چهاردهمین نشست نظامی ایران و عمان-6/ سردار وحیدی:

همکاری ایران و عمان برای تامین امنیت «تنگه هرمز» راهبردی است

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در حاشیه دیدار با هیأت عالی‌رتبه نظامی عمان گفت: موقعیت ژئوپلیتیک ایران بسیار مهم است و همکاری‌های 2 کشور برای تامین امنیت تنگه هرمز بسیار راهبردی و مهم است.
کد خبر: ۲۸۹۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ - 06May 2018

همکاری ایران و عمان برای تامین امنیت «تنگه هرمز» راهبردی استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در حاشیه دیدار با هیأت عالی‌رتبه نظامی سلطنت عمان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران و عمان دارای روابط صمیمی و نزدیک در همه حوزه‌ها از جمله مسائل نظامی هستند.

وی افزود: در کشور عمان سیاست صحیح و مدبرانه حاکم است و نوع روابط ایران الگویی از روابط حسنه بین کشور‌های همجوار در منطقه است.

وحیدی با اشاره به برخی آتش افروزی‌های برخی دولت‌ها در سطح منطقه گفت: متاسفانه شاهد برخی جنگ‌افزاری و آتش‌افروزی از سوی برخی کشور‌ها با نیت جاه‌طلبانه و ماجراجویانه در سطح منطقه هستیم؛ اما کشور عمان توانسته یک الگوی خوبی از سیاسیت‌های مدبرانه را در پیش گیرد که می‌تواند الگوی خوبی برای تقویت صلح و روابط در سطح منطقه شود.

وی در ادامه گفت: روابط نظامی 2 کشور ایران و عمان بسیار روابط خوب و سازنده‌ای است و در این رابطه برنامه آموزشی و رزمایش‌های مشترک برگزار می‌شود که می‌تواند به تحکیم روابط دو‌جانبه کمک بیشتری کند. کمیسیون‌های مشترکی شکل گرفته که در این کمسیون‌ها پیرامون مسائل مورد علاقه دو طرف گفت‌وگو می‌شود.

وحیدی در این رابطه افزود: رزمایش مشترک دریایی به میزبانی ایران و در آب‌های خلیج فارس برگزار می‌شود و ما امروز در دانشگاه عالی دفاع ملی میزبان این میهمانان عزیز بودیم که در این دیدار در خصوص مسائل کلان منطقه صحبت و تبادل نظر شد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوز‌های پژوهشی و علمی مذاکراتی انجام شد و امیدواریم توافق‌نامه‌هایی که در این حوزه انجام شد به خوبی اجرایی شود.

وی در خصوص رزمایش مشترک دریایی ایران و عمان و دلیل اینکه در این زمان برگزار می‌شود، گفت: موقعیت ژئوپلیتیک ایران بسیار مهم است و همکاری‌های 2 کشور برای تامین امنیت تنگه هرمز بسیار راهبردی و مهم است. این رزمایش شرایط مناسبی است تا ایران و عمان نشان دهند می‌توانند در مسالمت و صلح امنیت منطقه را بدون دخالت دیگران تامین کنند.

وحیدی افزود: انتخاب این زمان به دلیل شرایط مساعد و مناسب موجود است و می‌تواند به افزایش همکاری‌های 2 جانبه کمک کند.

وزیر سابق دفاع در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیام این رزمایش برای کشور‌های حاشیه خلیج فارس و منطقه چیست، گفت: مواضع جمهوری اسلامی در مسائل منطقه کاملا روشن و واضح است؛ اما از سویی شاهد همکاری‌های روشن تروریست‌ها، رژیم صهیونیستی و عربستان در کشتار مسلمانان هستیم.

وی در این رابطه افزود: در سوریه تروریست‌های مورد حمایت آمریکا و رژیم سعودی در حال کشتار مردم هستند و در فلسطین نیز اشغالی رژیم صهیونیستی. در یمن نیز عربستان با هواپیما‌های آمریکایی در حال کشتار کردم مظلوم هستند. ایران و عمان وقتی رزمایش مشترک برگزار می‌کنند می‌خواهند درسی به کشور‌های دیگر بدهند که لازم نیست به این شکل با رژیم کودک‌کش صهیونیستی و گرو‌های تروریستی و آمریکا در کشتار مسلمانان همدست شوند بلکه کشور‌ها می‌توانند با هم همکاری داشته باشند و صلح و امنیت را به منطقه بازگردانند.

وحیدی با اشاره به فتنه انگیزی‌های عربستان سعودی و برخی کشور‌های دیگر در منطقه، اظهار داشت: برخی از کشور‌ها به قصد سلطه‌جویی و زمینه کردن مناطقی از کشور‌های همسایه به خاک خودشان حرکت می‌کنند باید از این اقدامات دست بردارند و به یک الگویه مبتنی بر همکاری‌های سازنده در منطقه باز گردانند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار