در سالروز آغاز عملیات بیت‌المقدس صورت گرفت؛

حمله همه جانبه برای آزادسازی خرمشهر

در ساعت 30 دقیقه بامداد 10 اردیبهشت‌ماه 1361 عملیات بیت‎المقدس با همکاری مشترک سپاه و ارتش آغاز شد.
کد خبر: ۲۸۹۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶ - 30April 2018

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، بیش از 20 ماه از آغاز جنگ تحمیلی استکبار علیه جمهوری نوپای اسلامی ایران می‌گذشت و شهر خرمشهر همچنان در چنگ نیروهای ارتش عرق قرار داشت. عملیات فتح‌المبین در منطقه غرب دزفول و شوش اخیراً به پایان رسیده و نتایج شگفت‌انگیز آن روح تازه‌ای را در کالبد رزمندگان اسلام دمیده بود. فرماندهان جنگ بر آن بودند تا فرصت ابتکار عمل و کشاندن جنگ به یک شکل فرسایشی و بلندمدت از دشمن گرفته شود، به‌ویژه آنکه فصل گرمای طاقت‌فرسای جنوب کشور در راه بود.

با رمز «یا علی ابن ابی طالب» آغاز شد

عملیات پیروزمندانه فتح المبین که با آزادسازی بخش گسترده‌ای از خاک خوزستان در شمال غرب این استان پایان پذیرفته بود، راه را برای آزادسازی مناطق خرمشهر، شلمچه، هویزه و بخش‌های دیگر هموار ساخته بود؛ چرا که این منطقه وسیع بر خلاف منطقه عملیاتی فتح المبین فاقد عارضه و ناهمواری زمینی بود.

البته دشمن در غرب رودخانه کارون که در قلب خرمشهر جاری است، استحکامات و موانع پیشرفته را احداث و 36 هزار نفر از نیروهای خود را در خطوط پدافندی پیچیده‌ای متمرکز و مستقر کرده بود. گذر از چنین خط مرگباری به یک معجزه و کاری خدایی شبیه بود. همچنان امام خمینی (ره) فرماندهی کل قوا به محض آزاد شدن خرمشهر فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد...»

با رمز «یا علی ابن ابی طالب» آغاز شد

در ساعت 30 دقیقه بامداد 10 اردیبهشت‌ماه 1361 نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرارگاه مشترک کربلا سپاه و ارتش و 3 قرارگاه عملیاتی قدس در منطقه سوسنگرد و محور شمالی کرخه کور، قرارگاه فتح در منطقه دارخوین و قرارگاه نصر در شمال خرمشهر، حمله سراسری خود را از منطقه عمومی رودخانه کرخه کور و غرب رود کارون به منظور آزادسازی خرمشهر و مناطق شمال آن و عقب راندن دشمن از مرز بین المللی آغاز نمودند.

همچنین از سوی ستاد جنگ مقرر شده بود تا در جریان این عملیات، شهر‌های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه سنگین و دوربرد دشمن خارج شود. پیش از آغاز عملیات، از سوی قرارگاه کربلا، رمز حمله با نام مبارک «یا علی بن ابی طالب» در روز سیزدهم رجب و در نخستین دقایق دهم اردیبهشت ماه 1361 به نیروهای تحت امر صادر شد.

وسعت منطقه عملیاتی بیش از 5400 کیلومتر مربع، یعنی نزدیک به سه برابر وسعت منطقه عملیاتی فتح المبین بود. در این منطقه وسیع هم عارضه مهم طبیعی که بتوان از آن به‌عنوان جان پناه و نقاط کمکی استفاده کرد، وجود نداشت و منطقه کاملاً مسطح بود. در هجوم اولیه، فقط در یک محور، گروه تخریب بیش از 2000 مین را خنثی کردند. این عملیات ادامه داشت...

در ادامه فیلم کوتاهی از لحظه آغاز عملیات بیت‌المقدس را می‌بینید:

انتهای پیام/ 116

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار