سردار سنایی راد:

اروپایی‌ها ترامپ را در نقض برجام همراهی می‌کنند

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا گفت: امروز به نظر می‌رسد اروپایی‌ها به نوعی با ترامپ در حال همراهی هستند در صورتی که ادامه این روند باعث می‌شود تا همان بی‌اعتباری که برای آمریکا در عرصه جهانی بوجود آمد، برای آن‌ها هم رقم بخورد.
کد خبر: ۲۹۱۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ - 14May 2018

اروپایی‌ها ترامپ را در نقض برجام همراهی می‌کنندسردار رسول سنایی‌راد معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، درباره خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: آمریکایی‌ها از گام اول به دور از صداقت و تعهد در برجام وارد شدند به این معنا که اگر مروری بر گفته‌های فردی، چون «جان کری» وزیر امور خارجه سابق آمریکا داشته باشیم، نشان می‌دهد آن‌ها نه‌تنها به دنبال حل مشکلی از ما نیستند، بلکه به دنبال آن چه تعهد دارند هم نیستند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها حتی اجازه ادای تعهدات به سایر کشور‌ها را هم ندادند، افزود: امروز سایر کشور‌ها در سایه تهدیدات آمریکایی‌ها می‌ترسند تعاملات معمول و غیر برجامی را با ایران انجام دهند از جمله بانک‌های اروپایی و بعضا آسیایی به دلیل هراس از آمریکا و اعمال تحریم‌های احتمالی از تعاملات معمول با بانک‌های ایرانی سرباز می‌زنند.

سردار سنایی ادامه داد: به نظر می‌رسد با نقض رسمی برجام از سوی آمریکایی‌ها هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ چرا که پیش از این، چنین موضوعی اتفاق افتاده بود فقط مگر اینکه در داخل کشور بی‌اعتمادی به آمریکایی‌ها تشدید شده و دنیا نسبت به مذاکره با آمریکا و غرب هوشیار‌تر شود و برجام درس عبرت تاریخی برای ما و دیگران جهت شناخت ماهیت آمریکا شود.

وی همچنین اضافه کرد: متاسفانه اروپایی‌ها هم در مخالفت با نفوذ منطقه‌ای و توان نظامی ما یک نوع هم‌سویی با آمریکایی‌ها نشان می‌دهند که این اشتباه است؛ در واقع این ایجاد هراس برای کشوری که تاکنون از توان نظامی به جز دفاع در جای دیگری به کار گیری نشده و نخواهد شد، بیهوده است.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در این ماجرا دنبال اهداف خاصی هستند که اروپایی‌ها هم با آن‌ها هم‌سویی می‌کنند، تصریح کرد: که مقامات اروپایی پیش از این سفر‌هایی برای متقاعد سازی ترامپ برای ماندن در برجام به شرط مذاکره بر روی متن برجام و هم مسایل موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران داشتند، در حالی که توان دفاعی و فناوری نظامی کشورمان خط قرمز محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تجربه کشور‌هایی مثل لیبی و حتی عراق که علی‌رغم فرسایش قدرت نظامی آنها، باز هم به این کشور‌ها حمله کردند، بیان داشت: ایران کشوری است که از ناحیه همسایه غربی خود در زمان حاکمیت حزب بعث مورد تهاجم قرار گرفته و امروز هم با تهدید رسمی رژیم صهیونیستی روبرو است؛ در چنین شرایطی آن‌ها می‌خواهند در بحث توانمندی‌های دفاعی وارد مذاکره شده و از اصول خود عقب نشینی کنیم.

سردار سنایی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اروپایی‌ها در این رابطه اشتباه تاریخی می‌کنند، عنوان کرد: اروپا در کنار آمریکا در برجام ایفای نقش کرده و بایستی از این سند و قرارداد دفاع می‌کرد؛ اما امروز به نظر می‌رسد اروپایی‌ها به نوعی با ترامپ در حال همراهی هستند در صورتی که ادامه این روند باعث می‌شود تا همان بی‌اعتباری که برای آمریکا در عرصه جهانی بوجود آمد، برای آن‌ها هم رقم بخورد.

وی گفت: برخی از کشور‌های اروپایی با توجه به اقتضائات نقش پلیس خوب و بد را بر عهده می‌گیرند مثلا زمانی انگلیس‌ها و زمانی هم فرانسوی‌ها نقش پلیس بد را در مذاکرات هسته‌ای داشتند؛ امروز احساس می‌شود عقلای اروپایی نسبت به پیامد‌های نقض برجام و همراهی با ترامپ شناختی دارند.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا اظهار داشت: پس اینکه گفته می‌شود در نقض برجام با ترامپ همراهی نخواهند کرد و یا الان مخالف نقض برجام از سوی ترامپ هستند ناشی از واقع بینی در بین برخی از مقامات اروپایی است.

انتهای پیام/ ۲۳۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار