سردار جلالی در دیدار با وزیر علوم خواستار شد؛

تشکیل رصدخانه دانش و تکنولوژی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: امروزه، چون تهدیدات با دانش و تکنولوژی ترکیب شده، لازم است بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی یک رصدخانه دانش و تکنولوژی ایجاد شود تا موضوعات جدید را سریع تحلیل و شناسایی کند.
کد خبر: ۲۹۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵ - 14May 2018

تشکیل رصدخانه دانش و تکنولوژیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در دیدار با منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که صبح امروز در محل این وزارتخانه صورت گرفت، با اشاره به مفهوم پدافند غیرعامل اظهار داشت: پدافند غیرعامل مثل مصونیت‌سازی برای بدن است؛ همچنین حفاظت از پیکره کشور، مردم، جامعه و زیرساخت‌ها در برابر تهدیدات و پایدارسازی ساختار دستگاه اجرایی در برابر تهدیدات را جزو ماموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور تعریف کرده‌اند؛ بر این اساس در همه وزارتخانه‌های نظامی و غیرنظامی موضوعات پدافند غیرعامل دنبال و پیگیری شده است.

وی افزود: موضوع پدافند غیرعامل در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای حفاظت از دارایی‌ها و مراکز وزارت علوم که دارای سطح اهمیت حیاتی، حساس، مهم که شامل آزمایشگاه‌های تخصصی که بعضا آزمایشگاه‌های «رفرنس» کشور هستند، باید بصورت مشترک تدابیری پیش‌بینی کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: به دلیل نهفته بودن فرصت و تهدید در دانش و تکنولوژی، پدافند غیرعامل هم به دانش و تکنولوژی متکی است که به طور مثال در فناوری‌های اینترنت اشیاء، گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، تهدیدات و فرصت‌هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: پس اگر این موضوعات به درستی مطالعه و فرصت‌ها و تهدید‌ها شناخته شود، باعث می‌شود دستگاه‌های ذیربط نسبت به این تهدیدات آشنا شوند و دولت و کشور رویکردی هوشمندانه نسبت به این موضوعات اتخاد کند و فرصت‌های این تکنولوژی‌ها را بشناسد و از فرصت‌های آن بهره برداری و با تهدیداتش مقابله کند.

سردار جلالی در ادامه سخنان خود به حادثه قطع برق استان خوزستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اندازه‌گیری وابستگی‌های متقابل زیرساخت‌ها، دارای مدل و چارچوب و رشته دانشگاهی است که مورد محاسبه قرار می‌گیرد، ولی متاسفانه این مطالب و علوم در هیچ دانشگاهی در کشور به دلیل نداشتن دانش و رشته دانشگاهی، آموزش داده نمی‌شود.

وی افزود: ما نیازمند ایجاد ۱۵-۱۶ رشته جدید با موضوع پدافند غیرعامل در دانشگاه‌ها هستیم و چون بطور مثال در حوزه سایبری مورد تهاجم دشمنان قرار می‌گیریم، نمی‌توان به خارجی‌ها اتکا و اعتماد کرد علاوه بر این باید در نظام کنترل صنعتی مانند برق، آب، گاز و پتروشیمی مرکز کنترل صنعتی «اسکادا» بومی ایجاد کنیم؛ اما ما هیچ رشته‌ای در کشور بنام طراحی و ساخت اسکادا بومی نداریم؛ پس لازم و ضروری است که این رشته‌ها در کشور ایجاد شود تا در برابر تهدیدات و حملات سایبری مصون بمانیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: به دلیل اینکه پدافند غیرعامل بایستی تهدیدات را رصد و پایش کرده و مصون‌سازی را دنبال کند و از سوی دیگر به جهت آن که امروزه تهدیدات با دانش و تکنولوژی ترکیب شده، لازم است بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی یک رصدخانه دانش و تکنولوژی ایجاد شود تا موضوعات جدید را سریع تحلیل و شناسایی کند و از مواهب و فرصت‌ها استفاده، و مضرات را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: این باعث می‌شود که وزارت علوم با بکارگیری شرکت‌های دانش بنیان و کرسی‌های نظریه پردازی و دانشگاه‌ها تبدیل به قطب علم و فناوری شود.

سردار جلالی عنوان کرد: از نظر حوزه شناخت علم و پدیده شناسی، تولید علم، کار پژوهشی، نظریه پردازی، آزمایشگاه‌های تشخیصی و بعد مشخص کردن تهدید و فرصت در هر حوزه، جزو نیاز‌های ما در حوزه‌های دانشی و علوم است که تقریبا چیزی حدود ۴۰ رشته ترکیبی را شامل می‌شود.

وی پیشنهاد داد: ساختار‌هایی مجازی با رتبه بندی‌های مختلف در وزارت علوم شکل بگیرد که این ساختار‌ها بصورت مجازی در اختیار اساتید دانشگاه‌ها قرار گرفته و قطب‌های علمی با موضوعات خاص در دانشگاه‌های مختلف کشور ایجاد شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از فعال بودن ۱۵ رشته دانشگاهی در حوزه پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: بسیاری از حوزه‌های صنعتی، فنی و رشته‌های تخصصی لازم است که علوم پدافند غیرعامل را درحوزه کاری خود بدانند و از این طریق از زیرساخت و دارایی‌های خود حفاظت کنند.

سردار جلالی در پایان صحبت‌های خود به فعالیت‌های انجمن علمی پدافند غیرعامل پرداخت و گفت: از فعالیت انجمن‌های علمی پدافند غیر عامل ۶-۷ سال می‌گذرد که در ۱۶ استان کشور فعالیت دارند و طی سه سال پیاپی موفق به اخذ گِرِید A از وزارت علوم شده است.

در این دیدار منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم بیان داشت: اصل مطلب این است که پدافند غیرعامل خوب در دانشگاه‌ها توسعه نیافته به همین خاطر باید با برگزاری نشست‌هایی با حضور روسای دانشگاه‌های معین و پژوهشگاه‌ها و استاندار‌ها و معاونین بصورت کلان با موضوعات پدافند غیرعامل آشنا شوند تا آن‌ها متولی پیگیری موضوعات پدافند غیرعامل در دانشگاه‌های سطح استان‌ها شوند.

وی افزود: از ظرفیت دانشگاه‌ها در موضوع پدافند غیرعامل باید استفاده شود و در بعضی موارد بصورت تجمیعی و یا منطقه‌ای موضوعات دنبال شود و آن دانشگاهی که توان بیشتری دارد به عنوان محور قرار گیرد.

غلامی خاطرنشان کرد: دانشجویان این حوزه نگران موقعیت شغلی خود در رشته‌هایی که تحصیل می‌کنند، هستند که اگر یک افق روشنی برای آن‌ها ترسیم شود، انگیزه برای تحصیل در این رشته‌ها بیشتر خواهد شد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: ان شاء الله در یک فرصت بسیار محدود نسبت به بازسازی ساختار مجازی پدافند غیرعامل در وزارتخانه ذیربط اقدام خواهد شد و با تلاش‌های زیاد خدمات علمی به پدافند غیرعامل را توسعه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: لازم است روسای دانشگاه‌ها و اساتید هیأت علمی و معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها با برپایی همایش‌هایی نسبت به شناخت تهدیدات نوین دانش پایه پدافند غیرعامل توجیه شوند تا بتوانند این را در ذات برنامه‌های وزارتخانه دنبال کنند.

انتهای پیام/۲۳۱

نظر شما
پربیننده ها