب با موضوع استفاده نماییم؛ در غیر اینصورت تصویری غیر از جنگ ترسیم می شود.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح با اشاره به گزارش های سازمان سیا در خصوص اطلاع آمریکا از وجود سلاح شیمیایی در عراق در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: در زمان جنگ تبلیغات زیادی در مورد استفاده ایران از سپر انسانی صورت گرفت که با توجه به جمعیت ایران و عراق، باید گفت تعداد شهدای ایران 200 هزار نفر و تعداد کشته های عراق 700 هزار نفر است.

وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نقطه قوت جمهوری اسلامی را حمایت مردم از نظام  دانست و افزود: آمریکایی ها در سال 62 با تجهیزات پیشرفته ای که داشتند، اطلاعات محل تجمع ایرانی ها را به عراق  گزارش داده  و آنها در عملیات خیبر و بدر سلاح شیمیایی را علیه ما به کار گرفتند.

 آمریکایی ها می گفتند پیروزی ایران وحشت برانگیز است

وی درباره باورناپذیری حضور آمریکا در جنگ ایران و عراق از سوی برخی تاکید کرد: فقط کشورهای حاشیه خلیج فارس از عراق حمایت نمی کردند و همه دنیا از هیچ تلاشی برای تضعیف ایران دریغ نمی کردند.

شمخانی حضور مردم در راهپیمایی های 22 بهمن از سال 57 تا کنون را ناشی از قدرت باز دارندگی نظام دانست و ادامه داد: در ابتدای انقلاب قدرت در دنیا به شکل فعلی نبود و دو قطب ایالت متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی به دنبال سلطه بر جهان بودند.

وی ضمن بیان وابستگی کشورهای دنیا به این دو قطب تصریح کرد: شعار نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب تعادل ناشی از جنگ سرد را بر هم زد و عراق که عقده تاریخی از ایران داشت به نیابت از شوروی وارد جنگ با ایران شد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح با اشاره به خیال خام عراق در خصوص عدم وجود نیروهای نظامی و حضور شورشیان در برخی استان ها ادامه داد: برخی تصمیمات در ارتش آن دوران باعث شد عراق تصور کند می تواند شرایط موافقتنامه 1975 را به نفع خود تغییر دهد.

شمخانی تاکید کرد: ارتش عراق از 22 بهمن 57 تا 31 شهریور 59 در حال آماده سازی خود برای جنگ با ایران به اسم دفاع از عرب ها بود.

وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تشکیل سپاه و تحول در ارتش و حضور در جبهه های جنگ را کار بسیار بزرگی دانست و ادامه داد: این تحول تا کنون تبیین نشده است.

وی با منطقی دانستن راهبرد جنگ در طول دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: جنگ  فقط عاطفه و احساس نبود. رزمندگان ما توانستند شعار "هیهات منا الذلة" و "یا لیتنا کنا معک" را عمومی سازی کنند که کار بسیار بزرگی بود. از 1400 سال پیش پدران ما این جملات را می شنیدند و می گفتند؛ اما در دوران دفاع مقدس این شعارها عملا به منصه ظهور رسید.

 

نظر شما
پربیننده ها