دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

واکنش جامعه جهانی به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام

تصمیم شب گذشته ترامپ مبنی بر خروج از برجام با واکنش مقامات سایر کشورها مواجه شد.
کد خبر: ۲۸۹۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ - 09May 2018

عکس‌العمل جامعه جهانی نسبت به تصمیم دونالد ترامپبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، تصمیم شب گذشته (سه‌شنبه شب) دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر خروجش از توافق هسته‌ای ایران، واکنش‌های متفاوتی در سطح جهانی ایجاد کرد. به‌طور کلی می‌توان این‌گونه گفت که این بازخورد‌ها در سطح اروپا با نگرانی توام بوده است، حال آنکه کشور‌های دست‌نشانده عرب از قبیل عربستان و امارات از آن استقبال کرده‌اند.

نگرانی اروپایی‌ها از تصمیم ترامپ

متحدان اروپایی و روسیه تصمیم ترامپ را محکوم کردند، به‌طوری که وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای رسمی تصمیم رئیس جمهور آمریکا را در خروج از برجام محکوم کرد و اعلام داشت که نمی‌توان هیچ اساسی برای تضعیف توافق هسته‌ای ایران در نظر گرفت؛ چرا که ایران به تمامی تعهدات خود پایبند بوده است و اقدام یک‌جانبه رئیس جمهور آمریکا نقض قوانین بین‌المللی است. در این بیانیه آماده است که روسیه آمادگی کامل دارد تا با ایران و طرفین دیگر این توافق همکاری کند.

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی «وین» در همین راستا بیان داشت که در این شرایط، رفتار تهران منطقی بوده است و از واکنش غیرمنطقی (به اقدام آمریکا) خودداری کرده است و آمادگی روسیه را برای بررسی موضوع ادامه برجام بدون آمریکا و با حضور چین، روسیه و سه کشور اروپایی دیگر اعلام کرد.

وی به صورت تلویحی بیان داشت: موضع دونالد ترامپ، در برکناری از توافق هسته‌ای ایران، راه حل مشکل هسته‌ای در کره شمالی را پیچیده‌تر خواهد کرد. اظهارات رسمی روسیه در خصوص ادامه همکاری بیشتر با ایران، در اصل دست رد زدن بر منویات آمریکا در رابطه با کنار گزاردن توافق هسته‌ای ایران است و بیان این نکته که تهدیدات ترامپ در خصوص عدم تعامل با ایران، تاثیری در ادامه همکاری آنان نخواهد داشت.

همسو با روسیه، موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سخنان ترامپ در خروجش از برجام در یک نشست خبری شرکت کرد و بیان داشت که برجام یکی از بزرگترین دستاورد‌های دیپلماسی بین‌المللی است و ما مصمم به حفط آن هستیم.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در همین رابطه ضمن ابراز تاسف از خروج آمریکا اظهار داشت که فرانسه، آلمان و انگلیس از تصمیم آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک متاسف هستند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، ترزامی نخست وزیر انگلیس و امانوئل ماکرون در بیانیه‌ای مشترک اعلام داشتند که نگرانی آمریکا در خصوص موشک‌های بالستیک ایران درک می‌کنند، ولی در عین حال توافق هسته‌ای ایران حاصل 13 سال دیپلماسی موفق می‌باشد و قدم مهمی در اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران است و ما بر تداوم پایبندی بر برجام تاکید می‌کنیم و اهمیت آن تامین امنیت مشترک ما است. در ادامه بیانیه مشترک با اشاره به قطعنامه 2231 و الزامی بودن آن خواستار تعهد کامل طرفین به آن شدند. این در حالی است که رئیس سازمان دیده‌بان جهانی روز جمعه تاکید کرده بود که ایران جز کشور‌هایی بوده است که رژیم هسته‌ای‌اش شدیدا مورد تایید و تصویب می‌باشد.

استقبال اسرائیل و عربستان و برخی سران دست‌نشانده عرب

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به ترامپ در اتخاذ تصمیم شجاعانه‌اش تبریک گفت. وی در تایید اقدام رئیس جمهور آمریکا گفت که اگر این توافق بدون تغییر باقی می‌ماند در آینده نه چندان دور، یکی از تروریست‌ترین رژیم‌های دنیا مجهز به زرادخانه‌های هسته‌ای می‌شد و خطری بزرگ برای آینده جمعی ما محسوب می‌شد. وی این سخنان را در حالی بیان کرد که هنوز کشتار فلسطینی‌ها در اعتراضات «بازگشت» در نوار غزه توسط تک تیراندازان اسرائیلی ادامه دارد.

عربستان سعودی نیز از تصمیم ترامپ استقبال کرد و بیان داشت که لغو تحریم‌ها به جمهوری اسلامی ایران اجازه توسعه برنامه‌های موشکی خود را می‌دهد و سبب افزایش حمایت ایران از گروه‌های تروریست می‌شود. امارات متحده عربی مانند اربابش آمریکا طوطی‌وار به تکرار سخنان ترامپ در خصوص تامین مالی یمن و حزب‌الله از سوی ایران پرداخت و نیز اعلام کرد که به طور کامل از سیاست جدید ایالات متحده در رابطه با ایران حمایت می‌کند. بحرین حمایت خود را از تصمیم ایالات متحده در برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک اعلام داشت. این کشور بیان داشت که توافق هسته‌ای ایران را دارای نواقص مهمی چون مسکوت گذاشتن برنامه‌های موشکی ایران و عدم ثبات منطقه‌ای بوده است.

انتقاد دمکرات‌ها نسبت به تصمیم ترامپ

دمکرات‌ها در مجلس آمریکا شدیدا به تصمیم ترامپ مبنی بر خروجش از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کردند. نانسی پلوسی رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان اظهار داشت که این تصمیم «اشتباهی فاحش» است که امنیت و اعتبار آمریکا را تهدید می‌کند. سناتور بن کاردین که خود از مخالفان این توافق بود از تصمیم ترامپ انتقاد کرد و آن را یک تصمیم سیاسی غیر مسئولانه خواند که مستقیما امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد. جو بایدن معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا در همین رابطه گفت که خطر این تصمیم‌گیری آن است که ایران را منزوی نمی‌کند، بلکه ما را منزوی می‌کند.

توهم دونالد ترامپ، در به زانو در آوردن ایران با حربه تهدید و اعمال فشار، شاید به دلیل مذاکرات آتی او با کره شمالی و خوش خدمتی رژیم‌های فاسد عرب نظیر عربستان سعودی باشد. هرچند نمی‌توان ترغیب و تشویق اسرائیل را نادیده گرفت. چیزی که دونالد ترامپ از آن غفلت کرده است، پیامدهای نامطلوبی است که این تصمیم می‌تواند به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که متحدان اروپایی آمریکا، ایران را به خویشتن داری دعوت می‌کنند.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار