دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا:

فروش سلاح مهم‌ترین منبع درآمدی آمریکا است

دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا گفت: فروش سلاح مهم‌ترین منبع درآمدی آمریکا است و به شدت آن را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۲۹۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶ - 14May 2018

فروش سلاح مهم‌ترین منبع درآمدی آمریکا استبه گزارش دفاع پرس از مشهد، پیتر وان بورن بعد از ظهر امروز در سلسله نشست‌های دانشجویی بزم اندیشه با موضوع «تئوری جهان چند قطبی» که در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در نظام چند قطبی ایران و برخی کشورهای دیگر در یک سمت و آمریکا در سمت دیگر قرار می‌گیرد. بنابراین ایالات متحده برای مقابله با قدرت ایران در خاورمیانه دشمن‌هایی نظیر صدام حسین در عراق و طالبان در افغانستان را برای ایران تراشید.

دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: همچنین آمریکا به صورت محرمانه و خاموش ارتش‌هایی را علیه ایران در عراق ساماندهی می‌کند که تمام این‌ها نشان از فعالیت‌های آمریکا برای مقابله با ایران دارد. درواقع جنگ‌هایی در خاورمیانه علیه ایران ترتیب می دهد تا ایران را در کشور خود منزوی و خانه‌نشین کند.

وی با بیان اینکه ایران برخلاف کشورهای دیگر قدرت بالایی برای مقابله با آمریکا دارد، افزود: بنابراین آمریکا تقریبا از تمام جهات اخلاقی، مذهبی فرهنگی و حتی زبان‌شناسی ایران را هدف قرار داده است؛ آمریکا حتی انتخابات ایران پس از انقلاب و به عبارتی دموکراسی شما را نیز زیر نظر گرفتند.

دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه آمریکا اخیراً تعهدات هسته‌ای خود با ایران را زیرپا گذاشت، گفت: اما در کشور آمریکا اطلاعات غلطی به مردم خود در این باره می‌دهند به طوری که شهروندان آمریکایی اطلاعی از محتوای قرارداد ندارند و در رادیو و تلویزیون به آنها اینطور گفته شده است که عهدشکنی از سمت ایران بوده و ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است.

بورن ادامه داد: در سال 2015 مشخص شد که تغییرات به باید رخ دهد و دو کشور باید مذاکره کنند. در واقع این توافقنامه طوری طراحی شده بود که مشکل دیپلماسی، واژه‌ای که برای کشور آمریکا بی‌معنا است، را حل کند.  به واسطه این توافقنامه  توافقات مالی بین ایران و اروپا اتفاق افتاد اما حال آمریکا نگران است که به راحتی نتوانند وضعیت را به حالت قبل بازگرداند و اینکه دونالد ترامپ چطور می‌خواهد وضعیت را به آنطور که بوده است برگرداند.

وی با بیان اینکه آمریکا همیشه دنبال وضع تحریم‌های سختی علیه ایران بوده است، خاطرنشان کرد: برنامه دقیقی در اینباره دارند و اینها دلایلی است که نشان می‌دهد که آمریکا می‌خواهد ایران را گوشه‌گیر کند و به قدرت قبلی خود و تک قطبی بودن جهان بازگردد البته ایران از این مطلب نگران نیست چون می‌داند این اتفاق نمی‌افتد.

دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: سلاح هسته‌ای بهانه است و هدف اصلی آمریکا، فشار به ایران برای جدایی آن از جامعه بشری و فروش سلاح است چرا که فروش سلاح مهم‌ترین منبع درآمدی آمریکا است و به شدت آن را دنبال می‌کند.

بورن در پاسخ به سوالی درباره تاثیر اقدامات رسانه‌ای انجام شده در ایران گفت: آمریکا رسانه‌های سنتی خودش را دارد و مردم هرچه از طریق این رسانه‌ها گفته می‌شود را می‌پذیرند. درواقع کشور آمریکا راه پذیرش نظریه‌های کشورهای دیگر را بسته است. اطلاعات و اخباری که از ایران به دست مردم آمریکا می‌رسد بسیار محدود بوده و آن چیزی است که دولت آمریکا می‌خواهد لذا بهترین راه برای صحبت با جوانان آمریکایی شبکه‌های اجتماعی مجازی است.

دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تک‌دوره‌ای شدن ترامپ گفت: بسیاری از آمریکایی‌ها معتقدند که ترامپ تاکنون موفق عمل کرده است و فکر نمی‌کنم دموکرات‌ها شانسی برای روی کار آمدن داشته باشند و احتمالش هست که ترامپ دوباره رای بیاورد البته هنوز مشخص نیست و باید دید بازخورد عملکرد او چگونه است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها