سید عباس صالحی در دومین جایزه ملک الشعرای بهار:

آبادانی ایران با تقویت نهادهای مدنی محقق خواهد شد/ حفظ ادبیات و زبان فارسی را مدیون انجمن‌ها هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آبادانی ایران با تقویت نهادهای مدنی محقق خواهد شد، گفت: ما بخشی از حفظ و پژوهشکده زبان و ادبیات فارسی را وام‌دار انجمن‌های ادبی تاریخی خودمان هستیم.
کد خبر: ۲۹۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹ - 12May 2018

آبادانی ایران با تقویت نهادهای مدنی محقق خواهد شد/ حفظ ادبیات و زبان فارسی را مدیون انجمن‌ها هستیمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم نخستین مجمع انجمن‌های ادبی ایران و آیین پایانی دومین جشنواره انجمن‌های ادبی (جایزه ملک الشعرای بهار) شامگاه امروز با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه آدینه تهران برگزار شد.

«محسن جوادی» معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این مراسم اظهار داشت: ادبیات چیزی است که برای رسیدن به یک امر اخلاق اندیشه می‌کند. بنابراین مفروض ادبیات اخلاق است و اگر ادبیات از اخلاق دور شود اتفاق خوبی رخ نخواهد داد. 

«مهدی قزلی» مدیر عامل انجمن شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در ادامه اظهار داشت: ما در کمتر از چهل روز ۶۰۰ انجمن را شناسایی کردیم که در مدت کوتاهی تعداد ۳۰۰ انجمن از این تعداد را ثبت نام کردیم که امیدواریم تا ماه‌های آینده تمام انجمن‌های فعال را ثبت کنیم.

«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم اظهار داشت: انجمن‌های ادبی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نهادهای مدنی تاریخی ما، جایگاه مهمی را داشته و دارند با این نگاه که پاسدار ادبیات و زبان فارسی در این سرزمین بوده‌اند.

وی گفت: ما بخشی از پژوهشکده زبان و ادبیات فارسی را وام‌دار انجمن‌های ادبی تاریخی خودمان هستیم. انجمن‌های ادبی میراث کهن هستند که می‌توانند همچنان سرزنده، پویا و زنده عمل کنند. به نظر می‌رسید که ساز و کار این مسئله را نداشتیم تا این میراث کهن را به واسطه اینکه ما حلقه ارتباط با این قضیه باشیم را نداریم تا آن گونه که لازم است از آن بهره ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قالب‌های مختلفی برای ارتباط با انجمن‌ها مطرح شد اما مسیری که امروز طی شده، گام‌هایی آهسته و مطمئن بود. در گام اول جایزه بهار را متولد کردیم تا انجمن‌های خلاق را با یک فراخوان مرتبط کنیم و فرصتی برای وزارت ارشاد فراهم شود تا ارتباط روشنی با انجمن‌های ادبی کشور ایجاد کند.

صالحی امیری تصریح کرد: در مرحله دوم استفاده از اعتبار پیشکسوتان انجمن‌های ادبی را پیش گرفتیم. بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و وزارت ارشاد اسلامی نقش میزبانی را داشتند تا فرصت گرد هم آمدن ایجاد شود. 

وی افزود: گام سوم مساعدت سازی برای ایجاد خانه انجمن‌های ادبی توسط نمایندگان انجمن‌های ادبی کشور است. گام سوم نیز امروز در مرحله نتیجه دادن است. با این مسیر انجمن‌های ادبی ایرانیان فضای شکل گیری یک نهاد موثر را به پیش می‌رود. 

وزیر ارشاد بیان کرد: مهم‌ترین و غنی‌ترین عنصر فرهنگی که ادبیات است سقفی نداشت که اکنون با قدم‌های آهسته‌ به سمت ایجاد خانه ادبیات حرکت می‌کنیم که در کنار این ساختار امید وارانه‌تر به خانه انجمن‌های ادبی فکر کرد.

صالحی تاکید کرد: دولت‌ها نمی‌توانند فرهنگ‌دار سرزمین‌ها باشند لذا باید به انجمن‌های مردم نهاد توجه کرد. آبادانی ایران در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تاکید است که با تقویت نهادهای مدنی محقق خواهد شد. نهادهای مدنی با وابستگی به دولت‌ها هویتشان را از دست می‌دهند. اما دولت باید همیشه حمایت کننده باشد اما مردم پایگاه هویتی هستند و باید احساس شود.

در بخش پایانی از خانواده مرحوم «امیرحسین فردی» به عنوان بزرگ انجمن‌دار ادبیات انقلاب اسلامی تجلیل شد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها