100 سال گارانتی حفظ و نگهداری اطلاعات با فناوری بومی/ محققان ایرانی مخترعان صهیونیست را کنار زدند

محققان ایرانی طرحی ارائه دادند که از طریق ماده‌نگاری ـ که سه کشور دنیا صاحب این فناوری هستند ـ می‌توان تمام اطلاعات هویتی و هر نوع داده‌ای را برای 100 سال نگهداری کرد و با این طرح محققان ایرانی توانستند طرح‌های روسیه و رژیم صهیونیستی را کنار بزنند.
کد خبر: ۲۹۰۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴ - 08May 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، روزگاری بود که «کالای ایرانی» محلی از اعراب نداشت، هر چه که می‌خواستیم باید وارد می‌کردیم، چون نه توانی برای تولید داشتیم نه اعتماد به نفسی.

بنیانگذار انقلاب اسلامی و سپس رهبر معظم انقلاب، شعار «ما می‌توانیم» را برایمان معنا کردند و چند سالی است که رهبرمان با تأکید بیشتری بر تولید جوانان ایرانی تأکید می‌کنند.

حالا دیگر جوان ایرانی با تکیه بر اعتماد به نفسی که به او تزریق شده است، «می‌تواند».

جوان ایرانی می‌تواند حتی غول‌های فناوری دنیا را کنار بزند و اولین‌ها را تولید کند که یک نمونه از این بهترین‌ها و نخستین‌ها، طرحی است که محققان کشورمان ارائه دادند و از طریق آن می‌توان عکس‌ها و اطلاعات هویتی را حتی تا صدسال نگهداری کرد.

نام فارسی آن «رمزنگاری شفاف» است و نام لاتین این فناوری IPSP Technoligy.

فناوری IPSP مخفف واژه «Internet identity of Products,Services & Persons» به معنوی هویت اینترنتی محصولات، خدمات و اشخاص است که زین‌پس به اختصار آن را IPSP می‌نامیم.

محققان کشورمان که این فناوری را ارائه کردند به خبرگزاری فارس آمدند و درباره اختراعشان توضیحاتی را ارائه دادند.

آن‌ها گفتند: با گذشت حدود 23 سال از ساخت نخستین کد رمزینه با عنوان Quick Response (QR code) توسط یک مخترع ژاپنی، برای نخستین بار در سطح بین‌الملل و در کشور ایران محصولی با عنوان رمزینه شفاف (فناوری IPSP) با امکان اخذ دو مدل (استاتیک و داینامیک) با انواع خروجی محتوایی آنلاین و آفلاین توسط مهندسین نخبه سیمای ماندگار تولید شده و پس از اقدام به ثبت اختراع، و رونمایی از آن در دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال جمهوری اسلامی ایران (آبان ماه 1395 در مصلی امام خمینی تهران) قابل عرضه به تمامی ارگان‌های دولتی، غیر دولتی، اصناف و مشاغل کشور است.

این محصول کوچکترین و در عین حال پرکاربردترین رسانه عصر حاضر است و می‌تواند در چشم به هم زدنی تمامی عرصه‌های اطلاع‌رسانی، بازاریابی، تبلیغات، صنایع بسته‌بندی و حتی دوستی و تعاملات و در کل هر موضوعی که به شکلی به ارتباطات الکترونیکی انسانی وابسته است را بدون مرز احاطه کند.

در ادامه مشروح این مصاحبه ارایه می‌شود:

از محمد پورخواجه یکی از این محققان درباره اختراع این گروه ایرانی پرسیدیم.

پورخواجه: برای درک بهتر ماهیت این فناوری، به پاسخ سه سؤال می‌توان توجه کرد: 1- فناوری IPSP چیست؟ (چیستی)، 2- چرا باید از آن استفاده کرد؟ (چرایی) و 3- فرایند استفاده از آن چگونه است؟ (چگونگی)

IPSP با قابلیت ذخیره‌سازی کد‌های دستوری متعدد، به همراه پَترِن (Pattern) خود بر روی انواع تصویر دلخواه (اعم از تصویر کالا یا محصول، خدمت، لوگو، شخص و...) قرار می‌گیرد.

این تصویر دلخواه، توسط نقاطی که وظیفه رمزنگاری محتویات مورد نظر کاربر را برعهده دارند، پوشش داده می‌شود و به دارندگان تلفن همراه هوشمندی که دارای انواع اسکنر‌های عمومی (اعم از Barcode Scanner, IPSP Scanner, QR Code Scanner) هستند، امکان رمزگشایی سریع و آسان حجم زیادی از اطلاعات دیجیتالی را فراهم می‌سازد.

کاربری این فناوری چیست؟

پورخواجه: تبدیل تصویر آفلاین به آنلاین به کمک رمزگشایی سریع، انتقال سریع و آسان هر نوع اطلاعات و محتوای دیداری، شنیداری یا نوشتاری به تلفن همراه بدون نیاز به تایپ، رمزنگاری شفاف بر روی تصویر، برجسته کردن المان تصویری مدنظر برای جلب توجه مخاطب، تثبیت برندینگ الکترونیک، به منظور ترغیب مخاطبان به اسکن کردن و دنبال کردن و مولتی مدیا کردن انواع اوراق اداری و سایر محصولات چاپی از کاربری‌های این فناوری است.

اشتراک‌گذاری IPSP ساخته شده در محیط اینترنت و شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان، امکان درج بر روی پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان، امکان اتصال به محیطی کاربردی به نام درگاه ارتباطی، درج تمامی شبکه‌های اجتماعی در یک محیط و درج تمامی اطلاعات تماس در یک محیط نیز از دیگر کارآیی‌های این فناوری است.

فرهنگ‌سازی برای استفاده از این ابزار صورت گرفته است؟

پورخواجه: وجود ابزار‌هایی همچون تلفن‌های هوشمند و اینترنت پرسرعت در سطح جامعه و به صورتی گسترده، فرهنگ‌سازی‌های کنونی انجام شده و در حال انجام در زمینه چگونگی بهره‌برداری از انواع مدل‌های Quick Response از سوی رسانه ملی (شبکه ایران کالا- شبکه سه- شبکه ورزش و...)، وجود اسکنر‌های خارجی (External Scanner)، بهره‌برداری در رسانه‌های محیطی مانند مجلات، روزنامه‌ها، بروشور، تابلوها، استند‌ها و بیلبورد‌های تبلیغاتی، اتوبوس‌ها و کارت‌های بازرگانی، امکان درج بر روی انواع متریال چاپی (انواع کارت، کارت ویزیت شخصی مدیران، معاونین، آی‌دی کارت پرسنل، کارت بانکی و...)، امکان درج بر روی انواع متریال غیر چاپی (پارچه، چرم، چوب و...) و امکان نصب استیکر برچسبی IPSP بر روی انواع متریال سبب کارآیی بهتر این فناوری می‌شود.

صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و رنگ در صنعت چاپ از جمله کمک‌های این فناوری به محیط زیست است

با این توصیف می‌توان گفت: از طریق این فناوری می‌توان به محیط زیست نیز کمک کرد.

پورخواجه: صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و رنگ در صنعت چاپ از جمله کمک‌های این فناوری به محیط زیست است.

محققان ایرانی رژیم صهیونیست را کنار زدند

در ادامه محمد بذرافشان مدیر اجرایی فناوری IPSP نیز درباره این طرح سخن گفت.

بذرافشان: این فناوری در دو بُعد ایجاد شده که بعد اول فناوری IPSP یعنی هویت اینترنتی خدمات و محصولات است که یکم فروردین 96 ثبت شد و آبان ماه همان سال در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال عرضه شد.

در نمایشگاه هفته پژوهش وزارت علوم نیز این فناوری رونمایی شد. کاربرد این فناوری در حوزه برندینگ دیجیتال مارکیتینگ است.

برای استفاده از این فناوری شرایط سنی یا نوع شرکت و صنف نداریم و کل اصناف کشور برای حوزه تبلیغات و برندینگ می‌توانند از این فناوری استفاده کنند و این فناوری سبب تبلیغ آسان، کم هزینه و کاربردی می‌شود که افراد یا شرکت‌ها می‌توانند برند‌های خود را به شکل متفاوت‌تری نسبت به قبل به جامعه معرفی کنند و بیشترین محتوا را در یک فضای کم و در یک پایگاه داده به مخاطب برسانند این فناوری تولید و رونمایی شده و در حال عرضه است.

اصلا این طرح از کجا آغاز شد؟

بذرافشان: ما سه سال گذشته کار را شروع کردیم، ولی کار اصلی ما در این فناوری سال گذشته بود که به صورت رسمی مراحل ثبت و رونمایی این کار را آغاز کردیم و شبکه فروش و نمایندگی تشکیل دادیم.

پس از آن ما وارد حوزه دوم شدیم یعنی بحث رمزنگاری را آغاز کردیم که ما یک فناوری را بومی کردیم و دو رقیب بزرگ (رژیم صهیونیستی و روسیه) را در دنیا داشتیم که یک شرکت چینی از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، ولی ما این کار را به خوبی انجام دادیم و آن‌ها را کنار زدیم، در سال 97 که به نام سال حمایت از کالای ایرانی مطرح شده است ما کالایی ارائه کردیم که صفر تا صد آن ایرانی است.

ما این کالای ایرانی را به مردم دنیا معرفی کردیم و بعد دیگر این کار تحت عنوان ماده‌نگاری مطرح شد.

این شیوه یک شیوه بسیار نوین در حوزه نگاشتن اطلاعات بر روی تمام ماده‌ها از جمله سنگ، چوب، شیشه، فلزات و سرامیک است که می‌توانیم به ماده‌ها هویت داده و هر اطلاعاتی را داخل کوچکترین فضا قرار دهیم.

این کار را کشور‌های دیگر انجام نداده‌اند و بزرگ‌ترین کارایی این طرح این است که می‌توانیم روی اصالت اموال منقول و غیرمنقول کار کنیم و دغدغه کپی‌رایت برطرف می‌شود.

ماده‌نگاری می‌تواند بر روی دستگاه‌ها، پول ملی، پاسپورت و دیگر کارت‌های شناسایی انجام شود تا مخاطب متوجه شود که این جنس که تحویل می‌گیرد جنس اصل است. شرکت نفت نیز چنین دغدغه‌ای دارد و کپی رایت به طور کلی دغدغه بسیاری از شرکت‌ها است، ولی با ماده‌نگاری این دغدغه برطرف می‌شود. این طرح درباره اصالت‌دهی و امنیتی و تبلیغات کارایی دارد.

بر روی بحث صادرات این فناوری نیز کار کرده‌اید؟

بذرافشان: زمانی کشور‌های دیگر ملزم می‌شوند که از فناوری‌های ما استفاده کنند که ما به دانش آن فناوری رسیده باشیم که آن‌ها یا باید با یک تیم به رقابت با ما بپردازند یا باید فناوری را از ما خریداری کنند که ما مرحله به مرحله پیش می‌رویم تا در سطح بین‌الملل خود را مطرح کرده و صادرات ایجاد کنیم.

ما نیازی به حمایت مالی نداریم، این کار اینقدر خوب است که بانک‌ها و ارگان‌ها باید برای استفاده از آن با ما تعامل کنند و ما به دنبال این هستیم که بگوییم این کالا صددرصد ایرانی است و هیچ وابستگی نداریم؛ پس اول ارگان‌های خودمان از آن استفاده کنند که مذاکراتی داشتیم و بسیاری از نهاد‌ها با ما توافق کردند و ما قرارداد‌های بسیاری با نهاد‌ها بسته‌ایم.

ما مشتری خارج از کشور هم داشته‌ایم یعنی این کالا را به گونه‌ای معرفی کردیم که تمام دنیا پذیرای آن هستند.

عکس‌های خود را صدسال نگه دارید

سپس رضا عباسی مسئول و نماینده اتاق فکر مجموعه و فارغ‌التحصیل دانشگاه امیرکبیر درباره این فناوری صحبت کرد و گفت: ما یکسری رقبا در دنیا داشتیم، ولی کاری که ما انجام دادیم بسیار بهتر از آن‌ها بود، یعنی وضوح تصویری که ما روی این فناوری پیاده کردیم بسیار بالاتر از کار‌های آنان بود. این تکنولوژی به صورتی است که لوگوی عکس را قابل دسترسی برای تمام گوشی‌ها می‌کند در حالی که این وضوح در کشور‌های دیگر بسیار کمتر است. کار با این طرح برای کاربر بسیار راحت است و امکانات گسترده‌ای را هم برای کاربر قرار می‌دهد و از این لحاظ بهتر از نمونه خارجی است و به واسطه تجربیاتمان به دانشی رسیدیم که آن هم دانش ماده‌نگاری روی تمامی اجسام از هر جنسی است.

اینکه هر نوع رمزنگاری روی یک جسم حک شود قابل انجام نیست، ولی ما به دانشی رسیدیم که می‌توان یک جسم بی‌جان را آنلاین کند و بسیار پیشرفته است.

اطلاعات از طریق این فناوری تا چه مدت قابل نگهداری است؟

عباسی: با استفاده از این فناوری، فضای بسیار زیادی نیز در اختیار کاربر قرار دارد. یعنی بستری برای ثبت، نگهداری و انتقال اطلاعات فراهم شده است. به طوری که یک تکه فلزی حاوی تمام عکس‌ها، فیلم‌ها، صوت‌ها و تمام اطلاعات شخصی شما است و حجم آن از هارد بسیار بیشتر است و ما ادعا می‌کنیم که به صورت قطع فلز این طرح تا 100 سال دیگر هم می‌ماند و حتی در آتش‌سوزی از بین نمی‌رود.

ما می‌توانیم این کار را تا 100 سال گارانتی حفظ و نگهداری اطلاعات بکنیم، انتقال اطلاعات در این طرح به راحتی انجام می‌شود و این اطلاعات بر روی تمام گوشی‌های هوشمند قابل اسکن است.

بدون هیچ کابل یا اینترنتی دسترسی به اطلاعات ممکن است و فضایی در اختیار کاربر قرارگرفته که تمام تراکنش‌های مالی خود را هم می‌تواند بر روی این کار انجام دهد.

تبدیل هویت افراد به لوگوی آنلاین

حمید کاظمیان مدیر امور مشترکان این فناوری نیز درباره مزیت‌های این فناوری توضیحاتی ارائه داد.

کاظمیان: ما با این ایده یک قدم از عصر دیجیتال جلوتر آمده‌ایم. این طرح می‌تواند یک سرمایه‌گذاری کم خطر طولانی مدت باشد و تبلیغات از طریق این طرح ماندگار است. این طرح دارای یک امضای الکترونیکی است که اگر سیستم فارکودینگ را هم نداشته باشند، می‌توانند از طریق لینک کوتاه به اطلاعات دسترسی داشته باشند. ضمن اینکه ماژولی برای این فناوری تهیه شده که از طریق یک بار لمس از طریق لینک کوتاه به اطلاعات دسترسی حاصل می‌شود.

این ایده فناوری‌های کشور‌های روسیه و رژیم صهیونیستی را کنار گذاشت و در بحث ماده‌نگاری، حکاکی لوگو را داریم که این کار به این صورت انجام می‌شود که هویت افراد به لوگوی آنلاین تبدیل می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار