رهبر انقلاب:‌

رمضان؛ میدان مسابقه در اطاعت و رضایت خداست

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به روایتی از امام مجتبی (ع) فرمودند: خدا ماه رمضان را میدان مسابقه‌ای برای بندگانش قرار داد تا در آن، به وسیله‌ اطاعت از او، در کسب رضایت الهی با یکدیگر مسابقه بگذارند.
کد خبر: ۲۹۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲ - 14May 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، کتاب «آداب روزه‌داری، احوال روزه‌داران» شامل گزیده‌ای از مجموعه توصیه‌ها، نصایح، مواعظ و تحلیل‌های رهبر انقلاب، یکی از بهترین نمونه‌ها در تبیین دقایق و ظرائف معارف ماه رمضان است که در فرازهایی از بیانات معظّمٌ له در ماه‌های رمضان سال‌های 1369 تا 1390 ارائه شده است.

در این اثر که به اهتمام علیرضا مختارپور قهرودی تدوین و از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده، ضمن حفظ ترتیب زمانی بیانات معظّمٌ له، برای دسترسی آسان‌تر علاقه‌مندان به محورهای مباحث، فهرستی جامع از کلیدها و موضوعات متعدد مندرج در این مجموعه ارائه شده است.

اینک به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیف این ماه به عنوان یک میدان مسابقه اشاره می‌شود:

رمضان؛ فرصت انجام نوافل نمازهای شبانه‌روز

من به ذهنم رسید که این توصیه را هم عرض کنم که این نوافل سی‌وچهار رکعتی که برای نمازهای روز و شب وارد شده است، بسیار با ارزش است. ماه رمضان فرصت خوبی است. ما غالباً اهل نوافل نیستیم اما ماه رمضان که می‌شود، چه مانعی دارد؟ کدام کار با دهان روزه بهتر از نماز خواندن؟ چهار رکعت نماز ظهر است، قبل از این چهار رکعت، هشت رکعت نافله دارد؛ چهار دو رکعتی. چهار رکعت نماز عصر است و قبل از این چهار رکعت، هشت رکعت نافله‌ی نماز عصر است. این نوافل را بخوانید. همچنین نوافل مغرب را که از این‌ها مهم‌تر است؛ و نیز نوافل شب که یازده رکعت است. همچنین نافله‌ی صبح که دو رکعت است. کسانی هستند که در ایام معمولی سال برایشان مشکل است پیش از اذان صبح برای نماز شب بیدار شوند اما در این شب‌ها، به طور قهری و طبیعی بیدار می‌شوند، این یک توفیق الهی است. چرا از این توفیق استفاده نکنیم؟ ان‌شاءالله فرصت‌های ماه رمضان را مغتنم بشمارید. (1371/12/04)

رمضان؛ میدان مسابقه در اطاعت و رضایت خدا

روز عید مبارک فطر، روز گرفتن پاداش برای مؤمنان و روزی است که برای پیغمبر اکرم و اولیایش، روز عید، روز شرف و روز کرامت است. همه‌ی شما برادران و خواهران مسلمان نمازگزار را به رعایت تقوا و پرهیزگاری دعوت و توصیه می‌کنم؛ که تقوا و پرهیزگاری،نتیجه و غایتی است که باید به فضل پروردگار، بر روزه‌ی ماه رمضان مترتب شده باشد.

روز عید فطر، روز مورد توجه پروردگار و روز نزول مغفرت و رحمت الهی و مؤمنان است، این روز را هم باید مثل ایام ماه مبارک رمضان، قدردانی کرد. امام مجتبی(ع) طبق روایتی در روز عید فطر، از راهی عبور می‌کرد دید جمعیتی ایستاده‌اند و بازی می‌کنند و بی خیال و بی‌توجه به اهمیت این روز، با غفلت خودشان سرگرمند و می‌خندند. کنار آن جمعیت ایستاد و فرمود: «ان‌ّ الله جعل شهر رمضان مضمارا لخلقه» خداوند، ماه رمضان را میدان مسابقه‌ای برای بندگانش قرار داده است، «فیستبقون فیه بطاعته الی مرضاته» که در این میدان مسابقه، به وسیله‌ی اطاعت او، به سوی رضایت او با یکدیگر مسابقه بگذارند و از یکدیگر پیشی گیرند، «فسبق قوم ففازوا» در این ماه رمضانی که گذشت، عده‌ای توانستند پیشی بگیرند و از دیگران جالو بیافتند؛ و اینها پیروز و موفق شدند «و قصر آخرون فخابوام اما عده‌ی دیگری، در همین ماه رمضان کوتاهی کردند.

آنها نتوانستند خود را به درگاه رحمت الهی برسانند و مأیوس و نومید شدند «فالعجب کل العجب من الضاحک لاعب فی الیوم الذی یثاب فیله المحسنون و یخسر فیه المبطلون» تعجب است از کسانی که بی‌خیال می‌خندند و به لعب مشغول می‌شوند، در آن روزی که نیکوکاران خرمن‌های ثواب را می‌چینند و می‌برند و محرومان، خسارت خود را تحویل می‌گیرند؛ خسارت‌های آنان دامنگیرشان می‌شود. روز بزرگی است، مثل روز قیامت است. در این روز، کسانی که در ماه رمضان توانسته‌اند رضای الهی را به دست آورند، پاداش خود را از خدای متعال خواهند گرفت. امروز روزی نیست که انسان بتواند در آن به غفلت سر کند، سپس در ادامه فرمود: «لو کشف الغطاء العلموا ان المحسن مشغول باحسانه، و المسی»، اگر چشم بصیرت، نافذ می‌شد و پرده‌ی حجاب مادی از مقابل چشم‌های ما کنار می‌رفت، می‌دیدیم که نیکان مشغول جمع‌آوری پاداش خود هستند و به برداشتن ثواب، مشغول و سرگرمند؛ چنان که بدان سرگرم به نتایج کوتاهی‌های خودشان هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها