دیده‌بان حقوق بشر: بن سلمان شهروندان را زندانی کرده و کلیدها را دور انداخته است

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به بازداشت بودن چند صد نفر که بعضی از آنها بیش از یک دهه بدون تفهیم اتهام در بازداشت بوده‌اند، ‌گفت: به نظر می‌رسد محمد بن سلمان شهروندان را زندانی کرده و کلیدها را دور انداخته است.
کد خبر: ۲۸۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴ - 06May 2018

محبوبیت رهبری در میان جوانان اروپایی و آمریکایی چالشی بزرگ برای اسرائیل استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که عربستان سعودی هزاران نفر را در برخی موارد تا بیش از یک دهه بازداشت کرده، بدون آنکه آنها را به دادگاه ارجاع دهد. این سازمان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را مسئول بازداشت‌های بی‌هدف معرفی کرد.

بر اساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر که امروز یکشنبه منتشر شد، این سازمان اطلاعاتی را از مجموعه لیست‌های عمومی وزارت کشور عربستان در فضای اینترنت مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به این نتیجه رسیده که مقامات عربستان بیش از 2305 نفر را به مدت 6 ماه و برخی از آنها را به مدت یک دهه در بازداشت نگه داشته‌اند، بدون آن که آنها را به دادگاه بفرستد یا تفهیم اتهام کنند.

این گزارش به افزایش روز افزون تعداد بازداشت‌های بی‌هدف طی سال‌های اخیر اشاره و تاکید کرد که دادستان عربستان باید یا اتهاماتی را به این افراد منتسب کند، یا اینکه آنها را بلافاصله آزاد کرده و از بازداشت بی‌هدف افراد مختلف دست بر دارد.

ساره لیا واتسن مدیر بخش خاورمیانه در این سازمان می‌افزاید که اگر مقامات عربستان می‌توانند یک فرد را به مدت چندین ماه بدون تفهیم اتهام بازداشت کنند، این به معنی آن است که سیستم جنایی عربستان همچنان ناکارآمد است و ظالمانه رفتار می‌کند. البته به نظر می‌رسد اوضاع بدتر از اینها است و شعار مربوط به چشم انداز عربستان که محمد بن سلمان مطرح کرده، بیشتر بر روی مدت بازداشت بدون تفهیم اتهام افراد منطبق است تا اینکه یک برنامه اصلاحی باشد.

وی می افزاید که وعده های محمد بن سلمان در ایجاد نوآوری در حاکمیت قانون و تقویت جایگاه قانون بدون اهمیت و اولویت باقی مانده است و حاکمیت عربستان درهای زندان‌ها را قفل کرده و کلیدها را نیز دور انداخته‌اند.

دیده بان حقوق بشر تنها به یکی از این موارد اشاره و تاکید می‌کند که حاکمیت عربستان یک شهروند این کشور را بدون تفهیم اتهام از سپتامبر سال 2003 تاکنون در بازداشت نگه داشته و یکی دیگر از شهروندان نیز از دسامبر سال 2006 تاکنون در مرحله تحقیقات است. علاوه بر اینکه حدود 251 نفراز بازداشتی ها از 3 سال پیش تاکنون همچنان در حالت بازجویی قرار دارند و تفهیم اتهام نشده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها