حدادعادل در نمایشگاه کتاب تهران:

صنعت نشر در معرض خطر است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه حتی یک سال پیش نیامده که در نمایشگاه کتاب تهران شرکت نکند، گفت: حتی پیش از انقلاب هم به دلیل علاقه شخصی خود به نمایشگاه کتاب می‌رفتم.
کد خبر: ۲۸۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱ - 05May 2018

صنعت نشر در معرض خطر استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس نمایشگاه کتاب تهران در محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیدار کردند و لزوم برگزاری همایشی برای نقد کتب درسی را مورد تاکید قرار داد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران در این دیدار اظهار داشت: من با ۵ـ ۴ موسسه در ارتباط هستم که محصولات آن‌ها در قالب کتاب است. براساس آمارهای ما ۵۰ عنوان کتاب طی سال گذشته در این موسسات چاپ و منتشر شده که یکی از آن‌ها سه جلد دانشنامه است.

غلامعلی حدادعادل اضافه کرد: اینکه سه جلد دانشنامه در طول یک سال چاپ شود، یک رکورد محسوب می‌شود. به همین دلیل ما تصمیم داریم روز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت) در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این کتاب را رونمایی کنیم.

وی ادامه داد: به عقیده من صنعت نشر در معرض خطر است. اینکه یک ناشر یک سال در حوزه کتاب سرمایه‌گذاری کند و بعد این کتاب در فضای مجازی بارگذاری شود، بسیار ناراحت کننده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: برخی از ناشران می‌گویند آمار فروش کتب آن‌ها از جمله کتب درسی بسیار کاهش یافته و این موضوع نگران‌کننده است.

حدادعادل با بیان اینکه حتی یک سال پیش نیامده که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت نکنم، اظهار داشت: حتی پیش از انقلاب هم به دلیل علاقه شخصی خود به نمایشگاه کتاب می‌رفتم.

وی افزود: حدود سال ۵۹ نمایشگاه کتاب تهران در زیرزمین حسینیه ارشاد برگزار می‌شد. اکنون در قیاس با آن زمان پیشرفت زیادی کرده ایم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی  یادآور شد: در سال‌های ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ کتاب‌هایی که در هر سال در ایران چاپ می‌شد، حدود ۶۰۰ عنوان بود. امسال با ۹۹ هزار عنوان کتاب، این آمار ۱۵۰ برابر شده است.

وی در پاسخ به پیشنهاد رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مبنی بر برگزاری همایشی برای نقد کتاب‌های درسی گفت: با این طرح موافق هستم اما بهتر است نقدکنندگان در این همایش معلم باشند. از دیدگاه من آموزش و پرورش باید در پایان هر سال تحصیلی نسبت به درخواست نقد تالیفات درسی از سوی معلمان اقدام کند تا این کتاب‌ها اصلاح شوند.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار