رقص آمریکا و عربستان بر روی دلارها/ سرنوشت درآمد‌های نفتی عربستان چه می‌شود

افزایش بهای نفت تحت تاثیر عوامل مختلف به سود عربستان است، اما باید پرسید این درآمد‌ها به جیب چه کسانی می‌رود و بیشتر در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود.
کد خبر: ۲۸۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ - 01May 2018

رقص آمریکا و عربستان بر روی پترودلارها/ سرنوشت درآمد‌های نفتی عربستان چه می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، افزایش بهای نفت تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله حمله آمریکا و متحدانش به سوریه و یا احتمال لغو توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به سود عربستان است در نتیجه باید پرسید عربستان با این پول‌های سرشار چه می‌کند.

عوامل افزایش اخیر بهای نفت

آمریکا، فرانسه و انگلیس با متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی برخی مواضع این کشور را هدف قرار دادند در نتیجه به دلیل افزایش خطر‌های ژئوپولتیک در خاورمیانه بهای نفت بالا رفت و حاصل این وضعیت این است که عربستان برنده اول افزایش بهای نفت است، زیرا بزرگترین صادر کننده نفت در جهان به شمار می‌آید و تولید آن حدود 10 میلیون بشکه در روز است.

آمریکا، ایران را به تحریم‌های جدید اقتصادی و لغو توافق هسته‌ای تهدید می‌کند، از همین رو بهای نفت به دلیل افزایش خطر‌های سیاسی در منطقه بالا می‌رود و حاصل این وضعیت سرازیر شدن میلیارد‌ها دلار به خزانه عربستان سعودی به دنبال افزایش ناگهانی بهای نفت است.

سرازیر شدن سود سرشار به عربستان سعودی

آمریکا با چین و شرکای تجاری‌اش مانند اتحادیه اروپا وارد جنگ تجاری شدیدی می‌شود، بنابراین بهای نفت بالا می‌رود و جنگ ارزی بین واشنگن و پکن شعله‌ور می‌شود و باز بهای نفت افزایش می‌یابد و عربستان در فاصله‌ای کوتاه بیش از 10 دلار دیگر از هر بشکه سود می‌برد.

ترامپ تصمیمات بحث برانگیزی صادر می‌کند و اظهارات تندی بر زبان می‌آورد که سبب داغ شدن کانون‌های تنش در جهان می‌شود در نتیجه تقاضای کشور‌های بزرگ به ویژه مصرف‌کنندگان انرژی مانند چین، هند و کشور‌های شرق آسیا برای خرید نفت افزایش می‌یابد و اینجاست که بهای نفت بالا می‌رود و پول‌های حاصل از آن به سپرده‌های عربستان در بانک‌های آمریکا سرازیر می‌شود.

دولت سعودی، روسیه که دشمنش در سوریه به شمار می‌آید و نیز کمیته مشترک وزیران نظارت بر تولید را به منظور هماهنگی نفتی به برگزاری نشستی در جده دعوت می‌کند و در این شرایط به گمان اینکه این نشست به بررسی تمدید توافق اوپک و تولیدکنندگان بزرگ غیر عضو اوپک خواهد پرداخت، بهای نفت بالا می‌رود و عربستان برنده اول این نشست است.

ترامپ تنور افزایش بهای نفت را داغ می‌کند

روند افزایش بهای نفت متوقف شده و به سمت کاهش حرکت می‌کند در این شرایط ترامپ بلافاصله هیزم به آتش می‌ریزد و از اوپک به تندی انتقاد می‌کند در نتیجه بهای نفت بالا می‌رود و پول‌های بیشتری نصیب ریاض می‌شود.

تقاضای مصرف‌کنندگان کاهش یافته و بهای نفت اندکی کاهش می‌یابد از همین رو ریاض به شدت از ایران انتقاد کرده و آن را به اقدامات تروریستی متهم می‌کند و تهران نیز به طور غیر مستقیم به این انتقاد‌ها واکنش نشان می‌دهد به این ترتیب که حوثی‌ها (انصار الله) نفتکش‌های شرکت نفتی آرامکو سعودی را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهند و اینجاست که بهای نفت بار دیگر سیر صعودی پیدا می‌کند و برنده این وضعیت تولید کنندگان بزرگ و پیش از همه عربستان هستند.

اطلاعاتی در مورد تشدید تحریم‌های ترامپ علیه ونزوئلا پس از انتخابات ریاست جمهوری در ماه آینده در رسانه‌های جهان درز می‌کند و بهای نفت بالا می‌رود.

ترامپ در افزایش قیمت نفت چه نقشی دارد؟

ترامپ به متوسل شدن به زور علیه کره شمالی اشاره می‌کند و بهای نفت به میزانی که از سال 2014 بی سابقه بوده است، افزایش می‌یابد و بار دیگر یادآور قیمت‌های بی سابقه‌ای است که چهار سال پیش رکورد زد؛ بنابراین عربستان برنده اول افزایش قیمت نفت است، زیرا روزانه از مجموعه 10 میلیون بشکه تولید، حدود هفت میلیون بشکه را صادر می‌کند.

سرنوشت درآمد‌های نفتی عربستان چه می‌شود؟

افزایش حدود 10 دلاری بهای نفت به معنی درآمد مازاد روزانه معادل 70 میلیون دلاری سعودی است همانطور که رسیدن قیمت نفت به 75 دلار به این معنی است که درآمد نفتی عربستان به 525 میلیون دلار در روز یا ماهانه حدود 15.7 میلیار دلار می‌رسد.

با این توضیحات باید پرسید این میلیارد‌ها دلار حاصل از افزایش مداوم بهای نفت که به بودجه سعودی سرازیر می‌شود، چه سرنوشتی پیدا می‌کند.

تامین هزینه معاملات تسلیحاتی و سپرده گذاری در بانک‌های آمریکا

طبیعی است که بخشی از این پول‌ها در چارچوب معاملات بزرگ تسلیحاتی و خرید هواپیما یا خرید اوراق قرضه و یا سپرده گذاری در بانک‌های آمریکا با سود پایین سرازیر خزانه آمریکا می‌شود یا اینکه برای پروژه‌های بزرگ در خاک آمریکا هزینه می‌شود و میلیون‌ها فرصت شغلی برای آمریکایی‌ها فراهم می‌کند.

بخشی از این درآمد‌ها نیز برای جنگ ویرانگر علیه یمن به رهبری عربستان هزینه می‌شود و بخشی دیگر نیز به تامین کسر بودجه بالغ بر 52 میلیارد دلار در سال جاری اختصاص می‌یابد.

پول‌های نفت چقدر در خوشبختی سعودی‌ها سهم دارد؟

اما میلیارد‌ها دلاری که سهم خوشبختی شهروندان سعودی است، چه می‌شود؟ آیا چیزی برای آنان که از موج تورم غیرعادی در کشوری نفت خیز با درآمدی بالغ بر 492 میلیارد ریال برابر 131.21 میلیارد دلار رنج می‌برد، باقی می‌ماند؟ بی شک این رقم با افزایش اخیر بهای نفت بیشتر خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها