دفاع پرس بررسی کرد؛

چرایی اعزام کماندو‌های آمریکایی به یمن

با گذشت بیش از 3 سال از تجاوز نظامی عربستان به یمن که هیچ دستاوردی برای سعودی‌ها نداشته است، حال کماندوهای ارتش آمریکا به کمک آن‌ها آمده‌اند تا این فضاحت سیاسی را برای عربستان به اتمام برسانند.
کد خبر: ۲۸۹۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵ - 07May 2018

ارسال کماندو‌های آمریکایی به یمن پایانی بر سیه روزی ارتش عربستانبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، ضعف نیرو‌های متجاوز به رهبری عربستان سعودی در بمباران و تجاوز به یمن، سبب شد تا برای حمایت هرچه بیشتر از این جنایات، آمریکا، کماندو‌های خود را مستقیما به میدان این نبرد نابرابر اعزام کند. پیش از این، حمایت آمریکا و انگلیس از این ائتلاف عمدتا با فروش اسلحه، فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز سعودی‌ها برای بمباران نقاط کلیدی یمن و کمک‌های تدارکاتی همراه بود. کمک آمریکا، اهرم بسیار موثری در استمرار بمباران‌های سعودی‌ها و متحدانش بر کشور کوچک یمن است. با وجود اینکه بسیاری از قانون‌گذاران در آمریکا از حمایت کشورشان از عربستان سعودی انتقاد کرده‎اند؛ اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، هیچ اهمیتی به این انتقادات نکرده است.

موضوع مهم این است که این کشور کوچک و فقیر چه اهمیتی برای آمریکا دارد که حاضر شده است چشم خود را نه‌تنها بر بیش از 10 هزار قربانی تجاوزات عربستان و متحدانش ببند، بلکه خود نیز حمایت‌های زیادی به این تجاوزات بکند، به طوری که هم‌اکنون کماندو‌های خود را به این کشور اعزام کرده است.

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین عنصر قابل توجه در یمن، تنگه باب المندب در این کشور است. تنگه باب المندب از نظر جغرافیایی دومین تنگه مهم جهان پس از کانال سوئز به شمار می‌آید؛ زیرا نقطه ارتباطی بین دریای سرخ و مدیترانه است به اضافه این‌که جنوب غرب آسیا را به شرق آفریقا و اروپا متصل می‌کند.

این تنگه همچنین گذرگاه آبی استراتژیک است که دریای سرخ را به خلیج عرب و بحر العرب متصل می‌کند و مرز‌های آبی آن بین سه کشور «یمن، اریتره و جبیوتی» مشترک است. از نظر اقتصادی نیز حدود 5 تا 6 درصد تولید نفت جهان و یا به عبارت دیگر حدود 4 میلیون تن نفت هر روز از این تنگه به سمت کانال سوئز و از آنجا به سایر نقاط جهان ارسال می‌شود.

اهمیت استراتژیک نظامی باب المندب آن است که مسدود شدن تنگه باب المندب به هر دلیلی، نه فقط به تجارت نفت بلکه به روند تجارت جهانی به‌طور کامل زیان فراوانی خواهد رساند. کسانی که از این وضعیت متضرر خواهند شد در درجه نخست کشور‌های حاشیه خلیج فارس و به عبارت بهتر عربستان سعودی خواهد بود به همین دلیل ائتلاف سعودی تلاش دارد تا بر این تنگه تسلط یابد.

با این وجود، آیا مشارکت آمریکا در حمایت عربستان و متحدان او در بمباران یمن به دلیل تسلط بر این تنگه می‌باشد و یا نیت واقعی آمریکا علاوه بر این تنگه استراتژیک، چیز دیگری است؟

مشارکت آشکار آمریکا در جنگ یمن با ارسال کماندو‌های آمریکایی، اظهارات ریاکارانه آمریکا مبنی بر کمک نظامی محدود آمریکا در حوزه‌های سوخت‌گیری هواپیما‌های نیرو‌های ائتلاف در بمباران مردم یمن، کمک‌های لجستیکی و کمک‌های اطلاعاتی را آشکار کرد. در همین راستا، در جلسه استماع در مجلس آمریکا، از ژنرال جوزف وتال رئیس ستاد مرکزی آمریکا، خواسته شد تا در مورد اینکه آیا نیرو‌های آمریکایی در خطر ورود به جنگ یمن هستند یا خیر پاسخ دهد. ژنرال وتال با وقاحت پاسخ داد: «ما در این مناقشه جزء طرف‌های درگیر نیستیم.»

پنتاگون و ترامپ به طور وضوح مشارکت نظامی آمریکا در جنگ یمن کتمان می‌کردند، تا زمانی‌که روزنامه تایمز آشکارا بیان داشت که در جنگ پنهان آمریکا در یمن، در حدود 12 کماندوی ارتشی از اواخر سال گذشته در مرز‌های عربستان سعودی با یمن، مستقر شدند. ماموریت این نیرو‌ها جنگیدن در کنار نظامیان سعودی و مشارکت در هدف قرار دادن انبار موشک‌های انصارالله، حمایت از مرز‌های سعودی از طریق حمله به یمنی‌ها و ارائه خدمات لجستیک و نظامی به سعودی‌ها است. به نظر می‌رسد این کماندو‌ها کمک به کشف و نابودی موشک‌ها و سایت‌های پرتاب موشک انصارالله یمن می‌کنند که در حمله به شهرهای سعودی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از سویی مقامات آمریکایی بیان کرده‌اند که دخالت نظامی آنان در یمن، اهرم فشاری است برای مجبور کردن سعودی‌ها تا با کمک یا بدون کمک آمریکا، عربستان سعودی را برای سوق دادن به سمت مذاکره ترغیب کنند. به گفته تحلیل‌گران آمریکایی حمایت ایالات متحده از طریق توافقنامه میان مقامات آمریکایی و عربستان سعودی بخشی از یک مبارزه منطقه‌ای گسترده علیه نفوذ ایران است. ترامپ خواستار روابط مجدد با کشورهای حاشیه خلیج فارس است. مقامات آمریکایی اذعان داشته‌اند که آمریکا در حمایت بیشتر سعودی‌ها می‌تواند تهدیدات خود را علیه ایران را افزایش دهد و نگرانی‌های عربستان سعودی را کم کند.

افزایش حمایت آمریکا از متجاوزان سعودی و هم‌پیمانان آن، نشان از ضعف عربستان در غلبه بر کشوری کوچک دارد که حاضر نیست افسار سرسپردگی عربستان را بر گردن بیندازد و همچون سعودی‌ها ملازم دربار ترامپ شود. به نظر می‌رسد که جنگ یمن آزمونی است تا در آن آمریکا توان عربستان را در جنگ با ایران ارزیابی کند. آزمونی که بیش از 3 سال به طول انجامیده است و چندین کشور عرب و آفریقایی نیز عربستان سعودی را در این آزمون یاری می‌کنند و این کشور هنوز نتوانسته است که کشور محروم یمن را به زانو درآورد.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها