روایتی از شهادت رزمندگان مازندرانی در اردیبهشت سال 94؛

خان‌طومان+ 13

‌ «خان‌‎طومان مثل شلمچه است» این گفته یکی از سرداران ایرانی در توصیف محلی است که سال‌های گذشته شاهد اتفاقات عجیب و تاثیر گذاری بوده است که از جمله آن می‌توان به واقعه شهادت 13 شهید لشکر 25 کربلا اشاره کرد.
کد خبر: ۲۸۹۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۴ - 07May 2018

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، دقیق مشخص نیست از چه زمانی نام خان‌طومان سوریه بر سر زبان اهالی جبهه و جنگ افتاد اما آن ها که در طی این سال ها پیگیر اخبار سوریه بودند به این نکته واقفند که خان‌طومان حلب از نقاط مهم جنگ سوریه است که بارها بین نیروهای دشمن و مقاومت دست به دست شد و اتفاقاتی در آن رقم خورد که بخشی از تاریخ مهم و انکار نشدنی سوریه حماسه مردان مبارز مسلمان را در خود جای داده است. خان‌طومان طی این سال ها دیگر نامی غریب از سرزمینی دور نیست، کافیست نامش بیاید تا ناخوداگاه ذهنمان به سمت شهدایش برود، نیروهای فاتحین تهران، شیرمردان پاسدار کربلای مازندران و ده ها شهیدی که از گوشه و کنار ایران برای دفاع از حرم اهل بیت عزم سفر کردند تا «مدافعین حرم» لقب بگیرند و حماسه سازان جبهه حق علیه باطل باشند.

خان‌طومان+ 13

خان طومان کجاست؟

اگرچه خان‌طومان را بیشتر به نام یک شهرک می شناسند اما در واقع این منطقه روستایی در جنوب غربی حلب سوریه است که در فاصله 10 تا 15 کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. این منطقه از آن جهت حائز اهمیت است که راه استراتژی کمک رسانی تروریست ها به مناطق جنوب حلب محسوب می شود. در اوج جنگ، تروریست های النصره از طریق جاده خان‌طومان اقدام به جابه جایی مهمات و اسلحه به جنوب سوریه می کردند.
بارها نیروهای مقاومت تلاش کردند پس از مدت ها سلطه تروریست ها به این منطقه آن را بازپس گیرند، تا اینکه در آذرماه سال 94 موفق به کنترل منطقه شدند. دی ماه همان سال در پی عملیات جمعی از نیروهای یگان فاتحین تهران تعداد 13 نفر از اعضا یگان فاتحین در این سوریه به شهادت رسیدند البته پیش از این به صورت پراکنده شهدایی از نیروهای افغانستانی و ایرانی در این منطقه به شهادت رسیده بودند اما شاید برای اولین بار نام خانطومان پس از شهادت نیروهای فاتحین در رسانه ها پررنگ تر شد. به دلیل حجم آتش تعدادی از پیکرها در منطقه ماند برخی از پیکرها پس از انجام عملیات تفحص شناسایی شد و به کشور بازگشت اما مابقی پیکرها همچنان در منطقه مانده است.

13 مثبت 13

اواخر سال 94 بار دیگر تکفیری ها حمله گسترده ای را برای بازپسگیری خان طومان آغاز کردند. جمعه 16 اردیبهشت ماه بود که تروریست ها با نقض آتش بس تعدادی از رزمندگان ایرانی را به شهادت رساندند و بر شهرک خان طومان مسلط شدند. در پی این حمله غیر انسانی 13 تن از نیروهای لشکر 25 کربلای مازندران به شهادت رسیدند. در بین اسامی شهدا نام تعدادی شهید از دیگر شهرها هم به چشم می خورد. با تائید سپاه پاسداران اعلام شد که در این حمله علاوه بر 13 شهید تعداد 21 نفر از نیروهای ایرانی مجروح شدند و تعداد 6 نفر به اسارت دشمن درآمدند. در پی شهادت این 13 نفر آمار شهدای مدافع حرم استان مازندران به 20 شهید رسید. شیرمردان خطه شمال، خالق حماسه های اروند، فاتحان بدر و خیبر حالا حماسه ای دیگر در قلب سوریه را رقم زدند.

خان‌طومان+ 13

نظر حاج قاسم درباره حماسه آفرین مازندرانی ها در خان طومان

سردار حمیدرضا رستمیان فرمانده لشکر عملیاتی 25 کربلا که خود در واقعه خان طومان حضور داشت اهمیت منطقه خان طومان را برای تکفیری ها همچون شلمچه برای صدام می داند. رستمیان در خصوص شهادت 13 نیروی مازندرانی در مصاحبه ای گفته بود: دشمن به فاصله 10 روز برای بازپس‌گیری خان‌طومان تلاش کرد که در هر مرحله خسارت جدی به آنها وارد می‌شد طوری که 21 فروردین ماه بیش از 100 کشته داشتند. در عملیات سوم دشمن در تاریخ 16 اردیبهشت، دشمن آمادگی خودش را توسعه داد و توان رزمی اش را پنج برابر کرد.

وی ادامه داد: رزمندگان ما 14 ساعت در برابر دشمن مقاومت کردند و به اذعان خودشان 700 کشته و زخمی در این عملیات متوجه دشمن شد. حماسه خان‌طومان ماندگار شد به این دلیل که مانع از دست‌یابی دشمن به دیگر نقاط سوریه شد، به همین دلیل سردار سلیمانی از حماسه آفرینی لشکر عملیاتی 25 کربلا تقدیر کرد و گفت: «اگر حماسه‌آفرینی رزمندگان لشکر عملیاتی 25 کربلا در خان‌طومان نبود ما متحمل خسارت‌های بسیاری زیادی می‌شدیم.»

خرمشهر خانطومان

حجله شهدای مازندران در شهرهای مختلف این استان برپا شد. جمعی از بهترین سربازان اهل بیت به خون خود غلطیدند و نامشان بر دیوارهای شهرهای زادگاهشان نقش بست. دور نبود پس از 30 سال از کربلای ایران در جبهه های غرب و جنوب، حماسه ای دیگر به دست کربلاییان مازندران رقم بخورد.
2 سال از واقعه خان طومان و شهادت 13 شهید اردیبهشت ماه می گذرد، برخی از شهدای این واقعه امروز از نام آورترین چهره های شناخته شده در بین شهدای مدافع حرم هستند، شهدایی که الگویی تمام عیار از زندگی جوان مومن انقلاب را در دهه سوم انقلاب به نسل امروز معرفی کردند. حالا دیگر تصویر شهدای مازندرانی خان‌طومان سوریه به چشم عاشقان شهادت آشناست و نامشان همچون ستاره هایی درخشان در سینه تاریخ، پرفروغ راه را به اهل آسمان نشان می دهد. دیگر تصویر آن ها بیشتر از آنکه جایی از دیوار خانه ها را اشغال کرده باشد در گوشه ی قلب مردم این سرزمین خانه کرده، تصویرهایی از چهره های زیبا و جوان که نشان می دهد می توان در عین جوانی با تقوا بود، می توان اهل خانواده و دنیا بود اما دنیایی نبود، می توان از لذت های دنیا لذت برد اما اشک مظلومان تو را به سکوت و بی تفاوتی وا ندارد.

روایت خانطومان تکرار عاشورا و فتح المبین هاست، اینکه وعده حق، پیروزی خون بر شمشیر است. روایت خانطومان روایت شلمچه است و دردهایش، روایت شلمچه هایی است که در خانطومان تمام نشده همانطور که در شلمچه به پایان نرسیده بود، خان‌طومان آغاز راهی است برای فتح خرمشهرهای دیگر.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار