سردار شیرزاد اعلام کرد؛

آمادگی پلیس ایران برای تاسیس دفتر منطقه‌ای اینترپل در تهران

رییس پلیس بین الملل ناجا گفت: تشکیل پلیس کشور‌های مسیر جاده ابریشم، آمادگی برای تاسیس دفتر منطقه‌ای سازمان اینترپل در تهران، نامگذاری یک روز به نام «روز جهانی سازمان اینترپل در تقویم جهانی» و... پیشنهادات پلیس ایران در اجلاس بین المللی روسای اینترپل بود.
کد خبر: ۲۹۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ - 19May 2018

اعلام آمادگی پلیس ایران برای تأسیس دفتر منطقه‌ای سازمان اینترپل در تهرانبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار «هادی شیرزاد» رییس پلیس بین الملل ناجا پس از شرکت در اجلاس بین المللی روسای اینترپل اظهار داشت: این نشست اواخر فروردین ماه و با حضور 295 تن از مقامات ارشد پلیس 145 کشور عضو سازمان اینترپل در دبیرخانه کل سازمان اینترپل واقع در لیون فرانسه برگزار شد و بنده هم به عنوان رییس پلیس بین الملل ناجا در راس هیئتی، در این اجلاس شرکت کردم.

وی در تشریح اهداف برگزاری این اجلاس بیان کرد: این اجلاس با هدف تبیین رویکرد‌های جدید سازمان اینترپل و نیز تبادل تجارب و اطلاعات در خصوص پیگیری مجرمان در سطح بین الملل برگزار و طی آن موضوعاتی از قبیل: پروژه twining (همکاری دو کشور با هم به صورت برد – برد)، پروژه l-one (همکاری سازمان اینترپل با کشور‌های آفریقایی با هدف حمایت از آن‌ها)، اقدامات سازمان اینترپل در خصوص مبارزه با جرایم سایبری، مواد مخدر، افراطی‌گری و تروریسم و نیز سامانه‌های wisidm (سامانه پیگیری مجرمان) و find مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقالاتی در زمینه لزوم بهره‌گیری از دانش‌های نوین شناسایی افراد از قبیل: بیومتریک، شواهد و ادله دیجیتال توسط مسئولان ذیربط سازمان ارائه شد.

رییس پلیس بین الملل ناجا خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این نشست، بررسی رویکرد سازمان اینترپل در خصوص Regionalization (منطقه‌ای‌سازی فعالیت‌های سازمان اینترپل) و نیز موضوع ظرفیت‌های راهبردی سازمان اینترپل در مناطق مختلف جهان بود.

وی اضافه کرد: آشنایی با آخرین پروژه‌ها و دستاورد‌های سازمان اینترپل که با هدف توانمندسازی پلیس برای مقابله با چالش‌های آینده، استفاده از اطلاعات کاربردی در سازوکار‌های پلیسی مدرن، ظرفیت‌های شناسایی چهره و شناسایی بیومتریک، جمع آوری اطلاعات بیومتریک مربوط به زندانیان محکوم به جرایم تروریستی، ظرفیت‌های آموزشی برخط و سازوکار‌های بومی‌سازی آن و ... از دیگر اهداف این اجلاس بود.

سردار شیرزاد در پاسخ به این سوال که سطح تعامل و همکاری‌های نمایندگان پلیس کشور‌ها با هیئت ایرانی چگونه بود؟ خاطرنشان کرد: استقبال هیئت‌های شرکت کننده از هیئت اعزامی ایرانی بسیار مناسب و خوب بوده و بنده در حاشیه برگزاری اجلاس با 30 نفر از مقامات ارشد پلیس کشور‌های اروپایی و آسیایی ملاقات داشتم و پرونده‌های مهم توسط هیئت اعزامی مورد پیگیری قرار گرفت که در این راستا قول مساعدت و همکاری در به نتیجه رسیدن آن‌ها اعلام شده است.

این مقام ارشد انتظامی درباره اینکه نظر دبیر کل و رییس سازمان اینترپل در خصوص تعامل و مشارکت اینترپل تهران در پروژه‌های سازمان اینترپل چگونه بوده است، مطرح کرد: در ملاقات‌های اختصاصی با رییس سازمان اینترپل، ایشان از مشارکت فعالانه اینترپل تهران در توسعه همکاری و تعاملات بین المللی تقدیر و تشکر نموده و از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای اعزام افسران متخصص به سازمان اینترپل جهت تصدی پست‌های آن سازمان استقبال کرد.

وی ادامه داد: همچنین در نشستی که با دبیر کل سازمان آقای «یورگن اشتاک» داشتم به نظر وی اینترپل تهران یکی از دفاتر ملی مرکزی مهم و تأثیرگذار در منطقه و دنیا بود و آمادگی اینترپل تهران را جهت برگزاری نشست منطقه‌ای آسیایی در سال 2019 نمونه‌ای از فعالیت‌های جهانی و مشارکت فعالانه این پلیس در سطح بین الملل قلمداد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پیشنهاد شما به عنوان رئیس پلیس بین الملل جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه و گسترش همکاری‌های پلیسی چه بود؟ افزود: بنده پیشنهاد تشکیل پلیس کشور‌های مسیر جاده ابریشم، آمادگی پلیس جمهوری اسلامی ایران برای تأسیس دفتر منطقه‌ای سازمان اینترپل در تهران، نامگذاری یک روز به نام روز جهانی سازمان اینترپل در تقویم جهانی و برگزاری برخی از پروژه‌های سازمان توسط جمهوری اسلامی ایران با همکاری پلیس‌های کشور‌های منطقه و تأسیس مرکز یادمان شهدای پلیس را ارائه کردم که دبیر کل سازمان ضمن استقبال از پیشنهادات ارائه شده، ابراز داشت که برخی از موضوعات پیشنهادی را در مجمع عمومی سال جاری که در امارات برگزار خواهد شد، مطرح می‌شود.

سردار شیرزاد در تشریح اهم موضوعاتی که با سایر مقامات ارشد سازمان اینترپل مطرح شد، گفت: در ملاقات با مدیر اجرایی خدمات پلیسی سازمان اینترپل که امور اجرایی و پروژه‌های سازمان را به عهده دارد، در خصوص موضوعاتی نظیر برگزاری نشست منطقه‌ای آسیایی 2019 در تهران و همچنین در خصوص کارگروه سایبری اوراسیا که در اردیبهشت ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود، با وی مذاکره و پیشنهاد شد تا پس از اجرای چند پروژه با محوریت اینترپل تهران و یا با حضور دیگر کشور‌های منطقه، گزارش اجرای پروژه‌های مذکور در نشست منطقه‌ای آسیایی 2019 ارائه شود تا به اغنای هر چه بیشتر آن کمک و مسیری روشن در همکاری‌های منطقه آسیا فراهم آید.

وی اضافه کرد: مشارالیه نیز در ادامه ضمن تشکر از پیگیری پلیس بین الملل جهت اجرای پروژه‌های منطقه‌ای سازمان اینترپل، خاطرنشان کرد تا موضوع عنوان اصلی خلیج فارس در مابقی اسناد سازمان اینترپل اصلاح شود و همچنین بیان کرد که برای اجرای هر چه بهتر اجلاس منطقه‌ای آسیایی 2019 به صورت کامل با اینترپل تهران مساعدت خواهد کرد.

این مقام عالی انتظامی مطرح کرد: در بخش دیگری با رییس بخش تشریفات سازمان اینترپل ملاقاتی را داشتم که در خصوص تشریفات برگزاری نشست کارگروه سایبری اوراسیا و همچنین اجلاس منطقه‌ای آسیایی 2019 سازمان در تهران با وی تبادل نظر کرده و وی ضمن تشکر از همکاری جمهوری اسلامی ایران با سازمان اینترپل در برگزاری نشست‌های منطقه‌ای و بین المللی اعلام کرد که سازمان نیز در کنار اینترپل تهران، تمام ظرفیت‌های خود را جهت هر چه بهتر برگزار شدن نشست‌های منطقه‌ای و بین المللی به خصوص نشست منطقه‌ای سازمان برای کشور‌های حوزه آسیا و اقیانوسیه در سال 2019 به کار خواهد گرفت.

رییس پلیس بین الملل ناجا خاطرنشان کرد: بنده همچنین با مسئول صدور اعلان‌های بین المللی سازمان اینترپل، نماینده معاونت مبارزه با تروریسم و رئیس بخش بیومتریک، نمایندگان معاونت حقوقی سازمان و نمایندگان کمیسیون کنترل داده‌های سازمان ملاقات‌های جداگانه‌ای داشتم.

سردار شیرزاد در پاسخ به این سوال که در خصوص حضور نمایندگان پلیس ایران در چنین نشست‌هایی، چه نظری دارید؟ گفت: با توجه به این که در اجلاس‌های بین المللی نظیر اجلاس اخیر که 145 کشور از 192 کشور عضو سازمان حضور داشتند، فرصت بسیار خوبی بوده که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پلیس جمهوری اسلامی ایران در ابعاد و حوزه‌های مختلف نظیر مبارزه با تروریسم، کشف علمی جرایم، مهاجرت غیرقانونی، جرایم سازمان یافته و ... که موفقیت‌هایی در این حوزه داشته‌ایم ارائه شود؛ همچنین باتوجه به این که بستر توسعه همکاری‌های پلیسی با برگزاری نشست‌های دو و چندجانبه در حاشیه این نشست‌ها وجود دارد حضور فعال در این اجلاس‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار