نشریه فارن پالیسی:

خروج آمریکا از برجام بر صادرات نفت ایران تاثیری نخواهد داشت

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که خروج آمریکا از برجام و برگشت تحریم‎ها به دلایلی تأثیر چندانی بر صادرات نفت ایران نخواهد داشت.
کد خبر: ۲۹۰۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵ - 09May 2018

خروج آمریکا از برجام تأثیری بر صادرات نفت ایران نخواهد داشتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، نشریه فارن پالیسی در مطلبی نوشت: خروج آمریکا از برجام و برگشت تحریم‎ها تأثیر چندانی بر صادرات نفت ایران نخواهد داشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام و تأکید کرد که تحریم‎های جدیدی بر اقتصاد ایران به خصوص در بخش صادرات نفت ایران اعمال می‌کند.

فارن پالیسی به نقل از کارشناسان اقتصادی نوشت: احتمال ضعیفی وجود دارد که برگشت تحریم‌های علیه ایران در شرایط کنونی بتواند کارایی تحریم‎های پس از سال 2012 را داشته باشد که صادرات نفت ایران را به بیش از نصف کاهش داد.

بنا به این گزارش، تحریم‌هایی که صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهند، تحریم‌های سال 2012 هستند که صادرات نفت ایران را به میزان بیش از 1 میلیون بشکه کاهش دادند؛ اما در شرایط کنونی بنا به دلایلی آمریکا قادر نخواهد بود تا با برگشت این تحریم‌ها تأثیری همانند سال‌های پس از 2012 بر صادرات نفت ایران داشته باشد.

فارن‌پالیسی به نقل از کارشناسان اقتصادی می‌افزاید مهم‌ترین دلیل عدم کارایی تحریم‌های آمریکا علیه ایران این است که کشور‌های اروپا و آسیا مهم‌ترین خریداران نفت ایران هستند که تمایل ندارند از آمریکا پیروی کنند؛ چرا که ایران به اجرای مفاد برجام پایبند بوده‌است.

به گفته این کارشناسان، همچنین در حال حاضر، طبق تصمیم سازمان اوپک صادرات کشور‌های صادرکننده نفت کاهش یافته و از سویی دیگر تقاضا برای نفت خام نیز افزایش داشته‌است؛ اعمال محدودیت‌های بیشتر بر صادرات نفت ایران قیمت‌های کنونی را به‌شدت افزایش خواهد داد و در نتیجه اقتصاد کشور‌های مصرف‌کننده بزرگ نفت مانند آمریکا و چین نیز متضرر می‌شوند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها