عبدالباری عطوان: ترامپ دیکته‌های صهیونیست‌ها را موبه‌مو اجرا می‌کند

عبدالباری عطوان خروج آمریکا از برجام را طرح جنگ افروزانه ترامپ برای آینده منطقه دانست و تاکید کرد: اگر بخواهیم بین اردوگاه آمریکایی- صهیونیستی و محور مقاومت یکی را انتخاب کنیم، قطعا در کنار آمریکا و اسرائیل نخواهیم بود.
کد خبر: ۲۹۰۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ - 09May 2018

عبدالباری عطوان: ترامپ دیکته‌های صهیونیست‌ها را موبه‌مو اجرا می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای در پایگاه خبری-تحلیلی رأی الیوم با اشاره به سخنان شب گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خارج کردن این کشور از توافق هسته‌ای با ایران، این موضوع را به عنوان اعلام جنگ و قدم اولیه و اصلی برای اجرای توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی جهت تغییر حاکمیت در ایران ارزیابی کرد.

وی در این مقاله تاکید کرد که از زمانی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمایش خود را درخصوص اسناد مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه کرد، دولت ترامپ و نومحافظه‌کاران آمریکایی خود را برای لغو توافق هسته‌ای و انتقال به سناریوی اعمال تحریم‌های جدید آماده کرده بودند. تحریم‌هایی که از دیدگاه آن‌ها می‌تواند ملت ایران را نظیر ملت عراق گرسنه نگه دارد تا در نهایت شرایط خفت‌باری را به آن‌ها تحمیل کرده و آن‌ها را وادار به تسلیم شدن کند.

عطوان در ادامه به مواضع اتحادیه اروپا نسبت به این اقدام باج خواهانه آمریکا و اعلام دولت‌های آلمان و فرانسه و انگلیس در پایبندی به توافق مذکور اشاره کرد و نوشت که این کشور‌ها تاکید دارند که ایران به تمامی بند‌های توافقنامه پایبند بوده و این موضوع چک سفید امضا به تهران می‌دهد و موقعیت این کشور را تقویت می‌کند. اروپا در عین حال اعلام جنگ آمریکا و خطرات و بحران‌های ناشی از این اقدام در منطقه و جهان را محکوم می‌کند.

ترامپ مو به مو دیکته‌های صهیونیست‌ها را اجرا می‌کند

به نوشته عطوان، ترامپ همان چیزی را مو به مو اجرا می‌کند که بنیامین نتانیاهو و کابینه رژیم صهیونیستی از او می‌خواهند. در واقع دولت ترامپ به ابزاری برای تحقق مطالبات رژیم صهیونیستی در انجام حمله به ایران و بسیج کردن رژیم‌های حاشیه خلیج فارس ضد این کشور و غرق کردن منطقه در دریایی از خون تبدیل شده است تا بتواند خزانه‌های کشور‌های عربی و دلار‌های آن‌ها را برای پوشش دادن به هزینه‌های این تجاوز صرف کند.

عطوان می‌افزاید: هنوز ماهیت واکنش ایران نسبت به این اقدام مشخص نشده است، اما حسن روحانی رئیس جمهور ایران بعد از سخنرانی ترامپ اعلام کرد که این سخنان یک جنگ روانی است. وی تاکید کرد که احتمالاً تهران غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت.

علاوه بر اینکه مقام معظم رهبری ایران و علی اکبر ولایتی مشاور ارشد ایشان در مسائل بین‌المللی تاکید کردند که ایران هرگز مذاکره درخصوص لغو توافق و تخریب برنامه موشکی خود را نمی‌پذیرد و به سمت غنی‌سازی اورانیوم با میزان بالا گرایش پیدا خواهد کرد.

ترامپ به حرف شرکای اروپایی خود گوش نداد. آن‌ها سفارش کرده بودند که چنین اقدامی را انجام ندهد. او تنها به سخنان نتانیاهو و «جارد کوشنر» دامادش و دیوید فردمن سفیر خود در تل آویو و سایر نماد‌های افراط‌گرایی و نژادپرستی و اسلام ستیزی نظیر جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور گوش می‌دهد.

اهداف جنگ افروزانه آمریکا تحقق نمی‌یابد

عطوان در پایان مقاله خود تاکید می‌کند: بنابراین، این یک جنگ است و قرار است ما اهالی عرب و مسلمان منطقه قرار تامین کننده هزینه‌ها و قربانی اصلی این جنگ باشیم، اما اهداف آن‌ها از این برنامه تحقق پیدا نخواهد کرد و رژیم اسرائیل که برنامه‌ریزی کننده اصلی این توطئه است و تمامی پتانسیل‌های آمریکا را در خدمت این طرح به کار گرفته، بزرگترین بازنده این عرصه خواهد بود. همچنین تمامی کسانی که در منطقه خلیج فارس بر طبل جنگ می‌کوبند، از جمله بازماندگان این روند خواهد بود.

اسرائیل از جنگ به سلامت خارج نمی‌شود

وی می‌افزاید: من در گذشته این موضوع را گفتم و بار دیگر تکرار می‌کنم که اسرائیل هرگز از این جنگ به سلامت خارج خواهد شد. سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نصیحت خوبی به یهودیان و شهرک نشینان اراضی اشغالی کرد و گفت که برای نجات جان خود باید از فلسطین اشغالی کوچک کنند، چرا که در صورتی که جنگ آغاز شود پناهگاه‌ها و ناوگان نظامی اسرائیل نمی‌تواند جان آن‌ها را نجات دهد و دولت اسرائیل آن‌ها را به سمت هلاکت و نابودی پیش خواهد برد.

افکار عمومی عربی قطعا در کنار آمریکا و صهیونیست‌ها نخواهند بود

ایران خطری برای صلح و امنیت جهانی نیست، بلکه اسرائیل که اراضی دیگران را اشغال کرده و به کشتار روزمره آن‌ها ادامه می‌دهد و آمریکا که پروژه‌های تخریب گرانه رژیم‌صهیونیستی را در پیش گرفته، خطری برای صلح و ثبات جامعه جهانی هستند. هنگامی که ما بخواهیم بین آمریکا و اسرائیل از یک طرف و محور مقاومت در طرف دیگر یکی را انتخاب کنیم، قطعا در کنار آمریکا و اسرائیل نخواهیم بود.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار