با ادای احترام هنرمندان به مقام شامخ شهدای آبادان صورت گرفت؛

آغاز به‌کار نخستین جشنواره فیلم کوتاه مقاومت و دفاع مقدس

نخستین جشنواره فیلم کوتاه مقاومت و دفاع مقدس «رسام» با ادای احترام هنرمندان به مقام شامخ شهدای آبادان آغاز به‌کار کرد.
کد خبر: ۲۸۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ - 02May 2018

آغاز به‌کار نخستین جشنواره فیلم کوتاه مقاومت و دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع مقدس، آیین افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم کوتاه مقاومت و دفاع مقدس «رسام» صبح امروز چهارشنبه (12 اردیبهشت‌ماه) با حضور سردار محمد علی‌پور مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان، سرهنگ ثامر کنعانی مدیر موزه خرمشهر، همایون قنواتی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و جمعی از هنرمندان دفاع مقدس برگزار شد.

همایون قنواتی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در این مراسم ضمن امیدواری از آغاز فعالیت فیلم‌ساران دفاع مقدس برای پوشش دادن ناگفته‌های جنگ اظهار داشت: امیدوارم این جشنواره که به صورت بین‌المللی در خرمشهر برگزار شده است بتواند فضای جدیدی در عرصه فیلم‌سازی دفاع مقدس به‌وجود بیاورد.

وی گفت: جشنواره‌هایی مانند «رسام» فعالیتی برای حفظ دستاوردها، ایثارگری‌ها و بزرگداشت خاطرات و تاریخی است که ملت بزرگ ایران در دفاع مقدس و پس از آن برهه تاریخی که همواره در معرض مقاومت در مقابل استکبار بوده به‌عنوان ابزاری بسیار قدرتمند تصویر مناسبی را از بزرگواری‌های ملت ایران به ثبت برساند.

این مقام مسوول در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: بخشی از خاطرات مردم ما که در این نقطه تاریخی در برابر هجوم دشمن ایستادگی کردند، گفته و ثبت نشده است. انتظار داریم که مدیران و مسوولین و هنرمندان به این مناطق توجه زیادی داشته باشند و این امکان به وجود بیاید که رسالت هنرمندان با توجه به توانایی‌هایشان در عرصه تولید آثار محقق شود.

قنواتی در پایان ابراز امیدواری کرد که این رویداد فرهنگی ادامه پیدا کند.

سردار محمد علی‌پور مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان در ادامه این مراسم با طرح این سوال که هدف دشمن از تجاوز به خاک ایران چه بود، اظهار داشت: شروع انقلاب اسلامی منافع استکبار جهانی به رهبری آمریکا را به خطر انداخته بود. بیشترین منافع آمریکا در ایران مسئله انرژی و نفت بود. آنها به دنبال مدیریت انرژی جهان بودند تا نیازهای هر کارخانه‌ای را در جهان وابسته به خود کنند، لذا استعمار ایران برایشان حیاتی بود.

وی افزود: دومین هدف آمریکا قراردادن ایران به‌عنوان ژاندارم منطقه بود تا ایران اهداف آن‌ها را دنبال کند. با ایجاد کار برای مردم آمریکا که تنها در بعد نظامی 60 هزار مستشار در ایران داشتند، مسئله حائز اهمیت آن‌ها بود. ایجاد بازار عرضه کالا به گونه‌ای که حتی ما را نسبت به خوراکمان وابسته کرده بودند از دیگر برنامه‌های آمریکایی‌ها بود.

وی ادامه داد: آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی توطئه‌های زیادی برای زمین‌زدن این انقلاب ایجاد کرد. کودتای نوژه، حمله به طبس، محاصره اقتصادی و درگیری‌های مرزی تنها بخشی از توطئه‌های آمریکا برای زمین‌زدن انقلاب اسلامی بود که در همه آن‌ها با شکست رو به‌رو شد.

سردار علی‌پور خاطرنشان کرد: استکبار جهانی پس از شکست‌های متعدد در برابر ملت ایران، جنگ تحمیلی به سرکردگی صدام را آغاز کرد. صدام خبرنگاران بین‌المللی را در یک نشست خبری جمع کرد و یک خبرنگار درباره علت حمله به ایران از او پرسید. صدام پاسخ داد که ایران متجاوز است و این نشست خبری را نیمه کاره رها کرد و گفت ادامه نشست را در ایران برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: مردم ایران در پاسخ صدام ایستادگی کردند و پس از هشت سال مقاومت او را شکست دادند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان، جداکردن خوزستان را یکی از اهدف صدام حسین دانست و گفت: رژیم بعث عراق برای محقق شدن اهدافش تمام توان نظامی خود را از پنج محور معطوف به استان خوزستان کرده بود. آنها امیدوار بودند مردم عرب‌نشین خوزستان با آن‌ها همراه شوند اما اولین افرادی که مقابل ارتش بعث عراق ایستادگی کردند مردم منطقه عرب‌نشین خوزستان بودند. آن‌ها 45 روز ارتش بعث عراق را جلوی پل خرمشهر متوقف کرده بودند به گونه‌ای که تا هشت سال این مقاومت ادامه پیدا کرد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبر انقلاب پیرامون ارزش‌های نهفته در دفاع مقدس گفت: موضوعات دفاع مقدس گنجینه‌ای است که به جامعه انرژی می‌دهد و شیرینی دفاع مقدس باید تا صدها سال در ذائقه مردم ما وجود داشته باشد. این اتفاق با کار هنری در عرصه فیلم، تئاتر و سایر هنرها می‌تواند محقق شود.

سردار علی‌پور بیان کرد: آثار تخت جمشید و اشعار سعدی و حافظ اگر هزاران سال استکه  مورد توجه مردم قرار گرفته به دلیل هنری است که در آن نهفته است. دفاع مقدس حامل پیام بزرگی است که تمام پژوهشگران و محققین در موضوعات مختلف می‌توانند در آن غرق شوند؛ چراکه ظرفیت عظیمی در آن نهفته شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار