سردار اشتری در نشست روسای پلیس‌های سایبری اوراسیا:

تامین امنیت «فضای سایبر» نیازمند مشارکت بین المللی است

فرمانده نیروی انتظامی گفت: کشورها برای تامین امنیت فضای سایبری، نیازمند مشارکت بین المللی هستند
کد خبر: ۲۹۰۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱ - 08May 2018

تامین امنیت مردم توسط پلیس در 1029 شهر کشوربه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار سرتیپ «حسین اشتری» فرمانده ناجا در ششمین نشست روسای پلیس‌های سایبری اوراسیا در تهران اظهار داشت: ایران دارای سابقه کهن و فرهنگ دیرینه با آداب اسلامی و ایرانی است. ایران با مردم مهربان به دنبال تعالى بشر و دوستی ملل می‌باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: پلیس ایران در 6 هزار کیلومتر مرز خاکی و 2 هزار و هفتصد کیلومتر مرز آبی حضور دارد. همچنین نیروهای پلیس در یک هزار و 29 شهر و شهرستان به تامین امنیت مردم می‌پردازند. امنیت فضای سایبری نیز بر عهده پلیس است.

سردار اشتری بیان کرد: پلیس ایران در راستای تامین امنیت مردم تاکنون 13 هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ایران عضو سازمان ملل متحد، سازمان اکو، جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری اسلامی و اوپک است که این خود نشان دهنده حرکت فعالانه کشور جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل است.

فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: فضای سایبر امروز به شکل قابل توجهی تمام ابعاد زندگی بشر را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و آموزشی به خود وابسته کرده است.

وی ادامه داد: این فضا دارای فرصت‌های بسیاری مناسبی همچون کاهش هزینه‌ها، جذابیت و تنوع آزادی اطلاعات و ارتباطات برای مردم است.

سردار اشتری با اشاره به اینکه اکثر نهادهای دولتی و خصوصی خدمات مختلف خود را در بستر این فضا برای شهروندان برنامه‌ریزی و ارائه می‌کنند، اظهار داشت: بر همین اساس تامین امنیت فضای سایبر دغدغه اصلی همه کشورهای جهان است.

وی ادامه داد: امروز مقوله‌ی امنیت به هم پیوسته است، یعنی کشورها برای تامین امنیت در فضای سایبری خود نیازمند مشارکت بین المللی هستند و تمام پلیس‌های جهان باید با استفاده از ظرفیت‌های بین المللی مانند اینترپل، یوروپل، دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر بخش‌های خصوصی نهایت همکاری را داشته باشند.

سردار اشتری با اشاره به راه‌اندازی مجتمع جهانی نوآوری سازمان اینترپل تصریح کرد: سازمان اینترپل به درستی با راه‌اندازی مجتمع جهانی نوآوری گام مهمی در مقابله با جرائم سایبری و کمک به کشورهای عضو برداشته و این مجتمع نیز تاکنون در این راستا اقدامات خوبی به انجام رسانده است. حملات تروریستی سایبری توسط مجرمین به زیرساخت‌ کشورها منجر به تهدید صلح و امنیت بین المللی می‌شود که در این راستا مقابله با این تهدیدات یکی از اهداف مهم مجتمع جهانی نوآوری سازمان اینترپل است.

وی با بیان اینکه اینکه این نشست و تبادل اطلاعات و همکاری کشورها نقش مهمی در مقابله و پیشگیری با این تهدیدات دارد، ادامه داد: مهمترین تهدیداتی که در حال حاضر فضای سایبری جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است، عبارتند از فعالیت و توسعه گروه‌های سازمان یافته جنایی در فضای سایبری و بهره‌برداری مجرمانه گروه‌های تروریستی از فضای مجازی. جرائم سایبری بدون شک مهمترین شکل جدید از جرائم است که یک واکنش جهانی را طلب می‌کند.

فرمانده ناجا ادامه داد: طی دهه‌های گذشته برای مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی نظیر قاچاق، مواد مخدر و قاچاق انسان از طریق ایجاد موافقت‌نامه‌های بین المللی اقدام شده است. جرائم سایبری جهان امروز را با چالش‌های عدیده امنیتی مواجه ساخته و این امر متاثر از استفاده و بهره‌گیری تروریست‌ها و مجرمان بین المللی و جرائم سازمان یافته از فضای سایبری و فناوری‌های نوین و پیچیده است.

سردار اشتری با بیان اینکه معتقدم تمامی کشورها برای تامین امنیت فضای سایبر و مقابله موثر با جرائم سایبری ابتدا باید به یک ادبیات و فهم مشترک در این حوزه دست یابند، گفت: نشست روسای بخش‌های مقابله با جرائم سایبری با محوریت سازمان اینترپل می‌تواند در دستیابی پلیس کشورها به این مهم نقش موثری را ایفا کند.

وی ادامه داد: امروزه ما شاهد حملات تروریستی سایبری در جهان به خصوص در منطقه و در کشورهای واقع در غرب آسیا هستیم و شرایط کنونی منطقه فرصتی را برای سوء استفاده از گروه‌های تروریستی فراهم کرده است.

فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: از آنجا که کشور ما یکی از قربانیان این حملات تروریستی بوده جای بسی تاسف است که برخی از این حملات به صورت هوشمندانه و مدیریت شده توسط برخی از کشورها که دارای زیرساخت‌ها و بانک‌های اطلاعاتی و همچنین سرورهای شبکه‌‌های مجازی در اختیار آن‌هاست، صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه ما توانسته‌ایم به کمک جوانان نخبه خود در خصوص ابزار و تجهیزات و فناوری‌های بومی به مقابله با این حملات بپردازیم، گفت: ما آ‌مادگی آن را داریم تا دانش به دست آمده بومی خود را در اختیار جامعه جهانی قرار دهیم. با توجه به تغییر شکل جرائم و حملات سایبری ضرورت دارد تا هر چه سریعتر کشورها از تمامی ظرفیت‌های بین المللی و بخش‌های خصوصی راهکارهای اساسی همکاری مشترک را ایجاد و دنبال کنند.

سردار اشتری ادامه داد: اینجانب به عنوان رئیس پلیس جمهوری اسلامی ایران همواره به رئیس پلیس سایبری سرادر هادیان فر تاکید و توصیه کرده‌ام که در راستای توسعه و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برای مقابله با جرائم سایبری از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی پلیس جمهوری اسلامی ایران بهره بگیرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار