به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، پنجمین نشست تخصصی چهل شاهد با موضوع بررسی 40 سال عکاسی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حضور محمد خزایی، احمد رضا دالوند و محسن سلیمانی دوشنبه 17 اردیبهشتماه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
احمد رضا دالوند از پیشکسوتان گرافیک در این نشست که اولین نشست تخصصی گرافیک انقلاب بود با اشاره به پیچیدگی موضوع جنگ نرم اظهار داشت: امروز وقتی از هنر صحبت میکنیم از جنگ نرم حرف میزنیم، از فکر، ذهن و تحلیل سخن میگوییم. امروز از جنگ نرم به عنوان یکی از ابزارهای نفوذ در اذهان استفاده میکنند.
وی افزود: برای ورود موثر به جنگ نرم که ابعاد آن بسیار وسیع است باید با پشتوانه عمل کرد؛ چرا که حضور فضای مجازی تجربه جدیدی است و با ابزار کلمه؟ رنگ و تصویر جذابیت میسازند که چشم مخاطب را اشباع میکند و ما باید بروز باشیم تا در جنگ نرم موفق شویم.
دالوند گفت: هنرمند ابتدای انقلاب خود را در کشاکش انقلاب مصور میکرد؛ ولی امروز نیازمند تبدیل ذهنیت به فرآورده هنری مناسب هستیم و نباید انفعالی برخورد کنیم.
این هنرمند پیشکسوت بیان داشت: امروز رویشهای هنری خوبی توسط نسلهای جدید بوجود آمده است؛ اما مانند نسلهای پیشین شناخته شده نیستند در حالیکه به حد نام آوری رسیدهاند.
وی تصریح کرد: متاسفانه برای مقابله با جنگ نرم به حد کافی برنامهریزی نشده است و برای مدیران و والدین مدیریت کردن ابزار رسانهای سخت است.
این هنرمند گفت: امروز پوستر دیگر روی دیوار نصب نمیشود و باید تعاملی بوده تا بتواند در فضای مجازی خود را بنمایاند. در ایران جوانترها شیوه استفاده در فضای مجازی را به خوبی آموختهاند و وظایف استادان آموزش چیدمان و طراحی پوستر در فضای مجازی است.
وی بحث ترکیب معنا و قالبهای هنری را بحث پیچیدهای دانست و اظهار داشت: امروز شاهد محتواهایی هستیم که با ایمان هنر خود را با استفاده از ابزار جدید ترکیب کرده و شگفتی آفریده، اما تبدیل به جریان نشده است. در پوستر جدید اتفاقاتی افتاده است که جای شگفتی دارد؛ ولی متاسفانه برخی ذهنیتهای آنالوگ مانع جریانسازی آن شده است.
وی گفت: در هنر گرافیک امروز ایران نسل جدید در استفاده از فضای مجازی از استاد پیشروتر است و این برهه حساسی است که باید به خوبی مدیریت شود.
دالوند خاطر نشان کرد: هنر گرافیک ابتدای انقلاب خودجوش بود و در ذات هنرمند قرار داشت و این حرکت خودجوش تبدیل به موج خروشانی شد، اما امروز باید تشکیلاتی عمل کرد تا از دنیا عقب نمانیم.
دفاع مقدس در غنای گرافیک ایران تاثیر بزرگی داشت
در ادامه این نشست محمد خزایی از اساتید دانشگاه با اشاره به تاریخ گرافیک در جهان اظهار داشت: هنر گرافیک هنر جدیدی است که سابقهای 150 ساله دارد که توانست در هشتاد سال اخیر امپراطوری عظیمی را به وجود آورد و در ایران در دهههای 23 همزمان با مدرن گرایی این جریان وارد کشور شد و در دهه 40 رشته گرافیک در دانشگاه تهران تاسیس شد و همراه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هنرمندان از ظرفیت پوستر برای بیان ارزشها و مفاهیم مهم انقلاب و دفاع مقدس بهره جستند و این حضور به خوبی نمایان است.
وی افزود: اکثر هنرمندان در جوانی خود آثار مهمی تولید کردند و یک هویت و ویژگی خاص در دهه اول انقلاب برای هنر گرافیک بوجود آوردند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: بعد معنوی دفاع مقدس به غنای این آثار کمک شایانی کرد و لطافت، معنویت، عرفان و حماسه را در آثار گرافیک ایران به نمایش گذاشت و آثار را به وجود آورد که بدون نوشتار پیامی قابل درک را به مخاطب منتقل میکرد.
خزایی زیبایی، شاد بودن، معنای عرفانی و ارزشهای دفاع مقدس را از مهمترین ویژگیهای گرافیک دوران دفاع مقدس برشمرد و گفت: در دهه اول انقلاب در پوستر به جایگاه مهمی رسیدهایم و جریانی بزرگ و تاثیر گذاری به راه افتاد که امروز ادامه آن را فقط در جشنوارهها میبینیم.
دیوارنگاریهای تهران بخشی از تاریخ هنر انقلاب است
در پایان این نشست محسن سلیمانی با اشاره به دیوار نگارههای تهران اظهار داشت: وقتی از هنر انقلاب صحبت میشود، نمیتوان دیوار نگاریهای تهران را نادیده گرفت. تصاویر دیوارنگاریهای تهران تاثیر و نقش بسزایی در هنر گرافیک انقلاب داشته است.
این استاد دانشگاه دیوارنگاری تهران را به چهار دوره تقسیم کرد و افزود: دوره اول از سال 57 با شروع انقلاب آغاز میشود و تا 67 و پایان جنگ تحمیلی ادامه دارد. از ویژگیهای این دوره حضور کلمات و شعارنویسی است و طراحی در آثار به طرف نوشتار میرود؛ آن چه که امروز به آن گرافیتی میگوییم. اتفاقی خود جوش که توسط جوانان آن دوران که امروز اساتید بزرگی هستند رخ میدهد. این دیوارنگارهها در پایان دوره اول تبدیل به نقاشیهای رئالیستی میشود.
سلیمانی دوره دوم را که از سال 67 و پایان جنگ تحمیلی شروع میشود و تا سال 75 ادامه دارد دوره حضور عناصر تزئینی و مفهومی در دیوار نگارهها دانست و اظهار داشت: در این دوره چهرههای دیوار نگارهها که هنوز نقاشیهای بزرگی بودند که بر دیوارها کشیده میشدند و با دیوار نگاری فاصله داشتند ترکیبی از دوره اول به همراه عناصر مفهومی بودند.
وی بیان داشت: در دوره سوم از سال 75 تا 91 عناصر مفهومی و تزئینی رویکرد مناسبتری در آثار دارند و در این دوره حضور سازمانها و نهادها پر رنگ میشود و آثار به سمت دیوارنگاری با مفهوم اصلی خود سوق مییابند.
سلیمانی تصریح کرد: در دوره چهارم که از سال 90 تا به امروز است نقاشیهای دیواری دیگر یک اثر نقاشی بزرگ نیستند و فاصله دیدن، زمان دیدن، محل اجرا، تکنیک اجرا و ماندگاری آثار مد نظر قرار گرفت و با تکنیک های متعدد ماندگاری آثار ایجاد شد و موضوعات متنوعتری با مفاهیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به اجرا درآمد.
وی آثار دیوار نگاریهای دورههای گذشته تهران را بخشی از هویت فرهنگی ایران دانست و افزود: باید برای مرمت این آثار دست به کار شد؛ چرا که بخشی از هویت فرهنگی و هنری این مرزو بوم است.
انتهای پیام/ 131