قدیری ابیانه در گفت‌وگو با دفاع پرس:

خروج ترامپ از برجام گواه غیرقابل اعتماد بودن آمریکاست/ تحقق اقتصاد مقاومتی تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: مقام معظم رهبری از غیرقابل قبول بودن آمریکا در سخنان خود پرده برداشته بودند و این اقدام اخیر آمریکا گواه این موضوع است. آمریکا چه در دوران ریاست جمهوری اوباما و چه در دوران ترامپ به تعهدات برجامی خود عمل نکرد.
کد خبر: ۲۹۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹ - 09May 2018

لغو برجام از سوی آمریکا گواه غیرقابل اعتماد بودن آمریکاست«محمدحسن قدیری‌ابیانه» استراتژیست و سفیر اسبق ایران در کشورهای مکزیک و استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: تحلیل مقام معظم رهبری از غیرقابل قبول بودن آمریکا، گواه این اقدام اخیر آمریکاست، آمریکا چه در دوران ریاست جمهوری اوباما و چه در دوران ترامپ به تعهدات برجامی خود عمل نکرد، بلکه در این 2 دوره تحریم‌های علیه ایران را افزایش داده است. در سوی مقابل هم اتحادیه اروپا نیز به تعهدات خود عمل نکرد؛ چرا که تحریم‌های بانکی همچنان برقرار بوده و هست.

وی افزود: هدف از نرمش قهرمانانه که مقام معظم رهبری مجوز آن را صادر کردند به این دلیل بود که خام بودن تصور امکان رسیدن به تعامل مثبت با آمریکا میسر نخواهد بود و برخی از مسؤولان و اقشاری از جامعه دچار اشتباه در تحلیل شده بودند.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در ادامه خاطرنشان کرد: برجام برای ایران حتی انتظاراتی که تنظیم‌کنندگان آن داشتند را برآورده نکرد و ایران ناچار بود از برجام خارج شود؛ اما اگر ایران این کار را انجام می‌داد بار لغو برجام بر دوش ایران می‌افتاد، ولی خوشبختانه ترامپ با اقداماتی که انجام داد مسؤول لغو برجام قلمداد خواهد شد.

قدیری ابیانه گفت: علیرغم تاکیدات مکرر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و مقامات غربی مبنی بر رعایت کامل برجام و صلح‌آمیز بودن انرژی هسته‌ای ایران ،ولی عملا تحریم‌ها همچنان در آن دوران هم برقرار بود.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در پاسخ به این سوال که خروج آمریکا از برجام چه تاثیراتی بر اقتصاد ایران خواهد داشت، اظهار داشت: عملا مقامات اروپایی و آمریکایی به هیچ‌کدام از تعهدات خود عمل نکرده بودند و این عمل ترامپ تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. تحقق اقتصاد مقاومتی و شعارهای امسال ازجمله حمایت از تولیدات داخلی می‌تواند این تهدیدات را برای ایران به فرصت تبدیل بکند و اگر زیانی به ایران وارد شود این زیان عمدتا ناشی از تحلیل‌های غلط در برخی از مسؤولان و مردم کشورمان است.

وی در ادامه بیان کرد: ما باید فرصت پیش آمده را در جهت انزوای آمریکا به کار گیریم و از اختلافات عمیقی که در زمینه‌های مختلف از جمله رویایی آمریکا با همپیمانان خود انجام داده نهایت استفاده را بکنیم؛ ولی این موضوع بدان معنا نیست که اروپا در حال حاضر آن‌قدر استقلال دارد که بتواند جلوی خواسته‌های آمریکا بایستد؛ زیرا اقتصاد اروپا متعلق به بخش خصوصی است و حجم روابط اروپا با آمریکا بیش از 1000 میلیارد دلار است در سوی مقابل حجم میزان روابط اروپا با ایران حدود 20 میلیارد است. عملا شرکت‌های اروپایی رابطه با آمریکا را فدای تجارت با ایران نخواهند کرد؛ اما جهان به اروپا و آمریکا ختم نخواهد شد.

این استراتژیست در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اروپاییان همواره مایل به محدود کردن قدرت ملت ایران هستند و هیچ زمانی از این خواسته خود کوتاه نیامده و همواره توطئه علیه ایران را دریغ نکرده‌ است. نمونه آن حمایت همه اروپاییان از صدام در هشت سال دفاع مقدس، فضا و امکانات دادن به تروریست‌های تکفیری علیه ایران بوده است؛ اما ایران توانست تهدیدات را به فرصت تبدیل کند و ایرانی که در زمان جنگ تحمیلی موشکی نداشت تا جواب موشک‌های صدام را بدهد به همت شهید طهرانی مقدم و یارانش در شدیدترین تحریم‌های ممکن توانست ایران را به یک قدرت برتر موشکی تبدیل کند.

قدیری ابیانه در پیایان گفت: بنابراین اروپایی‌ها همواره خواستار محدودیت توان اقتصادی و نظامی ایران خواهند بود و اگر می‌توانستند مانع پیروزی انقلاب اسلامی می‌شدند و آرزوی سرنگونی نظام را سال‌ها پیش محقق شده می‌کردند؛ اما کشورمان توانست بر روی پای خود بایستد و پیشرفت کند و نه‌تنها توطئه‌های دشمنان را خنثی کرد بلکه از نفوذ معنوی بالایی در منطقه و جهان اسلام برخوردار شود.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار