ماکرون:

خروج آمریکا از برجام به معنی باز کردن «جعبه پاندورا» است

رئیس‌جمهور فرانسه درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران هشدار داده و آن را به منزله «باز کردن جعبه پاندورا» خوانده است.
کد خبر: ۲۸۹۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶ - 05May 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای با یک مجله آلمانی تهدیدهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام را به منزله «باز کردن جعبه پاندورا» خوانده است.

به نوشته وبگاه نشریه «هیل»، ماکرون در مصاحبه با «اشپیگل» درباره خروج آمریکا از برجام گفت: «این به منزله باز کردن جعبه پاندورا خواهد بود و می‌تواند به معنی جنگ باشد.»

رئیس‌جمهور فرانسه علی‌رغم این گفت: «فکر نمی‌کنم دونالد ترامپ خواهان جنگ باشد.»

او همچنین در این مصاحبه گفته اینکه می‌بیند ترامپ، توافق هسته‌ای با ایران را به خاطر آنکه توسط رئیس‌جمهور سابق آمریکا حاصل شده «فاجعه» یا «کابوس» می‌خواند او را «بسیار ناراحت» می‌کند.

ماکرون گفته که در ماه سپتامبر تلاش کرده ترامپ را به ماندن در برجام و گسترش دادن آن قانع کند. او می‌گوید در آن زمان ترامپ با این درخواست مخالفت کرد. بنابراین، ماکرون برای همگام شدن با ترامپ ـ آن‌طور که خودش می‌گوید ـ «رقص‌آرایی» (choreography) را تغییر داده است.

«اشپیگل» نوشته این راهبرد به معنی آن است که آمریکا و اروپا برجام را بسط می‌دهند. به همین دلیل ماکرون در سفرش به واشنگتن از «توافق جدید» در خصوص برجام سخن به میان آورد.

«هلگا اشمید»، دبیرکل سرویس سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا هم در مصاحبه با این نشریه گفته است: «امیدوارم که آمریکا کماکان از این توافق حمایت کند. برجام بر اساس اعتماد بنا نشده، بلکه بر تعهدات ملموس، ساز و کارهای راستی‌آزمایی و نظارت‌های بلند مدت آژانس استوار شده است.»

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها