سرگرد حمید عظیمی در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

دغدغه‌ اصلی شهدای دانشجو، چگونگی تداوم راه انقلاب اسلامی بود

«حمید عظیمی» گفت: شهدای دانشگاه و دانشجو رفتند، اما دغدغه‌ اصلی و مهم آنان چگونگی تداوم راه انقلاب اسلامی و بالندگی حرکتی بود.
کد خبر: ۲۹۱۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴ - 16May 2018

در طول دفاع مقدس دغدغه‌ اصلی شهدای دانشجو چگونگی تداوم راه انقلاب اسلامی و بالندگی حرکتی بودسرگرد حمید عظیمی مدرس درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در گفت ‌و گو با خبرنگار دفاع پرس، در خصوص نقش دانشجویان و دانشگاهیان در هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: مردم ایران از همه اقشار در پیروزی و تداوم انقلاب نقش داشته اند ولی نقش و حضور جوانان به وی‍‍ژه جوانان دانشگاهی بسیار برجسته است، چرا که در دفاع مقدس جوانان دانشگاهی نقش بسیار فعال و چشمگیر در فرماندهی جنگ بر عهده داشتند.

وی افزود: از آنجا که دانشگاه به عنوان یکی از مراکز ایجاد حرکت و شکل‌ دهی به تصورات و باورهای افکار عمومی هر جامعه‌ای بوده و حضرت امام خمینی (ره) نیز در پیشبرد نهضت الهی و پیروزی انقلاب اسلامی، همراهی کامل اقشار تحصیل کرده و دانشگاهی را به همراه داشت، لذا شیوه نگرش و مشارکت این نیروها در جنگ تحمیلی بسیار مهم و حائز اهمیت بود.

سرگرد عظیمی حضور دانشجو و اقشار دانشگاهی در عرصه نبرد مستقیم با دشمن بعثی و نیز خلاقیت‌های آنان در مدیریت همه جانبه جنگ و داشتن تأثیر بسزا در ناکارآمد ساختن ارتش تا دندان مسلح عراق و حامیان آن خواند و گفت: و نتیجه این پیوند مقدس (همراهی بخش‌های عملیاتی و رزمی با مراکز علمی و دانشگاهی) این بود که سرانجام برای اولین بار ایران از یک نبرد طولانی و نابرابر سرافراز بیرون آمد، بدون این‌ که حتی یک وجب از سرزمین ‌اش در دست نیروهای دشمن باقی مانده باشد.

عظیمی در ادامه بیان داشت: حضور اقشار دانشگاهی در عرصه جنگ تحمیلی در شرایطی بود که دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور با توجه به اهمیت و جایگاه حساس خود در جبهه مستقیم نبرد فرهنگی و فکری با دشمنان همه جانبه کشور قرار داشتند و گروه‌های مختلف با هدف بریدن انقلاب از پشتوانه فرهنگی و اعتقادی لازم، دانشگاه‌ها را مورد هجمه سنگین خود قرار داده بودند.

وی خاطر نشان ساخت: شهدای دانشگاه و دانشجو رفتند، اما دغدغه‌ اصلی و مهم آنان چگونگی تداوم راه انقلاب اسلامی و بالندگی حرکتی بود که با محوریت و زحمات حضرت امام شکل گرفته بود. هر یک از ما اگر با عزیز شهیدی به خصوص از طبقه دانشگاه برخورد کرده باشیم، همواره جملاتی از آنان را در حافظه خود داریم که رسالت خطیر حفظ و صیانت از سنگرهای علمی و فکری جامعه چگونه توسط نسل انقلاب تداوم یافته و به تحقق خواهد رسید.

عظیمی تصریح کرد: امروز پس از گذشت چند سال از دفاع مقدس ملت ما خاطره جان فشانی‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان و شهدای خود را گرامی می‌دارد، این واقعیت بار دیگر خود را نشان می‌دهد که عرصه مبارزه امروز به همان میدانی کشیده شده است که عزیزان دانشجو و دانشگاهی شهید ما دغدغه آن را داشتند. امروز نبرد فرهنگی، علمی و دانشگاهی و رسانه‌ای سازمان یافته از طرف دشمنان علیه انقلاب اسلامی طراحی و سازماندهی می‌شود که محیط‌های علمی و پژوهشی با به کارگیری اندیشه و توان خود باید برای مقابله شایسته علمی با آن آماده شوند.

سرگرد حمید عظیمی یادآور شد: امروز دستاورد مهم جوانان غیور این سرزمین در دستیابی به فناوری مهم دانش هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم در کشور که از تکنولوژی‌های نوین و برتر این روزگار می‌باشد، توسط همان جوانانی به ثمر رسیده است که پس از فارغ شدن از جنگ توان خود را در عرصه فناوری بسیج نموده‌اند.

عظیمی با اشاره به این که امروز اهداف مهم نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در صدور ارزش‌ها به کشورهای مختلف تحقق یافته، تصریح کرد: اکنون جمهوری اسلامی ایران در سایه الطاف خداوند متعال به قدرت و بازیگر مهمی در تحولات منطقه و جهان تبدیل شده است. آن چه مشخص است، نهادینه ساختن این وضعیت و قدرت به دست آمده و استمرار آن باز هم به نقش آفرینی و تلاش همه ملت به خصوص طبقه تحصیل کرده و دانشگاهی نیاز دارد. اکنون، دانشجوی مسلمان باید همان احساسی را داشته باشد که همرزمان و شهیدان دانشگاهش در طول هشت سال دوران دفاع مقدس داشتند.

عظیمی افزود: باید به این جمله امام توجه کرد که همزمان با آمادگی همه جانبه دفاع از منافع ملی و اسلامی، کشور سلاح رزمش از مسلسل به قلم تبدیل شده است و باید که با جدیت تمام، قلمش و توان همه جانبه علمی و تخصص خود را در خدمت حفاظت از کیان و اقتدار سرزمین‌اش قرار دهد.

وی گفت: بی شک مهم ترین سرمایه یک کشور نیروی جوان آن کشور است که با استعدادترین آن ها در مدرسه و دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و برای هر نظام و کشور مهم است که این طیف سنی از جوانان کشورش با چه روحیه و فرهنگی بزرگ می شوند. آشنایی و پذیرش فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ جهاد مقاومت و ایثار از طرف نوجوانان و جوانان مهم است و به این معنی که این فرهنگ جزو هویت آنان شود و در رفتار، افکار و اندیشه آنان متجلی شود و از طرفی این قشر در انتقال این فرهنگ هم بسیار مؤثر هستند.

عظیمی در پایان افزود: کشور ما به لحاظ منحصر به فرد بودنش از لحاظ آرمانی و عقیدتی دشمنان زیادی داشته و در آینده هم خواهد داشت، بنابراین ما نیاز داریم که نوجوان و جوان ما با این فرهنگ عمیقاً آشنا شوند تا بتوانند پشتیبان انقلاب، نظام جمهوری اسلامی و آرمان های بلند حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار