نقوی حسینی:

اروپا به دنبال «برجام بی‌خاصیت» با پیوست تحریم‌های بیشتر است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نسبت به تلاش اروپایی‌ها برای راضی نگه داشتن آمریکا برای «برجام بی‌خاصیت با تحریم‌های بیشتر»، هشدار داد.
کد خبر: ۲۸۹۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶ - 05May 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگویی با اشاره به حرکت نمایشی اخیر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و اتهام‌زنی به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: نتانیاهو احمقانه‌ترین کار در دوران حکومت خودش را به نمایش گذاشت، چرا که هم مطابق برجام و هم معاهده NPT تنها مرجع صلاحیت‌دار برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای کشورها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی افزود: بنابراین اگر او واقعاً سند و مدرکی درباره انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته، باید به آژانس ارائه می‌داد، لذا همه می‌دانند که این یک نمایش مضحک و دروغ بود، چرا که آژانس تاکنون در ۱۱ گزارش رسمی، صحت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه درباره رفتار احتمالی آمریکا در قبال توافق هسته‌ای در تاریخ ۲۲ اردیبهشت (موعد اعلام نظر ترامپ در خصوص آینده برجام) تصریح کرد: آمریکایی‌ها به دنبال اجرای برجام نیستند و از ابتدا هم نبوده‌اند و اساساً تعهدات یکطرفه ایران را دنبال کرده و می‌کنند.

آمریکا تاکنون ۲۰ بار برجام را نقض کرده است

نقوی حسینی ادامه داد: از زمان آغاز اجرای برجام در ۲۶ دی ماه ۹۴ تاکنون که دو سال و چهار ماه گذشته، آمریکا ۲۰ بار توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ را نقض کرده و اتفاقاً اولین مورد نقض نیز در روز نخست اجرای برجام یعنی در ۲۷ دی ماه ۹۴ و در دولت اوباما صورت گرفته و چندین مورد دیگر نقض برجام نیز در دولت دموکرات اوباما صورت گرفته است، بنابراین آنها اساساً به دنبال این بودند که ملت ایران از برجام هیچ انتفاعی نبرد.

وی در همین رابطه اظهار داشت: در حال حاضر نیز آنها می‌گویند یا برجام بدون اینکه ملت ایران از آن انتفاعی ببرد، باقی بماند و یا اینکه اساساً برجام کنار گذاشته شود؛ اروپایی‌ها هم دارند تلاش می‌کنند که وضعیت اول را شکل دهند، یعنی با اعمال تحریم‌های بیشتر در حوزه‌های حقوق بشری و دفاعی و به قول خودشان نفوذ منطقه‌ای ایران، آمریکا را راضی کنند که در برجام باقی بماند که این قطعاً از نظر جمهوری اسلامی ایران مردود است، چرا که اساساً برجام برای رفع تحریم‌ها بود؛ نه برای افزایش آن.

برجام با این وضعیت دیگر فایده ای برای ملت ایران ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتخاب آمریکا برای کنار گذاشتن کامل برجام یا نگه داشتن آن با افزایش تحریم‌ها به چانه‌زنی‌ اروپایی‌ها بستگی دارد، تأکید کرد: تحلیل من این است که هیچ‌کدام از این دو حالت دیگر فایده‌ای برای مردم ایران ندارد؛ «برجام بی‌خاصیت با پیوست تحریم‌های بیشتر» به معنی پایان توافق هسته‌ای است.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات دقیقی که داریم، جمهوری اسلامی ایران برای تمام این حالت‌ها، سناریوهای اجرایی و عملیاتی تنظیم کرده، چرا که ما یک تعهد بین‌المللی را پذیرفتیم و مطابق گواهی آژانس، به آن پایبند بوده‌ایم. بنابراین اگر آنها این توافق را به بن‌بست برسانند، سناریوهای جایگزین را در اختیار داریم.

وی با اشاره به مطرح کردن زمزمه نفوذ منطقه‌ای ایران از سوی آمریکا و اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر و بی‌خاصیت کردن برجام، اظهار داشت: سؤال همه این است که آمریکا و غرب در منطقه غرب آسیا به ویژه در سوریه، یمن و افغانستان چه غلطی می‌کنند؟ وقتی آنها در همه امور دنیا مداخله می‌کنند؛ آن هم بدون مجوز مراجع قانونی بین‌المللی، بنابراین حق ندارند از مسئله‌ای با عنوان نفوذ منطقه‌ای ایران سخن بگویند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در یک استاندارد دوگانه، اگر دولت‌های قانونی منطقه از ایران برای مبارزه با تروریسم کمک بخواهند، این نفوذ منطقه‌ای و کمک به تروریسم نامیده می‌شود، ولی اگر آمریکا و غرب در جای جای منطقه حضور یابند و به جنگ‌افروزی ادامه دهند، این کمک به بسط صلح و دموکراسی نامیده می‌شود.

منبع:‌ مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار