بخش پایانی/ جعفری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

اسناد حمایت‌های آمریکا و عربستان از داعش را به نمایش می‌گذاریم/ پاسخ به شبهات حضور مستشاران ایرانی در سوریه

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: اسنادی در اختیار داریم که نشان می‌دهد تمام تجهیزات داعش از سوی آمریکا و با پول عربستان تامین شده است. در نظر داریم این اسناد و سلاح‌های آمریکایی را که از مقرهای داعش به دست آمده است در بخش موزه مقاومت نشان دهیم.
کد خبر: ۲۹۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ - 17May 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: در بخش نخست گفت‌وگوی علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با خبرنگار دفاع پرس که به مناسبت «روز جهانی موزه و میراث فرهنگی» صورت گرفت، به رونمایی از پورتال جامع و پیش‌بینی برنامه‌های آینده موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره شد. در ادامه بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو را می‌خوانید:

دفاع پرس: مهم‌ترین مبحث در هر موزه ارتباط شیئ و مخاطب است؛ برای تحقق این مهم چه تدبیری شده است؟

جعفری: در این امر دست‌هایمان بالا است و تسلیم هستیم. به نظر من بیش از 20 درصد دفاع مقدس را در اینجا به نمایش نگذاشته‌ایم. دفاع مقدس یک ظرفیت بی‌بدیل است که برخی از آن‌ها قابل ارائه نیست، اما باقی را هم نتوانستیم خوب ارائه کنیم. راهی طولانی در پیش داریم تا بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس و آن سال‌های پر حادثه و دستاوردها و عظمت‌ها را در اینجا پیاده کنیم.  

خلأهای زیادی در این موزه احساس می‌کنیم به همین جهت در نظر داریم فضاهای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را بازمهندسی کنیم. یک روز را در ماه جاری برای بازمهندسی اولیه تعطیل کردیم. سناریوی جدیدی برای فضای داخلی موزه در حال طراحی است.

در روایتگری نیز خلأهایی وجود دارد. به برخی موضوعات همچون موشک‌باران شهرها، بمب‌های شیمیایی، برخورد رژیم بعث با اسرای عراقی و... در روایت‌ها خیلی مختصر اشاره می‌شود، در حالی که هر کدام از این موارد، بحث مفصلی دارد.

اسنادی در اختیار داریم که اسرای عراقی در ایران سواد و هنر آموختند و از سوی دیگر اسنادی وجود دارد که اسرای ایران در عراق به بدترین نحو ممکن روزگار می‌گذراندند. این مباحث را باید به شیوه مناسب به نسل امروز منتقل کنیم.

فاز اول بخش‌های انقلاب اسلامی، نقش زنان در دفاع مقدس، کودک، تهران و مقاومت در دهه فجر رونمایی خواهد شد.

اسناد پشت پرده حضور داعش در سوریه را به نمایش می‌گذاریم/ ساماندهی روایتگری و فضای موزه تا پایان سالجاری

دفاع پرس: ساعت بازدید از تالارهای موزه در ایام تابستان تغییر خواهد کرد؟

جعفری: بله. از ابتدای تابستان به مدت سه ماه، بازدید از موزه دو شیفته می‌شود. ساعت بازدید موزه از 9 لغایت 22 خواهد بود. این کار آزمایشی است و اگر مورد استقبال قرار گیرد، این رویه ادامه پیدا می‌کند.

دفاع پرس: کتابخانه تخصصی شهید سوداگر چه تغییراتی خواهد داشت؟

جعفری: یکی از افتخارات موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وجود کتابخانه تخصصی در این حوزه است. بالغ بر 22 هزار عنوان کتاب در این مجموعه وجود دارد. تقریبا تمام آثار در حوزه دفاع مقدس حتی کتاب‌های تک‌نسخه‌ای نیز جمع‌آوری شده است. بعضی از اسناد محرمانه یا اسناد سری دوران دفاع مقدس را که دیگر از محرمانه بودن خارج شده است به اینجا آورده‌ایم.

در نمایشگاه بین‌المللی کتاب یک تفاهم‌نامه با خانه کتاب منعقد کردیم و آن‌ها از این پس، کتاب‌های حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به ما تحویل خواهند داد. در نظر داریم بحث جستجو و ارتباط‌گیری از راه دور را فراهم کنیم تا پروژهشگران به منابع دسترسی داشته باشند.

تا به امروز از 30 عنوان پایان‌نامه‌ ارشد و رساله‌ دکتری در حوزه دفاع مقدس حمایت شده است. در نظر داریم تا دهه فجر در کنار کتاب‌های جدید، 20 یا 30 عنوان رساله و پایان‌نامه در قالب کتاب منتشر شود.

از نیمه دوم آذرماه سال 96، بحث حمایت از رساله‌ دکتری و پایان‌نامه ارشد در حوزه انقلاب اسلامی را اعلام کردیم. وزارت علوم نیز در این زمینه نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های کشور ارسال کرده است.

دفاع پرس: با توجه به بانک تاریخ شفاهی، آیا برنامه‌ای برای انتشار این آثار ندارید؟

جعفری: بیش از سه هزار جلسه تاریخ شفاهی در موزه ضبط شده است. تعدادی از کسانی که خاطراتشان در اینجا ضبط شده است، در حال حاضر در قید حیات نیستند. این ظرفیت بی‌نظیر است، اما در چند سال گذشته تنها این خاطرات ضبط شده و خروجی نداشته است.

امسال در نظر داریم در کنار ضبط خاطرات، به انتشار این آثار نیز بپردازیم. تاریخ شفاهی‌های ضبط شده را دسته‌بندی کردیم. 80 درصد بخش‌های موضوعی را تدوین کردیم. در سال 97 حداقل 5 و حداکثر 10 کتاب برای اولین بار منتشر خواهد شد. این کتاب‌ها به تولید فیلم و سریال کمک می‌کند.

دفاع پرس: چرا موزه از زیرمجموعه شورای شهر خارج شد؟ این تغییر سیستم چه کمکی به بهبود روند کاری موزه کرد؟

جعفری: طبق توافق نجفی شهردار سابق تهران با سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، جهت تحقق قانون، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح شد. پیش از این قرار بود که سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کنار مرقد مطهر امام (ره) شکل گیرد. براساس توافق صورت گرفته، باغ موزه دفاع مقدس و سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادغام شدند.

اسناد پشت پرده حضور داعش در سوریه را به نمایش می‌گذاریم/ ساماندهی روایتگری و فضای موزه تا پایان سالجاری

از این رو علاوه بر شهرداری تهران، ستاد کل نیروهای مسلح نیز به کمک موزه آمد. این موزه از طریق هیات مدیره اداره می‌شود. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، قائم‌مقام رئیس موزه، شهردار تهران، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و دو معاون شهردار تهران عضو هیات مدیره هستند.

از آنجایی که دفاع مقدس فراجناحی و عامل وحدت در کشور شده است، تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای بهبود روند کاری موزه به کمک ما آمده‌اند.

دفاع پرس: چندی است بازدید مقامات عالی رتبه داخلی و خارجی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزایش یافته است. در این خصوص توضیح بفرمایید.

یکی از روش‌های ثابت کشورهای دنیا این است که وقتی یک میهمان عالی‌رتبه وارد کشور می‌شود، موزه آن کشور به ویژه از موزه جنگ بازدید می‌کند. این امر به چند علت انجام می‌شود؛ ابتدا اینکه تاریخ، تمدن، مقاومت و ایستادگی آن کشور را نشان می‌دهد. از سوی دیگر به طور غیرمستقیم پیام مقاومت و ایستادگی ملت ایران را به گوش دشمن می‌رسانیم تا بداند مردم ایران در برابر ظلم ساکت نمی‌مانند.

یک یادمان شهدای گمنام در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ساخته شده است تا میهمانان موزه جهت ادای احترام به شهدا به این مکان بیایند.

زمانی که فرماندهان و مسوولان کشورهای مختلف به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌آیند، پس از بازدید بیان می‌کنند که از دیدن این مکان شگفت‌زده شده‌اند و سربلندی یک ملت را در مقابل زور و اِعمال فشار مشاهده کرده‌اند.

دفاع پرس: چه میزان از حماسه آفرینی‌های شهدای مدافع حرم و نقش جمهوری اسلامی در سرکوبی نیروهای تکفیری، در بخش موزه مقاومت به نمایش گذاشته خواهد شد؟

فرهنگ مقاومت تجلی انقلاب اسلامی و ثمره دفاع مقدس ما در حوزه بین الملل در مقابله با نظام سلطه است؛ بنابراین این فرهنگ به دلیل اینکه توانسته جای خود را در جهان باز کند، مورد توجه قرار گرفته است. دلیل این که آمریکا همه ظرفیت خود را با استفاده داعش، طالبان و گروه‌های تکفیری به کار گرفت تا بتواند در منطقه سلطه پیدا کند، این است که اجازه ندهد فرهنگ ایثار و شهادت گسترش یابد. آمریکایی‌ها برای مقابله با جمهوری اسلامی این گروه‌های تروریستی را خلق کرده‌اند. داعش برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران و اسلام خلق شد.

این فرهنگ دفاع مقدس است که امروز توانسته جای خودش را در میان نسل‌های مختلف آزادی‌خواه و ملت‌ها باز کند. دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی، سعی کرد ما را در منطقه تنها کند. دشمن قصد داشت پیوندهای دیگر کشورها با انقلاب اسلامی را قطع و مرزهایش را به ما نزدیک کند. آن‌ها می‌خواستند تکفیری‌ها را در پشت مرزهای ما مستقر کنند. این نقشه شوم دشمن بود؛ اما به لطف الهی، فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس، بیداری کشورهای اسلامی و سیاست جمهوری اسلامی باعث شد که یک خیزش عظیم در کشورهایی همچون سوریه، عراق، لبنان و... شکل گیرد، مردم در این کشورها به میدان آمدند. ما هم تجارب و اندیشه را در اختیارشان قرار دادیم و امروز می بینید که خوشبختانه دشمن در این عرصه مایوس شده است. 90 درصد از خاک سوریه و 60 درصد از خاک عراق 60 به تصرف تروریست‌ها درآمده بود، اما امروز مردم این کشورها سربلند هستند و توانستند خاک کشورشان را بازپس بگیرند.

امنیت امروز کشورمان را مدیون شهدای مدافع حرم و نیروهای زینبیون، علویون و فاطمیون هستیم. آن‌ها جان دادند تا ما امروز جان داشته باشیم و اینجا بایستیم و چهره شوم دشمن را به جهانیان نشان دهیم.

باید برخی از شبهات را در اینجا پاسخ دهیم؛ زیرا دشمن مرتب شبهه ایجاد می‌کند. ما اسنادی در اختیار داریم که نشان می‌دهد تمام تجهیزات داعش از سوی آمریکا و با پول عربستان تامین شده است. در نظر داریم این اسناد و سلاح‌های آمریکایی را که از مقرهای داعش به دست آمده است در بخش موزه مقاومت نشان دهیم.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها