گزارش دفاع پرس از دیپلماسی آمریکایی؛

وادارتان می‌کنیم که پول بدهید!

دونالد ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: کشورهای خاورمیانه باید هزینه حضور سربازان آمریکایی در منطقه را بپردازند.
کد خبر: ۲۸۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸ - 05May 2018

وادارتان می‌کنیم که پول بدهیدبه گزارش گروه بین‌‎الملل دفاع پرس،‌ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، گفت که برخی از کشور‌های بسیار ثروتمند در خاورمیانه باید هزینه حمایت و ساماندهی سربازان آمریکایی را در سوریه بپردازند.

ترامپ بیان داشت: «برخی کشور‌های بسیار ثروتمند که در منطقه خاورمیانه هستند، در سوریه حضور نداشتند، تنها ایالات متحده و به میزان کمتری نیز نیرو‌های فرانسه وجود داشتند.

بر اساس گزارش نامه‌نیوز، ترامپ به 7 هزار میلیارد دلار هزینه آمریکا در خاورمیانه اشاره کرد که تمامی آن از بین رفته است، بدون این‌که آن‌ها به منافعی دست یابند.

وی در ادامه به اضمحلال داعش به صورت عملی توسط نیرو‌های آمریکایی اشاره کرد و در وصف ارتش آمریکا بیان داشت که هیچ ارتشی مثل ارتش آمریکا نیست و این درحالی است که برخی کشور‌های ثروتمند می‌گویند ما خسته هستیم و نمی‌خواهیم پولی پرداخت کنیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه افزود: «آنان بدون حضور نیرو‌های آمریکایی حتی یک هفته نیز دوام نمی‌آوردند. ما از آنان حمایت کردیم. اکنون آنان باید جلو بیایند و هزینه آن چیزی که به وقوع پیوسته است را بپردازند.»

ترامپ نامی از کشور‌های اشاره شده نبرد، اما تاکید کرد: «آنان باید هزینه آن را بپردازند.» با توجه به تاکید وی بر اهمیت جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه، که در این کنفرانس مطبوعاتی بیان داشت، به نظر می‌رسد ترامپ بر خلاف تصمیم قبلی خود مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه، تمایل به حضور در سوریه دارد.

وی خاطرنشان کرد: تا جایی که به سوریه مربوط است من خیلی مایلم که مبارزان دلیرمان را به وطن برگردانم. آنان وظیفه‌شان را عالی انجام دادند.

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «آن‌چه من و امانوئل در موردش بحث کردیم، این حقیقت است که ما نمی‌خواهیم ایران اختیار هرگونه اقدامی را در سوریه داشته باشد، به خصوص اکنون که ما به طور واقعی کنترل آنجا را در دست داریم.

وی افزود: ما وادارشان خواهیم کرد که هزینه کنند و آن‌ها هم هزینه خواهند کرد. آن‌ها چگونه خرج کردن پول را نمی‌دانند.

عادل  الجبیر وزیر خارجه سعودی در پاسخ به سخنان ترامپ، در بیانیه‌ای گفت: «قطر باید هزینه حضور آمریکا و ارسال نیرو‌های نظامی‌اش در سوریه را بپردازد، قبل از آن‌که رئیس جمهور آمریکا حمایتش را از قطر که پایگاه‌های آن کشور میزبان نیرو‌های آمریکایی بودند را لغو کند.

وی بیان داشت: رژیم قطر در ظرف کمتر از یک هفته سقوط می‌کرد، اگر آمریکا نیرو‌های خود را از قطر بیرون می‌کشید.

هم‌اکنون بیش از 9 هزار سرباز آمریکایی در قطر می‌باشند که بیشتر آنان از نیروی هوایی هستند و 100 هواپیمای نظامی در پایگاه هوایی «العودید» هستند که در 30 کیلومتری غرب دوحه مستقر می‌باشند. این مکان یکی از اصلی‌ترین مراکز عملیاتی مرکز فرماندهی آمریکا بود که در آن هواپیما‌های حمل ونقل، بمب‌افکن و هواپیما‌های سوخت رسان در آنجا مستقر بودند. ترامپ، قبلا در ماه آوریل گفته بود که عربستان سعودی اگر بخواهد نیرو‌های آمریکایی را در سوریه نگه دارد، بایستی هزینه آن را بپردازد.

ترامپ، در همین نشست مطبوعاتی گفت که ما تقریبا وظیفه‌مان را در غلبه بر داعش انجام داده‌ایم و به زودی با تشریک مساعی دیگران در مورد منطقه تصمیم می‌گیریم.

وی ادامه داد که عربستان سعودی بسیار مشتاق در تصمیمی است که قرار است بزودی اتخاذ شود و من گفتم: «خب، شما می‌خواهید ما بمانیم، شما هم باید پولش را بدهید.»

بی‌جهت نیست که ترامپ عربستان را گاو شیرده توصیف می‌کند. در هر صورت، آداب نوکری غرب ایجاب می‌کند که هر آنچه ارباب می‌گوید، به دیده منت برآورده شود تا خاطرشان مکدر نشود.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار