در نشست معرفی و رونمایی آثار فرهاد حسن‌زاده مطرح شد؛

ادبیات کودک و نوجوان ادبیات بدون مرز و مخاطب محور است/ حوزه هنری به نویسندگان جوان توجه کند

یک نویسنده و روزنامه‌نگار با بیان اینکه ادبیات کودک و نوجوان ادبیات بدون مرز و مخاطب محور است، گفت: وجه تمایز ادبیات کودک با ادبیات بزرگسال، مخاطب محوری آن است.
کد خبر: ۲۹۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱ - 08May 2018

ادبیات کودک و نوجوان ادبیات بدون مرز و مخاطب محور است/ حوزه هنری به نویسندگان جوان توجه کندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست معرفی و رونمایی از مجموعه چاپ جدید آثار «فرهاد حسن‌زاده» در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

«محسن هجری» نویسنده و روزنامه‌نگار در این نشست اظهار داشت: فرهاد حسن‌زاده به نیازهای مخاطب توجه می‌کند. در حالی که خیلی از نویسندگان دغدغه‌های خودشان را به زیباترین شکل بیان می‌کنند اما نیازهای مخاطب را در اولویت قرار نمی‌دهند اما فرهاد حسن‌زاده از ابتدا به این امر توجه داشته است.

وی افزود: وجه تمایز ادبیات کودک با ادبیات بزرگسال، مخاطب محوری آن است و مخاطب ما در ادبیات کودک به نوعی به من نویسنده می‌گوید چه بنویس و چگونه بنویس.

این نویسنده ادامه داد: تاثیری که حسن‌زاده از بوم زیست خودش می گیرد، یکی دیگر از ویژگی های آثار او است و اساسا نویسنده بدون بستر تاریخی و جغرافیایی خودش تعریف نمی شود.

هجری تصریح کرد: به نظر ویژگی های ذکر شده نشان می دهد که حسن زاده باری به هر جهت قلم نزده است و یک خط فکری خاص را دنبال کرده و آن را بارور می کند. ما هیچ نویسنده بدون ایدئولوژی نداریم و این قاعده در آثار حسن زاده هم صدق می کند اما باید و نبایدهای وی با اخلاقیات و ارزش های انسانی گره خورده است و این ویژگی ها فرهاد حسن‌زاده را در زمره نویسندگان برجسته کودک و نوجوان ایران، خاور میانه و جهان قرار می دهد. 

وی ادامه داد: تعریف من از ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات بدون مرز است و زمانی که حسن زاده نامزد دریافت جامعه اندرسن شد متوجه شدم که آثار وی قابلیت تبدیل شدن به یک زبان جهانی را دارد.

فرهاد حسن زاده در بخش دیگری از نشست در معرفی آثارش گفت: نویسندگان ما همواره نیاز به احترام و دیده شدن کارهایشان دارند. به نظر اگر ناشران وزانت نویسندگان را بسنجند و براساس آن وزانت حرکت کنند، خوب است.

این نویسنده اظهار کرد: حوزه هنری در گذشته برای نویسندگان یک شروع خوب بود و ای کاش مثل گذشته جایی باشد که به نویسندگان جوان تر و کار آنها اهمیت بدهد.

حسن زاده ادامه داد: نویسندگان جوان از دوران کودکی و نوجوانی فاصله زیادی نگرفتند و این یک مزیت است. نسل امروز خیلی اهل کتاب خواندن نیست و معمولا ادبیات کودک و نوجوان با داستان هایی همراه است که پند و اندرز را در خودش دارد البته این باید باشد اما اثری که برای کودک و نوجوان نوشته می شود باید زبان نرم و لطیفی داشته باشد البته گاهی تکنیک هم کمک می کند که اثر ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند البته نویسندگان نباید بی محابا به سراغ استفاده از تکنیک ها بروند.امروز توجه به نقد در میان جوانان کمتر است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها