كار و كارگر از ديدگاه امام (ره)؛

روز كارگر روز دفن سلطه ابرقدرت‌هاست

امام خمینی (ره) درخصوص کار و کارگر فرمودند: «به هوش باشید هنوز ابرقدرت‌ها در صدد از بین بردن شما هستند. ایادی آنان در همه جا تبلیغ می‌کنند، به‌خصوص در کارخانجات رفته و می‌گویند ما طرفدار کارگر هستیم. من بار‌ها گفته‌ام اگر این‌ها واقعا دلشان برای کارگر و مستضعفین می‌سوزد کمک‌های عمرانی کنند نه کارشکنی.»
کد خبر: ۲۸۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۰ - 01May 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: روز اول ماه مه 1886 اعتصاب و تظاهرات کارگران در چند شهر آمریکا از جمله نیویورک و شیکاگو صورت گرفت. معترضین آن روز توسط پلیس به گلوله بسته شدند. در این میان کارگرانی جان باختند و تعداد فراوانی زخمی شدند. سه روز بعد (سوم ماه مه 1886) در حالی که کارگران مشغول مراسم تدفین یاران خود در  قبرستان بودند، ناگهان به محاصره پلیس در آمده و تعدادی کشته و زخمی می‌شوند. در جهت یادبود این کارگران، روزی به نام «کارگر» در تقویم نام‌گذاری شد.

از آنجا که بار سنگین انقلاب اسلامی را عمده نیروهای فعال و پر توان و در عین حال محروم و مستضعف کارگران و کشاورزان بر دوش کشیدند و پس از پیروزی انقلاب هم نقش عمده‌ای در راه‌اندازی چرخ عظیم اقتصاد، رشد تولیدات داخلی و خنثی کردن توطئه‌های آمریکایی داشتند و دارند، زیبنده بود که در تاریخ انقلاب اسلامی ایران روزی به آنان اختصاص یابد و «روز کارگر» نام گیرد.

از آنجا که انقلاب ایران با مشخصه و پایگاه عقیدتی اسلام مرزهای جغرافیایی، خونی و نژادی و… را نمی‌شناسد و مدعی پشتیبانی از انقلاب‌ها و جنبش‌های اصیل مردمی است، به نشانه همبستگی با جنبش‌های مردمی جهان، 11 اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر نام گرفت. رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در خصوص کار و کارگر فرمودند: 

مفهوم کار و کارگر در نگاه واقع بین امام (ره)

اختصاص یک روز به کارگران شاید به لحاظ تشریفات باشد والا هر روز، روز کارگری و کارگران است. اینکه ما یک روز را به کارگر اختصاص بدهیم مثل این است که یک روز را به نور اختصاص دهیم، یک روز را به خورشید اختصاص بدهیم. هر روز نور هست و هر روز خورشید است.

کار به جنبش مخصوص و کارگر خلاصه نمی‌شود. روز کارگر روز همه ملت است نه بخشش خاصی از آن.

کارگر در همه جا هست، موجودات عالم، چه موجودات قبل از طبیعت باشد، و چه موجودات طبیعی باشد و چه موجودات بعد از طبیعت همه از کارگر پیدا شده است. کار نظیر وجود است که در همه شئون عالم دخالت دارد، عالم موجود شده است از فعالیت خدا، اجزای عالم موجود شده است از فعالیت‌هایی که بعضی موجودات دارند.

روز كارگر روز دفن سلطه ابرقدرتها است

خدا، مبدا کار و کارگری است

حق تعالی مبدا کارگری و کارگر است. موجودات عالم غیب با فعالیت غیبی تحقق پیدا کرده‌اند، موجودیت عالم طبیعت هر جا که، شما ملاحظه کنید هر قشری از اقشار را که ملاحظه کنید چون موجوداتی که بنظر ما در پست‌ترین مراتب وجودند مثل معادن و زمین‌ها و جامدات چه آنهایی که بعد از این مرتبه موجودند مثل نباتات اشجار و چه آنهایی که بعد از این‌ها موجودند مثل حیوانات و چه آنهایی که مافوق این‌هاست مثل انسان، همه جلوه کارند و همه کارگر، کارگرها این‌ها را درست کرده‌اند، کارگری بر همه موجودات احاطه دارد، عالم ما بعدالطبیعه، جنت و نار هم از کار و کارگری پیدا شده است، بهشت و دوزخ از کار انسان پیدا شده است و در کار انسان که با عمل صالح است، یا کار خوب است که مبدا تحقق بهشت است یا اعمال غیر صالح و فاسد است که مبدا دوزخ است کار مثل جلوه حق تعالی می‌ماند که در تمام موجودات سرایت کرده است.

همه موجودات کار در آنها هست و با کار درست شد‌ه‌اند تا همه ذرات وجود کارگراند حتی ذرات اتمی که در این عالم طبیعت هست، این‌ها کارگر هستند و با هوشیاری همه ذرات عالم فعال‌اند و هوشیارند لکن ما گمان می‌کنیم که هوشیار نیستند.

کارهای تخریبی و کارگران مخرب

ازین عموم استثناء می‌شود کارهای تخریبی و کارگران مخرب. همان ها که به اسم طرف داری از کارگان از کار آنان جلوگیری می‌کنند و پشت نقاب طرفداری از دهقانان خرمن‌های آنان را که حاصل دسترنج یک ساله آنان است به آتش می‌کشند و زیر ماسک خدمت برای کارگران در کارخانه‌ها با تمام توان اخلال می‌کنند این روز از آنان نیست.

کارگر و کشاورز در عصر ستمشاهی

کارگری و کشاورزی، این دو جلوه اقتصادی که اساس اقتصاد کار آن دو گروه (کارگر و کشاورز) است، در زمان رژیم سابق شکست خورد. کشاورزی را دیدید که چگونه با اسم اصلاحات ارضی بکلی از بین بردند. ایران که باید در کشاورزی صادرات داشته باشد یک استان ایران مثل استان آذربایجان یا خراسان که قادر به تامین محصولات کشاورزی کشور است ولی این‌ها کاری کردند که ایران بازاری برای آمریکا شد و هر چه ما بخواهیم باید از آمریکا یا کشورهای دیگر وارد کنیم. کارگرهای ما را هم طوری کردند که زندگی آنها زندگی اضطراری و کار آنها هم در خدمت دشمن باشد. شما کارگران محترم و کشاورزان محترم، شما برادران که اساس اقتصاد ایران دست شماست در سابق تحت نظارت طاغوت بودید و کارهای شما نادیده گرفته می‌شد.

کارفرما سالاری انفجار آفرین است

آقایان صاحب کارخانه‌ها باید وضعشان را یک قدری از آن رژیم سابق تغییر بدهند، برای اینکه در رژیم سابق که مردم آن را رژیم اسلامی نمی‌دانستند و طاغوتی می‌دانستند اگر کاری می‌شد می‌گفتند که در رژیم طاغوتی شده است و اگر یک ناراحتی‌هایی برای آنها پیدا می‌شد یک تحریکاتی می‌شد که این‌ها اعتصاب کنند، شورش کنند.

آنها با فشار و اگر چنانچه نوبت به روحانیان می‌رسید با موعظه، اما الان با آن وقت فرق دارد. الان ما این ادعا را داریم که یک مملکت اسلامی است و روی احکام اسلام باید عمل بشود. اگر خدای ناخواسته در یک مملکت اسلامی طوری بشود که در کارخانه‌ها کارگرها بواسطه اینکه درست بهشان رسیدگی نمی‌شود انفجار حاصل بشود این انفجار از محیط یک مملکتی است که مدعی اسلام است، نه روحانی می‌تواند این را خاموش کند و نه کس دیگر، برای اینکه روحانی آنوقت می‌تواند کار بکند که بگوید خوب یک اشخاص غیر اسلامی این کارها را کرده‌اند اما اگر مملکت اسلامی باینکه اسلامی است یک طوری بشود که انفجار در کارگرها حاصل بشود این انفجار دیگر قابل کنترل نیست و این یک خطری است که بر همه شماها و بر همه ما هست و همه ما را تهدید می‌کند. از این جهت است که باید صاحبان کارخانه‌ها توجه باین داشته باشند که با کارگرها نظیر سابق عمل نکنند.

کارفرما سالاری در حکومت اسلامی عامل یاس کارگران از نظام اسلامی است

اگر یاس از حکومت اسلامی باشد و انفجار پیدا بشود، هیچ چیز نمی‌تواند جلویش را بگیرد. بر خلاف آنجایی که انفجار حاصل بشود و پناه به اسلام بخواهند بیاورند. آن قابل کنترل است. اما اگر یک مملکتی اسلامی شد باز بساط همان بساط سابق باشد، که لفظ، لفظ اسلامی است، عمل، عمل طاغوتی باشد و خدای ناخواسته انفجار حاصل بشود. با این همه تحریکاتی که می‌بینید الان هست، توطئه‌هایی که الان هست اگر انفجاری بشود، انفجار بر ضد اسلام است، یک همچنین انفجاری، انفجاری است که از باطن یک مملکتی که مدعی اسلام است پیدا شده و مایوس از اسلام شده‌اند، همچنین مایوس از برنامه‌های اسلام شده‌اند، یک همچنین انفجاری را هیچکس نمی‌تواند جلویش را بگیرد.

مصالح سیاسی ـ صنفی هم کارفرما سالاری را طرد می‌کند. من حالا که عرض می‌کنم از جهت سیاسیش می‌گویم که جهت سیاسی برای خود کارخانه‌دارها و برای خود کارفرماها جهت سیاسی اقتضاء می‌کند که خودشان فکر بکنند و این مسائل را بین خودشان حل کنند.

اگر خدای ناخواسته این‌ها (کارگران) صدایشان درآید دیگر قابل خاموشی نیست. شماها باید یک فکری بکنید برای این‌ها، شما برای حفظ خودتان، حفظ خانواده‌تان، حفظ ثروتتان، حفظ حیثیت خودتان بنشینید با هم تفاهم کنید، تفاهم کنید یک قدری برای مصحلت خودتان و برای اینکه خدای ناخواسته یک وقت انفجاری نشود که همه چیز بباد رود، همه چیز یک کشور بباد برود شماها یک مقداری خودتان با دست خودتان به این‌ها کمک‌هایی بکنید.

مناسبات غیر عادلانه بین کارگر و کارفرما در نظام اسلامی محکوم است

این معنا امروز دیگر عملی نیست که یک دسته‌ای آن بالاها باشند و همه آن چیزهائی را که بخواهند بطور اعلی تحقق پیدا کند. پارک‌ها، اتومبیل‌ها و … و یک دسته هم از این زاغه‌نشین‌ها باشند که اطراف تهرانند و می‌بینید. این نمی‌شود، این نه منطق اسلامی دارد، نه منطق انصافی دارد، و نه صحیح است.

اسلام تعدیل می‌خواهد. نه جلوسرمایه را می‌گیرد و نه می‌گذارد سرمایه آنطور بشود که یکی صدها میلیارد دلار داشته باشد و برای سگش هم اتومبیل داشته باشد و شوفر داشته باشد، و امثال ذلک و این یکی شب که می‌رود پیش بچه‌هایش نان نداشته باشد، نمی‌شود، این عملی نیست، نه اسلام با این موافق است نه هیچ انسانی با این موافق است.

باید خود آقایان در فکر این معنا باشند که یک همچین چیزی بشود و آن به این است که شماها یک قدری پایئن‌تر بیائید، کارگرها را هم یک قدری بالاتر ببرید.

اسلام، رهایی بخش کارگران

اسلام عزیز است که برای شما ارج و حق قائل است و حقوق شما را به شما رد خواهد کرد.

اسلام برای همه زنها و مردان دهقان حق قائل است شما بگذارید که اسلام تحقق پیدا بکند، جمهوری اسلامی با احکام نورانی اسلام تحقق پیدا بکند. امروز انشاء‌الله در رژیم اسلامی هستید و اسلام به کارگر و کشاروز بسیار اهمیت می‌دهد دولت در فکر شماست، ما دعاگوی شما و در فکر شما هستیم.

رفاه حال محرومان، امید قلب امت (امام)

من وقتی خوشحال می‌شوم که بفهمم آقایان (مسوولان) در صدد این هستند که به این زاغه نشینیان شهرها، به این چادرنشین‌های شهرها که در زمان طاغوت به ایشان هیچ عنایتی نشده بود در این زمان عنایت بشود.

من امید دارم که آقایان اطباء هر جا هستند، دولت و وزیر بهداری و خود ملت عنایت باین مطلب داشته باشند که این زاغه‌نشین‌ها و این فقرا و این‌هایی که عیال خدا هستند اینطور ابتلائات را نداشته باشند.

کارگران از نگاه امام (ره)

الف: واقعیت ملت

واقعیت ملت عبارت از همین توده است، همین کارگر، صانع، بازاری، این صنف اداری، کشاورز این‌ها، توده حقیقی ملت است، آنها که چپاور کردند و رفتند از ملت ما نیستند.

ب: انقلابگران راستین

شما طبقه محروم، چه دانشگاهی، چه روحانی، چه زاغه‌نشین‌ها و کارگرها بودید که اینطور با وحدت کلمه و بانک الله اکبر پیش بردید16.

ج: جمعیت حقوق بشر

این کارگرها، این دهقان ها، این‌ها جمعیت حقوق بشر و حقوق‌دان هستند این‌ها عمل می‌کنند و شما (حقوقدان ها) می‌نویسید، هیچ یک از شما در راه رسیدن بشر به حقوق خودش فعالیت ندارد آنکه فعالیت دارد همین جمعیتی است که امروز قیام کرده و 15 خرداد قیام کرد.

د: مدیران و مدبران جامعه

شما جوان های برومند، شما جوان های کارگر که اساس مملکت هستید باید از این ببعد هم این مملکت را اداره کنید و اقتصاد ایران را به ثمر برسانید.

این کارگرهای ما اشخصای هستند که مدیر جامعه انسانیت هستند، اداره امور مملکت‌ها، اداره امور کشورها بدست این‌هاست، بدست کشاورزان، بدست کارگران کارخانه و دهقانان و کشاورزان، این‌‌ها هستند که اداره می‌کنند کشورها را؛ و از این جهت مدیر این عالم، عالم طبیعت در این زمین که یک ستاره کوچک است، اداره امور این زمین بدست کارگران است و دست این‌هاست که اداره می‌کند و زنده می‌کند این عالم را زنده می‌کند، کشور را.

کارگران ما چه طبقه دهقانان و چه طبقه کارگران سایر کارخانه‌ها و سایر جاها تمام اعمالی، تمام چیزهایی که در کشور هست، برکاتی که در کشور هست مرهون وجود آنهاست و لهذا آنها بر همه مقدمند.

هـ: پیشتازان حیات اجتماعی

کارگران از ارزشمندترین طبقه، و سودمندترین گروه در جامعه‌ها هستند، چرخ عظیم جوامع بشری با دست توانای کارگران در حرکت و چرخش است، حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است.

کارگران ما، چه طبقه دهقانان و چه طبقه کارگران سایر کارخانه‌ها و سایر جاها، تمام اعمالی که، تمام چیزهایی که در کشور هست، برکاتی که در کشور هست مرهون وجود آناست و لهذا آنها بر همه مقدمند، لیکن چیزهایی که به عهده آنهاست، از همه مسوولیت‌ها بالاتر است، اگر کشوری رو به رشد برود با دست شما کارگران عزیز رو به رشد می‌رود و اگر کشوری رو به انحطاط برود باز هم با شماست که رو به انحطاط می‌رود.

و: کارگران، اساس استقلال اقتصادی

در هر کشور کارگر و کشاورز اساس آن کشور هستند اساس اقتصادی کشور به کارگر و کشاورزی است.

ما باید کاری بکنیم که در معاشمان احتیاج به کسی نداشته باشیم این بسته به قدرت این کشاورزهاست.

من امیدوارم کشاورزها روز به روز رو به رشد بروند مملکت ما زمین دارد، آب دارد. همه چیز دارد، همه جور مخازن دارد، ما می‌توانیم که در این امور صادر کننده باشیم نباید دستمان پیش غیر دراز باشد که بما گندم و جو بدهند.

اول باید آن چیزی که مربوط به ارزاق است تامین بشود که احتیاج به دیگران نداشته باشیم، نانما را دیگران ندهند، برای ما عیب است که بنشینیم و نان ما را دیگران بدهند و بگویند ما به شما نان می‌دهیم باید خودمان تهیه کنیم.

ز: نجابت کارگران

خیال نکنید آن کارگرها می‌گویند ما اتومبیل می‌خواهیم، ما پارک می‌خوهیم، این حرف ها نیست، این‌ها یک زندگی می‌خواهند، وقتی می‌روند منزلشان اگر بچه‌اش می‌گوید من کفش ندارم بتواند کفش برایش بخرد.

کارگرها، چنین نیست که خیلی بلند پرواز باشند، این‌ها یک زندگی می‌خواهند

ح: سرمایه‌های مملکت

کوخ‌نشین‌ها هستند که سرمایه این مملکتند نه آن کاخ‌نشین‌ها، خداوند این کوخ نشین‌ها را برای ما حفظ کند. من شما طبقه گودنشین را از آن کاخ نشینان بالاتر می‌دانم، اگر آنها لایق این باشند که با شما مقایسه شوند.

یک موی شما بر همه آنها ترجیح دارد. بلکه مقایسه یک موی شما با آنها نباید صحیح باشد.

مدعیان طرفداری از کارگر

به هوش باشید هنوز (ابرقدرت ها) در صدد از بین بردن شما هستند ایادی آنان در همه جا تبلیغ می‌کنند، به خصوص در کارخانجات رفته و می‌گویند ما طرفدار کارگر هستیم. من بارها گفته‌ام اگر این‌ها واقعا دلشان برای کارگر و مستضعفین می‌سوزد کمک‌های عمرانی کنند نه کارشکنی.

کسانی هستند که نمی‌گذارند کسی زراعت بکند و یا نمی‌گذارند کسی زارعتش را بردارد حالا که موقع برداشت محصول است آن را آتش می‌زنند آیا این‌ها دلشان برای ملت سوخته که ارزاق یک ملتی را این طور به باد می‌دهند.

توصیه امام(ره) خطاب به کارگران

شما برادران کارگرمان هستید بگذارید، چرخ کارخانه‌ها به راه بیفتد تا اینکه مملک آباد بشود برای همه و برای شما، برای همه شما، همه با ما برادر هستید و ما همه در خدمت شما هستیم و شمایید که می‌توانید مملکت را اداره کنید و می‌توانید این آشفتگی‌ها را از بین ببرید.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها