سید محمد حسینی گفت:

مقام معظم رهبری هشدارهای لازم را به مذاکره کنندگان در همان ابتدا دادند

وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت دهم با بیان اینکه مقام معظم رهبری در همان ابتدا به مذاکرات خوش بین نبودند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری هشدارهای لازم و لیستی از بایدها و نبایدها را به مذاکره‌کنندگان ارائه دادند که آنها مراقب باشند.
کد خبر: ۲۹۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱ - 16May 2018

مقام معظم رهبری هشدارهای لازم را به مذاکره کنندگان در همان ابتدا دادندبه گزارش  دفاع پرس از لرستان، سید محمد حسینی در جمع مردم بروجرد در مسجد حضرت ولی عصر (عج) بروجرد با اشاره به اینکه در روزهای اخیر بیش از 60 نفر از فلسطینیان به‌ شهادت رسیدند، اظهار داشت: سفارت آمریکا بر خون این مظلومان و بی‌گناهان افتتاح شد و هزاران نفر در انتقال سفارت به تلاویو زخمی شدند.

وی با بیان اینکه در 16 آذر 32 وقتی که معاون رئیس‌جمهور آمریکا به ایران آمد 3 نفر از دانشجویان قربانی شدند، افزود: وعده الهی است که ظلم نمی‌تواند پایدار باشد، همان‌ طور که مارکسیست‌ها 70 سال بر اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق حاکم بودند اما چون دارای تفکر توحیدی نبودند، مضمحل شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم با اشاره به هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین، عنوان کرد: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تصور می‌کنند که قدرت آنها همیشگی است در حالی که وعده الهی این است که آنها مضمحل شده و کاخ شیشه‌ای آنها فرو خواهد ریخت.

حسینی «شهدای دفاع مقدس» و «علمای بروجرد» را گرامی داشت و بیان کرد: شهدای بروجرد جایگاه والایی در ایران دارند و مردم نسبت به این شهر یک نگاه دیگری دارند.

وی گفت: دولت روحانی در تبلیغات انتخاباتی با شعار درست‌گویی به‌ جای درشت‌گویی و تعامل با غرب روی کار آمد، برخی از کسانی که این تفکر و رویکرد را ترویج می‌کردند به گونه‌ای جلوه دادند که انگار در سال‌های بعد از انقلاب ما مقصر بوده‌ایم و لابد عصبانیت غربی‌ها به خاطر تندی‌های ما بوده و این طور جلوه می دادند که اگر ما از برخی مواضع دست برداریم، آنها هم امتیازات فراوانی به ما می‌دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم با اشاره به اینکه مردم به وعده‌های روحانی اقبال نشان دادند، تصریح کرد: طبیعی است که مردم همیشه از اول انقلاب به کسانی که وعده رفع مشکلات معیشیتی و چرخیدن چرخ سانتریفیوژها را داشته باشند اقبال نشان بدهند، چون می‌خواهند مشکلات آنها برطرف شود.

وی با بیان اینکه بنی‌صدر هم وقتی روی کار آمد، خودش را به‌عنوان یک اقتصاددان معرفی می‌کرد، عنوان کرد: پس از مدتی مشخص شد که وعده‌های بنی‌صدر فقط حرف بوده و آنها دنبال مسائل دیگری بودند. پس از 5 سال فرصت‌سوزی و هدردادن سرمایه‌های کشور و وقت ملت الان به جایی رسیده‌ایم که آمریکا با قلدری از همه توافق‌ها و برجام خارج شده و هیچ اعتنایی هم به قراردادها و معاهدات ندارد.

حسینی با بیان اینکه در همان ابتدای مذاکره مقام معظم رهبری هشدارهای لازم و لیستی از بایدها و نبایدها را به مذاکره‌ کنندگان ارائه دادند که آنها مراقب باشند و شروطی نیز در شورای عالی امنیت تعیین شد که اگر رعایت شود مذاکره انجام گیرد، گفت: مقام معظم رهبری به مذاکرات خوش‌بین نبودند، اما برخی با صراحت گفتند که در عالم سیاست خوش‌بینی و بدبینی معنایی ندارد و بنا را بر خوش‌بینی گذاشتند تا نتایجی به‌ دست بیاید، متاسفانه اشتباهات و خبط‌های بزرگی نیز انجام شد و اگر مسیر به‌ خوبی طی می‌شد ممکن بود که ما امتیازاتی را به‌ دست بیاوریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم با اشاره به اینکه در مذاکرات به‌ گونه‌ای سخن گفته شد که کشور مشکلات اقتصادی دارد و بر لبه پرتگاه است و اگر می‌خواهیم مشکلات حل شود، باید مذاکره کنیم، عنوان کرد: وقتی که توافق شد گفتند که این فتح‌الفتوح و آفتاب تابان است و از آن به‌ عنوان بزرگترین دستاورد تاریخ انقلاب یاد کردند.

وی با تأکید بر اینکه از برجام تعبیر به باغی شد که گلابی‌ها و محصولات آنها را همه ایرانی ها خواهند چید و بنای غالب مردم  هم بر اعتماد بود، بیان کرد: افراد دلسوز هشدارها را دادند و گفتند کسی که ماهیت استکبار و شیطان بزرگ را بشناسند، نمی‌تواند به آنها امیدوار باشد، اما گوش شنوایی نبود و در عوض زبان گزنده‌ای بود که انواع و اقسام برچسب‌ها را به آنها زدند.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم گفت: طوری وانمود می‌کردند که هرکس که انتقادی می‌کند، لابد دنبال منافع سرشاری بوده که تحریم‌ها را دور زده و حالا دست آنها کوتاه شده و چهره تیره‌ و تاری از نیروهای انقلابی، مؤمن و متدین ایجاد شد تا کسی حرفی نزند.

حسینی با اشاره به اینکه قراردادهایی بر روی کاغذ منعقد، اما اجرا نشد، چون نگاه اروپایی‌ها همیشه به آمریکایی‌ها است، افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم که گذشته‌ها گذشته و تمام شد، این باید درس بزرگ و عبرتی برای ملت ما باشد که ماهیت جریان‌های سیاسی و کسانی که غرب‌گرا و شیفته غرب هستند را بشناسند.

وی با اشاره به اینکه هرچه رهبری هشدار دادند که مذاکرات مرحله‌ به‌ مرحله انجام شود، اما مذاکرات از ابتدا بد شروع شد، عنوان کرد: ما نمی‌خواهیم بگویم که آنها خیانت کردند، هرچند در بین آنها هم جاسوس بود، همان‌هایی که مدال افتخار و سکه گرفتند در بین آنها هم افرادی مثل دری اصفهانی جاسوس بود و طرف مقابل در مذاکرات نقاط ضعف و قوت ما را از قبل می‌دانست.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم با بیان اینکه فضای جامعه به‌ گونه‌ای بود که مردم در دور اول و دوم به دولت روحانی رأی داند و مقام معظم رهبری هم رای مردم را پذیرفتند، گفت: امام معصوم که هم باشد، وقتی اکثریت می‌گویند حَکَم باید امام موسی اشعری باشد، امام معصوم هم می‌پذیرد، وقتی  کسانی نباشند که همراهی کنند، امام حسن مجتبی (ع) هم مجبور به صلح می‌شود و از امام معصوم که ما بالاتر نداریم.

وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند که رهبری به‌ تنهایی باید جور همه و مشکلات را بِکشد، این‌گونه نیست، ما باید روشنگری می‌کردیم تا جامعه بداند این راه به‌ جایی نمی‌رسد، اظهار داشت: حالا که ماهیت آمریکا مشخص شده، عده‌ای می‌گویند که این به‌ خاطر بدعهدی ترامپ بوده، اما این‌گونه نیست که ما فکر کنیم ماهیت آمریکا عوض می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه سیاست‌های ادامه برجام را مقام معظم رهبری باید تعیین کنند، عنوان کرد: شرکت‌هایی اروپایی اگر مستقل هستند، اروپا چگونه می‌تواند بر این شرکت‌ها اعمال‌نظر کند؟ حالا آن خوش‌بینی ساده‌ لوحانه‌ای که نسبت به آمریکا وجود داشت، در مورد اروپا نیز در حال اجرا است، در حالی که این‌ها یک سناریو و یک تقسیم کار بین آمریکا و اروپا است.

وی با بیان اینکه ای کاش  رئیس‌جمهور قبل از اعلام مذاکره، اول محدودیت‎هایی را برمی‌داشت و یک‌ سری از فعالیت‌های هسته‌ای را شروع می‌کرد، بیان کرد: در مذاکره وقتی از موضع ضعف و انفعال برخورد می‌شود، آن‌ها هم جسورتر می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم با اشاره به اینکه وقتی که هیچ نتیجه‌ای از مذاکرات مترتب نیست، چگونه می‌توان به هر قیمتی مذاکرات را ادامه دارد، گفت: آقایان باید رویکرد اشتباه را بپذیرند و به‌ صراحت از مردم عذرخواهی کنند، در همه جای دنیا وقتی هرجایی سیاستی جواب نداد، حداقل آن عذرخواهی است، اما اینها طلبکار هم هستند و در فرافکنی ید طولایی دارند.

وی تصریح کرد: در توافق‌ها قرار بر این بود که تحریم‌ها برداشته شود، اما تحریم‌های دیگری نیز بر آن اضافه شد و نیز نه تنها مشکلات معیشتی مردم حل نشد، بلکه قیمت دلار هم بالا رفت. در این مدت واردات از برخی کشورهای اروپایی افزایش داشته و هرچه آنها کالا داشتند، روانه بازار ایران کردند.

حسینی عنوان کرد: بعد از امضای برجام، رئیس‌جمهور از برجام 2 و 3 نیز سخن گفت، اما مقام معظم رهبری در مورد آن موضع گرفتند و گفتند اول باید این برجام یک به‌ جایی برسد و اگر آنها به تعهدات خود پایبند بودند، ما از ادامه آن سخن بگوییم.

وی بیان کرد: ما با مردم آمریکا و کشورهای اروپایی سر جنگ نداریم، منظور ما از شیطان بزرگ دولتمردان آنها هستند، هرچند مردم هم بی‌نقش نیستند و آنها را قبول دارند. آمریکا با اصل و اساس انقلاب مخالفت دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار