موگرینی:

برجام همانند بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه است و مصمم به حفظ آن هستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی مقاله‌ای در وبسایت خود تاکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت اروپا استراتژیک بوده و اروپا مصمم به حفظ این توافق است.
کد خبر: ۲۹۱۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵ - 17May 2018

برجام همانند بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه است و مصمم به حفظ آن هستیمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وبسایت اینترنتی خود مطلبی را درباره برنامه هسته‌ای ایران و تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ آن نوشت:

من از صوفیا در بلغارستان این مطلب را می‌نویسم. این در حالی است که همه اتحادیه اروپا، با یکدیگر به صورت توقف ناپذیر درباره توافق هسته‌ای با ایران و تنش‌ها در خاورمیانه کار کردند.

به عنوان اتحادیه اروپا، ما معتقدیم که خارج شدن آمریکا از توافق با ایران یک اشتباه بود. این توافق در حال حار کردن بوده و 11 بار توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی مورد تایید قرار گرفته و این توافق برای امنیت ما استراتژیک است. بنابراین ما مصمم به حفظ آن بوده و در این عزم خود متحد هستیم.

روز سه شنبه در بروکسل نشستی با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و وزیران امور خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه داشتیم که این سه کشور اروپایی به همراه آمریکا، چین و روسیه در مذاکرات با ایران حاضر بودند. ما تصمیم گرفتیم که بر روی بسته ای از اقدامات کار کنیم که این توافق را حفظ کرده و این اطمینان حاصل شود که شهروندان ایرانی می‌توانند از مزایای این توافق بهره ببرند و منافع اقتصادی ما نیز حفظ شود.

هدف ما حفظ و تعمیق روابط اقتصادی – شامل پروژه‌های جدید، که با بخش انرژی و حمل و نقل آغاز می‌شود- بوده و در عین حال از شرکت های کوچک و متوسط برای سرمایه گذاری در ایران حمایت کرده و آنها را تشویق کنیم. همه 28 عضو اتحادیه اروپا به اتفاق آرا احترام به توافق را تایید کردند. آنها همچنین درباره اقداماتی که ما که صبح روز گذشته در نشست کمیسیون اروپا در بروکسل مطرح کردیم موافقت کردند.

نخستین گام فردا اتخاذ می‌شود و روندی راه اندازی می‌شود تا "قانون مسدود کردن" فعال شده تا به کمک آن شرکت های اروپایی از تاثیرات تحریم‌های آمریکا حفظ شوند. ما همچنین جمعه آینده در کمیسیون مشترکی جمع خواهیم شد که وظیفه آن رصد کردن اجرای توافق بوده و در آنجا پیامدهای تصمیم آمریکا را بررسی خواهیم کرد. این استعاره‌ای است که طی روزهای اخیر چندین بار مطرح شده است: برجام همانند بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه است و هدف مشترک ما این است که هر چه سریعتر سلامتی را به آن بازگردانیم.

بار دیگر، اتحادیه اروپا شریکی قابل اعتماد است و در شرایط بی ثباتی کنونی در خاورمیانه ضروری است. رویدادهای دراماتیک همچنان ادامه دارد: درگیری‌ها در مرز میان اسرائیل و سوریه، درد و رنج غیر قابل وصف مردم یمن تا کشتارهای جدید در غزه پس از انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس. به عنوان اتحادیه اروپا ما تلاش برای یافتن راه حل سیاسی برای تمامی این بحران‌ها را متوقف نمی‌کنیم. هیچ راهی به غیر از این برای دستیابی به صلحی پایدار و عادلانه وجود ندارد. ما شاهد قدرت دیپلماسی بوده‌ایم که به طور مثال می‌توان به روابطمان با کوبا اشاره کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار