در سفر رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری به قم مطرح شد؛

تاکید مراجع عظام تقلید بر تقویت زیرساخت‌های فرهنگی

در آستانه ماه مبارک رمضان، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به همراه جمعی از معاونان و مدیران با مراجع عظام تقلید دیدار کردند.
کد خبر: ۲۹۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ - 15May 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «سعید اوحدی» رییس و جمعی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آستانه ماه مبارک رمضان با مراجع عظام تقلید در شهر مقدس قم دیدار کردند.

پیشرفت یک ملت بستگی به کتابخوانی دارد

آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی با خیر مقدم به رییس سازمان فرهنگی هنری و هیئت همراه اظهار داشت: کتاب در زندگی انسان یک مسئله ضروری است و اصولا ملت‌های متمدن کتاب‌خوان هستند. محور اول داشتن کتاب و محور دوم داشتن جمعیت کتابخوان است. مسلما پیشرفت یک ملت بستگی به کتابخوانی دارد. در حدیث پیامبر اکرم (ص) اشاره شده: سه چیز است که پرده‌های ماده را پاره می‌کند و به خدا می‌رسد. یکی از آنها صدای خامه دانشمندان است. هرچه بتوانیم علم و کتاب تولید کنیم و فرزندانمان کتابخوان شوند هم متمدن می‌شویم و هم از فساد جلوگیری می‌کنیم.

این مرجع تقلید افزود: البته همه افراد نمی‌توانند کتاب را در خانه داشته باشند. باید در هر منطقه کتابخانه‌های مجهزی باشد که مردم به آسانی بتوانند از آن استفاده کنند. بنابراین کتابخانه‌ها مکانی برای جذب جوانان به دانش است و مسلمانان از آن روزی که خود را پیدا کردند به تاسیس کتابخانه دست زدند. ما وارث چنین تمدنی هستیم و باید کتاب‌های قدیمی خود را حفظ کنیم.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: در بازدیدی که از نیوجرسی یکی از شهرهای دانشگاهی آمریکا داشتم، دیدم که آنجا بسیار خلوت بود و این نشان می‌دهد فضای علمی باید آرام باشد. کتابخانه‌ها ثروت ما هستند و می‌توانند برای جوان‌ها علم و تقوا بیافرینند. ولی هرکتابی را نباید در اختیار هر فردی گذاشت. در داروخانه‌ها قفسه‌ای برای داروهای سمی می‌گذارند. کتاب‌ها هم چنین شرایطی دارند. کتابدار باید کتابشناس باشد و کتاب خوب در اختیار مراجعه کننده قرار دهد.

در پایان این دیدار مقرر شد زمینه های همکاری‌های بین سازمان فرهنگی هنری و دفتر آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی بررسی شود.

باید جوان مردم را جوان خودمان بدانیم و دلمان برایش بسوزد

آیت‌الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی‌ هم در دیدار با رییس و معاونان سازمان فرهنگی هنری اظهار داشت: خداوند در اول خلقت فرموده: همه شما را به وجود آوردم در حالی که از هیچ چیز خبر نداشتید. پس معلوم می‌شود که اولین حالت بشر جهل است. ولی خدا می‌گوید من وسیله و ابزار دانستن را برایتان فرستاده‌ام. خداوند پیامبرانی فرستاده است که انسان‌ها را هدایت کند. اگر این بشر دستش به سمت راهنماها دراز باشد موفق می‌شود. مانند انسان‌هایی که امروز نامشان در جهان طنین انداز است.

وی افزود: پس واقعیت این است که آدمیزاد می‌تواند به مقامات بالا برسد. خداوند به عصر قسم می‌خورد که انسان در خسران و زیان است، مگر اینکه ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد. یکی از اعمال صالح همین به داد مردم رسیدن و ترویج دین در میان آنهاست. باید جوانان مردم را جوان خودمان حساب کنیم و دلمان برایشان بسوزد.

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) را ببینید که چه رفتاری با او داشتند و خاکستر روی سرش می‌ریختند ولی او در انجام رسالتش کوتاهی نکرد. ببینید پیامبر چقدر خودش را در برابر مردم کوچک و متواضع می‌دید. همیشه به مسئولان نظام می‌گویم که هر کدام از شما که با مردم مهربان‌تر باشد خداوند او را بیشتر دوست خواهد داشت. هرچه هست و نیست ملت هستند و برگزای برنامه‌هایی که مردم را دور هم جمع می‌کند اجر بالایی دارد.

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم حتما در نشست‌های ماه رمضانتان سخنرانی هم داشته باشید که یک فرد خوش‌بیان و خوش‌زبان در حد ده دقیقه درباره ماه مبارک رمضان به مرم آگاهی دهد. وقتی مردم متوجه شوند که در مقابل سختی‌های رعایت احکام دینی اجر می‌برند خوشحال می‌شوند. توفیق شما را برای انجام وظایفتان از خدواند خواستارم و امیدوارم همه بتوانید در راه امام زمان قدم بردارید.

تهران کانون و مرکزی است که استان‌های دیگر متاثر از آن هستند

آیت‌الله حسینی بوشهری نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن خیر مقدم، خطاب به سعید اوحدی گفت: گزارش خوبی از فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ارائه کردید و انتظار هم همین است که وقتی نیروهای ارزشی در مسئولیت‌های فرهنگی مستقر شوند، منشا اثر خواهند بود. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: وقتی باب خیری برایمان باز می‌شود باید از آن استفاده کنیم. چون ممکن است این باب بسته شود.

این نماینده مجلس خبرگان افزود: گاهی که به دوران قبل از انقلاب فکر می‌کنیم، می‌بینیم اهل دین فرصتی برای ارائه ظرفیت‌های خود نداشتند و از این محدودیت‌ها گلایه می‌کردند. حالا که این فرصت در اختیارمان است باید بهره لازم را ببریم. چون اگر قدر ندانیم فردای قیامت باید پاسخ دهیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری بیان کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با پشتوانه توجه مقام معظم رهبری از اهمیت والایی برخوردار است. تهران کانون و مرکزی است که استان‌های دیگر متاثر از آن هستند. هرکاری که در تهران انجام دهیم در سایر استان‌ها الگو برداری می‌شود. امروز در شهرستان ها از همان مدل لباسی استفاده می‌کنند که در تهران استفاده می‌شود. پس شما به عنوان سازمان فرهنگی هنری هر کار فرهنگی انجام دهید تبدیل به الگو می‌شود. امیدوارم بتوانید از ظرفیت قم بهره ببرید و همکاری خوبی با حوزه‌های علمیه داشته باشید تا بتوانید در مقابل نفوذ دشمنان بیاستید. متاسفانه دشمن نفر به نفر جذب می‌کند و ما توده توده افراد را از دست می‌دهیم.

وی افزود: در برنامه‌هایتان افق‌های دور را ببینید و کاری کنید که فعالیت‌های فرهنگی سازمان فرهنگی هنری توجه مردم را جلب کند. کارهای فرهنگی باید به موازات کارهای عمرانی شهرداری تهران توسعه یابد و این دو همپوشانی داشته باشند.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان بیان کرد: مسئله شادی مردم بسیار مهم است و باید سوژه‌هایی ارائه دهید که هم دیانت را حفظ کند و هم احساس شادی و نشاط را در مردم ایجاد کند. کارهای ما در این حوزه گاهی افراط و گاهی تفریط را به دنبال دارد. برای جناب‌عالی که خوش سابقه و خدمت گزار هستید آرزوی توفیق در این مسئولیت را دارم.

ماه مبارک رمضان مجالی برای گسترش عاطفه در جامعه است

آیت الله العظمی جوادی آملی در این ملاقات اظهار داشت: شما نیت پاکی دارید و انشالله فعالیت‌های شما به ثمر برسد و توفیق ارائه خدمات بهتر و برتر را داشته باشد. به ویژه در ماه ضیافت الهی تا جامعه ما طعم میهمانی خداوند را با تمام وجود بچشد.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) که: « به زیارت یکدیگر بروید، همانا در زیارت و دیدار شما با یکدیگر، زنده شدن دلهایتان و یادآوری احادیث ماست. سخنان ما شما را نسبت به هم نزدیکتر و با عاطفه تر می سازد.» گفت: مهم‌ترین موضوعی که محبت بین اعضای یک خانواده و به طبع آن جامعه را افزایش می‌دهد، ذکر نام اهل بیت(ع) و یاد و سخنان آنان است.

این مرجع عالی قدر با اشاره به طبعات جدایی در خانواده‌ها گفت: خانه‌ای که به وسیله طلاق ویران شده است را به آسانی نمی‌توان همچون بافت فرسوده بازسازی کرد. مردان و زنان پس از جدایی و طلاق نمی‌توانند به آسانی از افسردگی بیرون بیاییند. وی افزود هم نشینی افراد در خانواده و جامعه موجب القای عواطف و قوام زندگی می شود تحقق این امور نیازمند فعالیت های فرهنگی گسترده است.

آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه گفت: ادب، گفتار و رفتار ما، ملات‌هایی است که می‌توان بر روی آن بنایی محکم ساخت. ماه مبارک رمضان مهم‌ترین مجال برای برگزاری این جنس محافل برای افزایش این عواطف در جامعه است. در این ماه باید خود را از غرور و خودخواهی که مهم ترین دشمنان انسان هستند دور کرد.

وی در خاتمه گفت: انشالله که خداوند شما را در راه اعتلای فرهنگ قرآنی به ویژه در آستانه ماه میهمانی خدا یاری دهد چرا که همه ما در این ماه باید میهمان قرآن باشیم.

حضور میلیونی مردم نشان از اعتماد آن‌ها به مراکز فرهنگی سازمان فرهنگی هنری است

در این دیدار‌ها سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری اظهار داشت: سازمان فرهنگی هنری مسئولیت کار فرهنگی در شهر تهران را بر عهده دارد و امکانات وسیعی همچون؛ 380 کتابخانه 200 خانه فرهنگ و فرهنگ‌سرا در اختیار دارد که سالانه 20 میلیون مراجعه به این مراکز فرهنگی می‌شود که ظرفیت بزرگی است. منزل برخی از بزرگان مانند شهید مطهری شهید بهشتی، آیت الله طالقانی و... تبدیل به خانه موزه شده‌اند که مردم از آنها بازدید می‌کنند.

وی افزود: سازمان فرهنگی هنری بزرگترین کتابفروشی خاورمیانه با عنوان باغ کتاب را دارد که چیزی حدود 150 هزار متر مربع مساحت کتابفروشی و دو و نیم میلیون کتاب در آن موجود است که فقط در ایام نوورز 400 هزار بازدید کننده در این مرکز حاضر شدند. هفته گذشته وزیر فرهنگ صربستان به باغ کتاب آمد و ایشان از دیدن این مجموعه متعجب شد.

اوحدی بیان کرد: با همه این امکانات باز هم در حوزه فرهنگ مشکلات گوناگونی داریم. سال گذشته صدهزار نفر در کلاس‌های قرآنی مراکز فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شرکت کردند که این بیانگر اعتماد مردم به این مراکز است. همچنین در ماه شعبان برنامه‌های خوبی از جمله کودکان منتظر داشتیم که رسانه های ضد انقلاب در برابر این برنامه موضع گرفتند که نشان از موفقیت آن دارد.

اوحدی در خصوص برنامه‌های ماه مبارک رمضان گفت: در ماه مبارک رمضان برنامه‌ای با عنوان «بر مناره‌های شهر» را داریم که در مسابقه‌ای بهترین موذن و بهترین مکبر نوجوان انتخاب و تقدیر می‌شود. همچنین درمیدان امام حسین(ع) و چهار میدان پرتردد دیگر تهران افطاری ساده توزیع خواهد شد. جشنی با عنوان «دعوت» نیز با همکاری صدا و سیما برگزار می‌شود که به آزادی زندانیان جرایم غیر عمدی و تامین هزینه درمان بیماران خاص می‌پردازد. در ماه رمضان پویشی ایجاد می‌شود که وعده غذایی سحر اقشاری مانند پارک‌بانان و سایر خدمات ‌رسانان تهران توسط مردم نیکوکار تامین شود.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و هیات همراه همچنین با آیت الله سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌العظمی سیستانی نیز دیدار و گفت و گو کردند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار