در نشست خبری رؤسای سازمان‌های جهاد خودکفایی نیروهای ارتش مطرح شد

ساخت سامانه‌های پیشرفته شنود/ تولید 4 نوع شبیه‌ساز آموزش خلبانی/ ایران سومین کشور دارنده سلاح‌های با نواخت آتش بالا

رییس سازمان جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی نزاجا گفت: محققان سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش با طراحی و ساخت سلاح‌هایی با نواخت آتش بالا توانستند انحصاری که تا پیش از این در اختیار دو کشور بود را بشکنند.
کد خبر: ۲۹۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴ - 23September 2014

ساخت سامانه‌های پیشرفته شنود/ تولید 4 نوع شبیه‌ساز آموزش خلبانی/ ایران سومین کشور دارنده سلاح‌های با نواخت آتش بالا

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر دریادار دوم فرهاد امیری رییس اداره تحقیقات و جهاد خودکفایی آجا در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به حضور 50 هزار مستشار نظامی و دفاعی در کشورمان در رژیم طاغوت گفت: این مستشاران بنا به دکترین نظامی آمریکا در ایران فعالیت و تحقیقات را بنا به نظر و سیاستهای امریکا در ایران پیاده می کردند؛ به همین خاطر متناسب با سیاستهای این کشور سلاحهایی را وارد ایران میکردند که تمام این اقدامات در راستای سیاست سد مهار ترومن در برابر شوروی بود.

وی افزود: بر اساس این سیاست زمانی که امریکاییها ایران را ترک کردند هرآنچه از اسناد مربوط به تحقیقات صنعتی و دفاعی کشورمان می شد منهدم کردند.

امیری در ادامه با اشاره به فعالیتهای جهاد خودکفایی و نقش آن در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: جهاد خودکفایی در زمان جنگ بسیاری از توانمندیهای کشور را تامین میکرد؛ بهعنوان مثال زمانی که هواپیماهای عراقی در ارتفاع بالا برای بمباران شهرهای کشورمان به حریم هوایی کشور تجاوز میکردند سلاح پدافندی مناسب برای مقابله با آنها، سامانه پدافندی برد متوسط هاگ بود. به همین خاطر جهاد خودکفایی با انجام تحقیقاتی بر روی این سیستمها این موشکها را در زیر جنگندهها نصب کردند و بدین ترتیب تا حدود زیادی از ورود هواپیماهای با ارتفاع بالا به کشورمان جلوگیری شد.

رییس اداره جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش با اشاره به این که در دوران دفاع مقدس 10 هزار کشتی مورد اسکورت قرار گرفت، خاطرنشان کرد: کشتیهایی که به مبدأ ایران تردد میکردند توسط موشکهای اگزوست و سوپر اتاندارد مورد هدف قرار میگرفتند، ولی با حرکت جهادی که صورت گرفت از 10 هزار کشتی اسکورت شده تنها 300 شناور مورد هدف قرار گرفتند که این در جای خود آمار قابل قبولی است.

دریادار امیری در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه جهاد خودکفایی از سال 62 در آجا شروع به فعالیت کرد، گفت: زمانی که خرید سامانه پدافندی اس 300 به خاطر زد و بندهای سیاسی و علیرغم تعهد فروشنده برای در اختیار قرار دادن این سامانه به کشورمان منتفی شد بلافاصله دستهای جهادی شروع به کار میکند تا اس 300 بومی (باور 373) ساخته شود.

وی در ادامه، ارائه آموزشها و توانمندیهای داخلی به نسل جوان آینده پژوهی و ایجاد قطب های علمی با بهره گیری از توان نخبگان را از رویکردهای جهاد خودکفایی برشمرد و ادامه داد: در سه سال اخیر بیش از هزار نفر از استعدادهای برتر جذب این سازمان شدند تا بهعنوان 10 کشور برتر علمی و تحقیقاتی طی برنامه 1404 قرار گیریم.

رییس اداره جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی آجا با اشاره به اینکه ما دست برتر را در استفاده و ساخت فناوریهای نظامی داریم، یادآور شد: به دلیل اینکه در ساخت و استفاده از توانمندیهای نظامی از فناوریهای داخلی بهره میبریم میتوانیم مشخص کنیم که تهدید چیست و برای مقابله با آن تهدید چه برنامهای داشته باشیم؛ لذا این نوع استفاده از فناوریها باعث شده که با توجه به اظهارات تهدیدکنندگان، ما همچنان بر روی پای خود بایستیم و آنها نیز به واسطه توان بازدارندگی کشورمان جرات هیچگونه تعرضی به کشورمان را ندارند.

* ایران سومین کشور دارنده سلاحهای با نواخت آتش بالا

در ادامه این نشست، امیر سرتیپ دوم سید مسعود زوارهای رییس سازمان جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی نیروی زمینی ارتش گفت: تعداد پروژههای خاتمه یافته صنعتی از سال 63 تا 93 در نیروی زمینی حدود 340 پروژه بوده که از این تعداد 60 پروژه مربوط به هوانیروز و 280 پروژه نیز در نیروی زمینی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: سال 82 به دلیل تهاجم نیروهای چند ملیتی به عراق، نقطه عطفی در سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی محسوب میشود؛ چرا که با تغییر نوع و ماهیت تهدید طی سالهای 82 تا 83 تعداد 174 پروژه مورد استفاده و بهرهبرداری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دستاوردها نشان از اهتمام نیروی زمینی جهت دستیابی به سلاحهایی با نواخت آتش بالا دارد، یادآور شد: محققان سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش با طراحی و ساخت سلاحهایی با نواخت آتش بالا توانستند انحصاری که تا پیش از این در اختیار دو کشور بود را بشکنند و بدین شکل ایران سومین کشور دارنده سلاحهایی با نواخت آتش بالا است. البته ساخت زره کامپوزیتی هوشمند به نام سلمان فارسی نیز از دیگر دستاوردهایی است که با تلاش محققان داخلی مورد استفاده قرار گرفته است.

* ساخت سامانههای پیشرفته شنود

در ادامه، امیر سرتیپ دوم محمدحسین شمخانی رییس سازمان جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا با اشاره به اینکه ایران بالاترین آمادگی در استفاده از سامانههای پدافندی و عملیاتی را دارد، بیان داشت: طی فعالیتهایی که صورت گرفت توانستهایم چندین رادار بومی که نمونههایی از آن در سایر کشورها وجود ندارد، مانند رادار کیهان و آرش را در اختیار صنایع دفاعی کشورمان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در ساخت سامانههای شنود بسیار پیشرفت داشتهایم، یادآور شد با استفاده از این سامانه هواپیماهای پنهانکار را کشف و با دادن اخطارهای لازم این نوع هواپیماها را از کشورمان دور میکنیم.

شمخانی به سامانه پدافندی اس 200 اشاره کرد و گفت: این سامانه پدافندی ساخت روسیه است، اما با تغییرات عمدهای که روی آن انجام دادهایم سامانه به نوعی تغییر یافته که سازنده آن نیز نمیتواند از تغییرات انجام شده آگاهی یابد.

رییس سازمان جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا(ص) به رادار فتح اشاره و بیان کرد: رادار فتح، رادار دوربرد است که برای اهداف کوچک و شناسایی رادارها پرندههای پنهانکار مورد استفاده قرار میگیرد که این سامانه نیز توسط سازمان جهاد خودکفایی در اختیار صنایع دفاعی کشورمان قرار گرفته است.

امیر شمخانی با اشاره به اینکه در ساخت سامانه بومی اس 300 پیشرفتهای خوبی داشتهایم، اظهار کرد: رادارهای پسیو از جمله رادارهای ساخت محققان داخلی کشورمان است که هیچگونه فعالیت آشکاری ندارد.

همچنین در ادامه این جلسه، امیر سرتیپ محمدحسین لشکری فرمانده علوم  پزشکی آجا نیز با اشاره به اینکه سالانه بیش از 300 الی 400 هزار نفر از جوانان کشورمان برای سپری کردن دوران سربازی از مسیر ارتش عبور میکنند، تصریح کرد: برای سنجش سلامتی این افراد در تمامی پرسنل آجا بیش از 200 مرکز مشاوره و 400 متخصص دندانپزشک فعالیت دارند.

وی افزود: تاکنون 400 نقطه در مراکز علمی و تحقیقاتی علوم پزشکی آجا تحت عنوان اعضای هیات علمی و پژوهشی جذب شدهاند که در حال تحقیق و پژوهش هستند.

* ساخت 4 نوع شبیهساز آموزش خلبانی

در پایان این نشست، سرهنگ اسفندیار پورشبانان رییس سازمان جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی هوانیروز ارتش نیز گفت: هوانیروز با بهرهگیری از متخصصان داخلی به دانش تعمیرات سنگین بالگردها دست یافته و با اجرای نهضت قطعهسازی، قطعات مورد نیاز را از داخل تامین میکند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 4 نوع شبیهساز آموزش خلبانی در سازمان صنایع خودکفایی هوانیروز به صورت انبوه ساخته شده که هم اکنون مراکز آموزشی از آنها استفاده می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها