حسینی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

خصومت آمریکا علیه ایران ریشه‌دار است/ اروپا در کنار آمریکا نقش بارزی در بی‌ثباتی منطقه ایفا می‌کند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه اروپا در کنار آمریکا نقش بارزی در بی‌ثباتی منطقه ایفا می‌کند، گفت: اشتباه محاسباتی ترامپ این است که تصور می‌کند فشار تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره کشانده بود.
کد خبر: ۲۹۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴ - 14May 2018

خصومت آمریکا علیه نظام و ملت ایران خصومتی ریشه‌دار است /اروپایی‌ها نقش بارزی در بی‌ثباتی منطقه ایفا می‌کنند«سیدمحمدعلی حسینی» سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌المللی دفاع پرس، در خصوص دلایل خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: ترامپ از آغاز فعالیت رقابت انتخاباتی برای به دست گرفتن کرسی ریاست جمهوری آمریکا بار‌ها با تعابیر مختلف ضد برجام سخنرانی و اعلام موضع کرده است. وی این توافق را بدترین و احمقانه‌ترین توافق می‌دانست و وعده داد که در صورت به دست گرفتن قدرت، آن را پاره و نابود خواهد کرد.

وی گفت: یکی از انگیزه‌های سخیف ترامپ در خروج از برجام مقابله با هر تصمیمی است که دولت اوباما گرفته؛ خواه این تصمیم جنبه داخلی داشته باشد، خواه دارای بُعد خارجی بوده و به اعتبار و حیثیت بین‌المللی آمریکا پیوند خورده باشد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تصریح کرد: انگیزه دیگر آمریکا در خروج از برجام سیاست خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است. خصومت آمریکا علیه نظام و ملت ایران خصومتی ماهوی است؛ گرچه به بهانه‌هایی از جمله هسته‌ای یا دفاعی یا نفوذ منطقه‌ای مطرح می‌شود. جلب رضایت صهیونیسم بین‌الملل و سران افراط‌گرای رژیم تروریستی اسرائیل نیز از جمله مهم‌ترین عوامل تصمیم اخیر دولت آمریکا برای خروج از برجام است.

حسینی گفت: رژیم متجاوز عربستان سعودی و دلار‌های بی‌شمار نفتی و تلاش ترامپ و همراهان وی برای چپاول این ثروت کلان نیز در اتخاذ این موضع بی‌تاثیر نبوده است. اشتباه محاسباتی ترامپ که تصور می‌کند فشار تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره کشانده است نیز او را در اتخاذ چنین تصمیمی ترغیب و در این مسیر گستاخ‌تر کرده است؛ این در حالی است که خود مقامات آمریکایی و دولت اوباما پیش از توافق برجام اذعان داشتند که ادامه روند تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران کارآیی لازم را نداشته و آمریکایی‌ها را ناگزیر از تلاش برای مذاکره با مسؤولان ایرانی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تصور دولتمردان آمریکایی از برجام این است که این توافق موجب شده تا جمهوری اسلامی در عرصه منطقه‌ای و جهانی قدرت مانور بیشتری پیدا کند؛ از این رو برجام نباید به این شکل باقی بماند.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا خروج آمریکا از برجام تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت، گفت: صرف خروج آمریکا از برجام الان مطرح نیست؛ آنچنان که در سخنان ترامپ مشاهده شد، آمریکایی‌ها قصد دارند شیطنت و دشمنی خود علیه ملت ایران را بیش از زمان حضور در برجام ادامه دهند؛ بنابراین طبیعی است این امر دارای آثاری بر اقتصاد کشورمان باشد که البته با تکیه بر امکانات و ظرفیت‌های داخلی و خارجی خود و همچنین پیش‌بینی‌های لازم که از سوی مسؤولان ذی‌ربط صورت گرفته و خواهد گرفت، می‌توان این آثار را به حداقل ممکن کاهش داد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا در خصوص چرایی اصرار اروپا برای ماندن در برجام گفت: اروپا برجام را یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک که توانسته به یک مناقشه مزمن بین‌المللی خاتمه دهد، می‌داند. آنان همچنین آثار برجام را به زعم خود در حوزه خلع سلاح هسته‌ای، تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی برجسته و قابل توجه می‌دانند. منافع اقتصادی و نیز کسب اعتبار بین‌المللی نیز هریک به نوبه خود از جمله دستاورد‌هایی است که اروپایی‌ها را تشویق به ماندن در برجام و تلاش در جهت محافظت از آن می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اروپا به دنبال کاهش برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای کشورمان در منطقه است، گفت: دیدگاه برخی از طرف‌های اروپایی درخصوص مسائل مربوط به توان دفاع موشکی و قدرت بازدارندگی ایران و همچنین نفوذ منطقه‌ای کشورمان با دیدگاه طرف آمریکایی بسیار نزدیک و بعضا منطبق است. به همین جهت مطالب مداخله‌جویانه و غیر واقعی و اتهامات بی‌اساسی را که در این باره مطرح می‌کنند، شاهد هستیم. این در حالی است که اروپا در کنار آمریکا نقش بارزی در بی‌ثباتی منطقه غرب آسیا، رشد تروریسم و افراط گرایی در این منطقه داشته است و طرفی است که تلاش می‌کند در نقش مدعی ظاهر شود درحالی‌که باید پاسخگوی رفتار بی‌ثبات‌ساز خود طی سال‌های اخیر باشد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار