به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران؛

رویترز: اتحادیه اروپا انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران را بررسی می‌کند

منابع خبری می‌گویند اتحادیه اروپا در حال بررسی طرحی برای انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای برجام است.
کد خبر: ۲۹۱۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳ - 19May 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، منابع خبری می‌گویند کمیسیون اروپا به دولت‌های اتحادیه اروپا پیشنهاد داده به منظور در امان ماندن از جرایم مربوط به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اقدام به انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران کنند.

خبرگزاری رویترز که این خبر را گزارش داده، این روش را «مستقیم‌ترین چالش» در برابر احیای تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای برجام با ایران توصیف کرده است.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مدعی شده این اقدام که هدف آن دور زدن نظام مالی آمریکا است به شرکت‌های اروپایی اجازه خواهد داد هزینه‌های مربوط به صادرات نفت را به طور مستقیم به ایران پرداخت کنند و وجوه ایران در اروپا را به این کشور بازگردانند. مقام اروپایی می‌گوید جزئیات این طرح هنوز در دست بررسی است.

این مقام اتحادیه اروپا که مستقیماً در گفت‌وگوها برای اجرایی شدن این طرح مشارکت دارد گفت: «ژان کلود یانکر، رئیس کمیسون اروپا این پیشنهاد را به دولت‌های عضو مطرح کرده است. لازم است ما در خصوص نحوه تسهیل پرداخت‌های نفتی و بازگرداندن وجوه ایران در اتحادیه اروپا به بانک مرکزی ایران کار کنیم.»

وی همچنین گفته «میگوئیل آریاس کانته»، کمیسیونر انرژی اروپا در سفرش به تهران درباره این طرح با مقام‌های اروپایی گفت‌وگو خواهد کرد. پس از آن، تصمیم‌گیری در خصوص آن به عهده دولت‌های اتحادیه اروپا خواهد بود.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه هشتم می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

«حسن روحانی» بعد از خروج آمریکا از برجام گفت در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها