هشدار قانونگذار ارشد هم‌حزبی ترامپ درباره خروج از برجام

رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا درباره تصمیم احتمالی رئیس‌جمهور این کشور برای خروج از برجام هشدار داد.
کد خبر: ۲۸۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹ - 07May 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، یک قانونگذار ارشد مجلس نمایندگان آمریکا که با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم‌حزب است روز یکشنبه به وی درباره خروج از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هشدار داد.

ترامپ روز 12 می (22 اردیبهشت‌ماه) بایستی تصمیمش را درباره تعلیق یا عدم تعلیق تحریم‌های هسته‌ای موجود در یکی از چهار قانونی که اجرای برخی از بندهای تحریمی آنها بعد از اجرای برجام متوقف شده بود، اعلام کند.

در صورتی که ترامپ از تعلیق تحریم‌های موجود در این قانون خودداری کند روند بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز و آمریکا عملاً از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.

به نوشته رویترز، «مک ثورنبری»، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در مصاحبه با فاکس‌نیوز تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق را اشتباه خواند و گفت: «من با او مشورت خواهم کرد که این کار را انجام ندهد.»

او همچنین با یادآوری اینکه از مخالفان برجام بوده خواستار ماندن آمریکا در این توافق هسته‌ای شد.

ثورنبری گفت: «نظر من این بود که این توافق، توافق بدی بود. اما سوال اصلی اینجا است که اگر آمریکا از آن خارج شود بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا ایران بازرسان بین‌المللی را اخراج می‌کند و باعث می‌شود که ما نظارت‌هایی که داریم را از دست بدهیم؟»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار است در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفته؛ او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

«دونالد ترامپ» روز 22 دی‌ماه در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند.

او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز 12 ماه می (22 اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها