جرت بلنک:

خروج آمریکا از برجام ابزار تحریم را تضعیف کرد

معاون هماهنگ‌کننده اجرای برجام در دولت اوباما، گفت: نشست بروکسل نشان داد همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد خروج آمریکا از برجام ابزار تحریم را تضعیف کرده است.
کد خبر: ۲۹۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ - 16May 2018

خروج آمریکا از برجام ابزار تحریم را تضعیف کردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «جرت بلنک» معاون هماهنگ‌کننده اجرای توافق هسته‌ای با ایران در دولت سابق آمریکا در واکنش به طرح‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا برای متقاعد کردن ایران به ادامه حضور در برجام، اظهار داشت: «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای ابزار تحریم را تضعیف کرده است.

بلنک که اکنون عضو ارشد اندیشکده «کارنگی» است، در توییتر نوشت: اتحادیه اروپا و سه کشور (آلمان، فرانسه و انگلستان) در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در بروکسل پیشنهاد مقدماتی بسیار برجسته‌ای روی میز گذاشتند. هرچند که دشواری اصلی در جزییات است؛ اما این چالشی مستقیم برای قدرتمندترین جزء از تحریم‌های ایالات متحده از جمله تحریم‌های بانکی و نفتی است.

وی با اشاره به تحلیل چندی پیش «الیزابت روزنبرگ» مشاور ارشد تحریمی خزانه‌داری در دولت سابق آمریکا که گفته بود خروج از برجام می‌تواند به تضعیف ابزار تحریم منجر شود، گفت: روزنبرگ به درستی گفته که این اقدام ترامپ «تحریم به عنوان یک ابزار دولت حکومت‌‎داری را تضعیف می‌کند».

«فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب پس از دیدار یک ساعت و نیمه با وزرای خارجه ایران، فرانسه، انگلستان و آلمان در بروکسل اعلام کرد اروپا و ایران به دنبال راهکار‌های عملیاتی برای حفظ منافع اقتصادی ایران از برجام هستند. به گفته وی، حفظ توان فروش نفت و مبادلات بانکی و افزایش همکاری‌های اقتصادی از جمله سرفصل‌های این طرح است.

«دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا هفته گذشته رسما خروج این کشور از توافق هسته‌ای را اعلام و تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای رفع‌ شده ذیل برجام را احیا کرد. اروپا که می‌گوید با این تصمیم مخالف است، از ایران خواسته به حضور در برجام ادامه دهد. ایران تاکید کرده تنها در صورتی در توافق هسته‌ای می‌ماند که برای بهره‌مندی از منافع اقتصادی برجام از اروپا تضمین دریافت کند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار