اسماعیل جبارزاده:

نظام حزبی را در بخش‌های مختلف کشور پیاده می‌کنیم/ برگزاری همایش با احزاب ادامه خواهد داشت

معاون سیاسی وزیر کشور بابیان اینکه همه کشور‌های پیشرفته، مسیر تحزب را طی کرده‌اند، گفت: ما تصمیم داریم که احزاب را تقویت کنیم و نظام حزبی را در بخش‌های مختلف کشور پیاده کنیم.
کد خبر: ۲۹۱۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱ - 15May 2018

نظام حزبی را در بخش‌های مختلف کشور پیاده می‌کنیم/ برگزاری همایش با احزاب ادامه خواهد داشتبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه 2 نوع نگرش و دیدگاه به احزاب وجود دارد، خاطرنشان کرد: عده‌ای هنوز در مقدمات هستند و در این موضوع متوقف‌ شده‌اند که آیا حزب برای نظام نیاز است یا خیر.

وی ادامه داد: دسته‌ای دیگر می‌گویند حزب جزء ضروریات حکومت است که وزارت کشور جزء دسته دوم است.

جبارزاده بابیان اینکه در عصر حاضر حکومت بدون احزاب معنا ندارد، تصریح کرد: اگر در اداره کشور ازجمله برگزاری انتخابات، ایراداتی مشاهده می‌شود، ناشی از عدم نقش‌آفرینی احزاب در اداره کشور است.

معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: بنابراین بحث بود و نبود احزاب را دیگر باید کنار بگذاریم. اگر به‌ضرورت حضور احزاب باور نداشتیم که اصلا در قانون اساسی مطرح نمی‌شد. درحالی‌که هم برای آن اصل قانونی وجود دارد و هم آیین‌نامه اجرایی.

جبارزاده بابیان اینکه اکنون باید گفت چه‌کار کنیم که احزاب بیش از این در اداره کشور سهیم باشند، ادامه داد: انتظاری که از احزاب وجود دارد این است که به‌جای پرداختن به مباحث کلی از قبیل نقش احزاب در توسعه کشور چیست، پیش‌قدم شوند و بخشی از توسعه کشور را برعهده بگیرند.

وی بابیان اینکه احزاب باید برنامه ارایه دهند و مطالبات ایجاد کنند تصریح کرد: معتقدیم احزاب حلقه واسط مردم و حکومت هستند و قطعا انتظار از احزاب بالاتر از آن چیزی است که امروز در جامعه شاهد هستیم.

جبارزاده ادامه داد: طبیعتا برای پر کردن این خلا، حمایت دولت و وزارت کشور لازم است و ما در عمل این حمایت را انجام می‌دهیم و در این راه قدم برمی‌داریم. در طول دولت یازدهم و دوازدهم عملکرد دولت در ارتباط با احزاب طوری بوده که کسی نمی‌تواند بگوید دولت نمی‌خواهد از احزاب حمایت کند.

وی با اشاره به همایش علمی «تحزب و توسعه» که هفته قبل در وزارت کشور برگزار شد اظهار داشت: تاکنون نشست‌هایی که برگزار می‌کردیم این‌طور بود که افراد، نظرات و منویات خود را مطرح می‌کردند. ما گفتیم از این به بعد، نگاه وزارت کشور به احزاب، نگاه علمی باشد.

جبارزاده خاطرنشان کرد: بر همین اساس، در همایش تحزب و توسعه از اساتید دانشگاه دعوت کردیم که در موضوعات مختلف مقاله ارائه دهند که چند مقاله ارائه شد و همایش نیز همایش مفیدی بود.

وی با بیا اینکه برگزاری همایش با حضور احزاب ادامه خواهد داشت، از خانه احزاب و مجموعه‌های حزبی خواست تا آن‌ها نیز چنین نشست‌هایی را برگزار کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور بابیان اینکه همه کشور‌های پیشرفته، مسیر تحزب را طی کرده‌اند تصریح کرد: ما تصمیم داریم که احزاب را تقویت کنیم و نظام حزبی را در بخش‌های مختلف کشور پیاده کنیم.

جبارزاده در پاسخ به این سوال که چرا سخنرانان همایش تحزب و توسعه از یک طیف فکری بودند، گفت: بنده چنین چیزی را احساس نکردم. سخنرانان کسانی که در دانشگاه روی این مباحث کار می‌کنند. البته می‌توان جلساتی را هم گذاشت که از عزیزان حوزوی دعوت شوند تا در این زمینه مطالب خود را ارائه دهند؛ ضمن اینکه از حوزویان نیز در این همایش حضور داشتند.

وی بابیان اینکه نگاه وزارت کشور به موضوع احزاب، حاکمیتی است و مطلقا نگاهمان حزبی نیست خاطرنشان کرد: خانه احزاب نیز متشکل از سه جناح اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا است.

معاون سیاسی وزیر کشور به روند حضور سخنران همایش مزبور اشاره کرد و اظهار داشت: سخنرانان همایش، بر اساس محتوای مقالات ارایه‌شده انتخاب‌شده بودند. شاید دوستان دیگر، به موضوع تحزب باور نداشته‌اند و به همین دلیل مقاله ارایه نداده‌اند. انتخاب سخنران بر اساس مقالات ارایه‌شده بوده و نگاه جناحی به سخنران و مدعوین نبوده است.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار