نتیجه اولیه انتخابات پارلمانی لبنان اعلام شد

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی لبنان، پیروزی لیست‌های 2 جانبه شیعه در جنوب و بعلبک الهرمل و بیروت الثانیه را به طور کامل یعنی همان 27 نماینده شیعه را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۲۸۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹ - 07May 2018

اعلام نتیجه اولیه انتخابات لبنان/ مشارکت ۴۹ درصدی در انتخاباتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، هنوز آمار نهایی شمارش آرا در مناطق مختلف لبنان منتشر نشده و آنچه منتشر شده نتایج مناطق مختلف به صورت جداگانه است.

نتایج اولیه نشان می‌دهد، لیست‌های شیعه متشکل امل و حزب‌الله لبنان توانستند در جنوب و بعلبک الهرمل و بیروت الثانیه 27 کرسی را از آن شیعیان کنند.

در حالی که احتمال می‌رود آنطوان حبشی نامزد القوات البنانیه (وابسته به سمیر جعجع) هم در این منطقه پیروز شده باشد.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان و رئیس جنبش امل در منطقه جزین توانست امل ابوزید نامزد جریان آزاد ملی را شکست دهد و ابراهیم عازار نامزد جنبش امل نامزد پیروز باشد.

همچنین نتایج اولیه نشان می‌دهد، نامزد‌های القوات در بعبدا و الشوف و عالیه در ائتلاف با حزب سوسیال پیشرو (وابسته به ولید جنبلاط) پیشرو باشند.

در عین حال طبق این نتایج، جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی نیز برای اولین بار در البترون پیروزی به دست آورده است.

اما نتایج بیروت همزمان با ثبت پیش بودن لیست‌های وابسته به سعد حریر، نخست وزیر لبنان و حزب طاشناق هنوز به طور نهایی اعلام نشده است.

سعد حریری ضمن مثبت ارزیابی کردن فضای مذاکرات اعلام کرد، ساعت یک ظهر به وقت محلی درباره انتخابات صحبت خواهد کرد.

از آن سو سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرد، عصر امروز راس ساعت 17:30 به وقت محلی سخنرانی خواهد کرد.

نهاد مشنوق، وزیر کشور لبنان نیز میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی لبنان را 49/2 درصد اعلام کرد که در مقایسه با آخرین انتخابات پارلمانی که 9 سال پیش برگزار شد کاهش داشت؛ چراکه میزان مشارکت در آن انتخابات 54 درصد بود.

به گزارش رویترز، مشنوق تصریح کرد: قانون انتخابات جدید بود، رای‌دهندگان به آن عادت نداشتند و مسؤولان مراکز اخذ رای نیز این قانون برایشان تازگی داشت.

وی افزود: بعد از 10 سال قانون اکثریتی کنار گذاشته شده و با وجود آن میزان رای گیری کاهش یافت.

انتخابات برای اولین بار از سال 2009 برگزار شد بعد از اینکه پارلمان دوره فعالیت خود را سه بار به بهانه اختلافات سیاسی و خطرات امنیتی در پی درگیری‌های سوریه تمدید کرد.

اقبال شهروندان لبنانی خواسته‌های احزاب سیاسی را پاسخ نداد مراکز اخذ رای راس ساتعت هفت عصر یعنی 12 ساعت باز بودن به روی رای دهندگان بسته شدند.

برخی منابع خبری معتقدند، قانون جدید انتخابات گروه‌های سیاسی را به ایجاد ائتلاف‌هایی خاص در هر حوزه انتخاباتی حتی بین رقیبان ترغیب کرد تا دستاورد‌های بیشتری به دست آورند. در برخی مواقع برخی اعضای یک لیست برنامه مشترک یا رویکرد سیاسی یکسانی نداشتند و فقط منافع لحظه‌ای انتخاباتی باعث ائتلاف شده بود که این مساله انتقادات گسترده رای دهندگان را به دنبال داشت. برخی ناظران نیز قانون جدید انتخابات را به نفع حزب‌الله لبنان می‌دانند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار